Svar: Putning af spædbarn

20. juni 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Nybagte mor

Tak for dit brev, og dejligt at høre, at det går bedre med jeres nætter og morgener :)

Det behøver ikke "være for sent" at falde i søvn omkring kl 22-23 - det afhænger helt af jeres datters øvrige rytme - altså hvornår hun sover i løbet af dagen, hvor mange lure hun tager, hvor lange hendes lure er osv. Fordi hele dagens rytme naturligt vil påvirke hendes puttetidspunkt.

I løbet af de næste måneder, vil I opleve at hendes rytme ændrer sig og dermed også hendes puttetidspunkt. Rigtig mange forældre tror, at små børn helst skal sove kl. 19-20 hver aften, men sådan er det ikke. I 3-4 måneders alderen vil rigtig mange børn faktisk have en rytme, hvor de ikke sover før omkring kl. 22-23, og det vil være helt normalt for deres alder og udvikling - det ændrer sig igen, og de fleste børn trives med en rytme, hvor de puttes omkring kl. 20, når de er ca. 6 måneder gamle.. men igen kan der være individuelle forskelle.

For børn i 2 månederes alderen, som jeres datter, så kan søvnen variere rigtig meget. Nogle gange vil hun måske sove to meget lange lure i løbet af dagen, andre dage sover hun 4 korte lure - og det er alt sammen helt normalt for alderen. Det vigtigste er, at hun samlet set får den mængde søvn, som hun har behov for, og at hun vågner glad, frisk og veludhvilet, med lyst til at pludre og overskud til at smile og udvikle sig, bruge sig selv både motorisk og mentalt.

Sygdom, forkølelse, almen utilpashed osv. kan også påvirke søvnen og være forklaringen på, at hun måske slipper brystet mere eller virker mere brystsøgende. Hun kan også være ved at være fysisk så stor, at hun har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op og derfor melder sig hyppigere og kan virke til at "slatspise" lidt for meget. Hun kan også søge brystet ekstra, hvis hun har lidt maveuro, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og får mælk og luft i maven til at bevæge sig igennem systemet, samtidig med at det giver ro at ligge ved brystet på grund af hormoner, varme, din vejrtrækning, hjertelyd osv. Nogle gange er det dog ikke mælk hun har behov for, men det at sutte, så her kan I forsøge med en sut.

Det kan også være en god idé at far prøver at holde hende, eller at han lægger sig med hende på brystkassen. Far dufter ikke af mælk, men har masser af varme, hjertelyd osv. og kan derfor give en anden ro end mor. Når hun ligger hos dig, så dufter hun din mælk og tror derfor at hun skal spise, hvilket kan gøre hende mere søgende og gøre, at hun har sværere ved at koble fra, finde roen og falde i søvn...

Nogle børn vil have en tendens til at have en lidt længere vågenperiode om aftenen, og vil være vågne i lidt længere tid af gangen der, end de vil om dagen. Derfor kan det godt være, at jeres datter om aftenen måske fint vil kunne være vågen i 2.5-3 timer, før hun egentlig er putteklar. Det kan også være modsat - at der er sket så meget i løbet af dagen, og hun er så fyldt af indtryk, at hun faktisk skal puttes langt tidligere, fordi hun ellers bliver overtræt og derfor får sværere ved at sove. Her vil hun dog ofte begynde at græde, og det lyder ikke umiddelbart som om, at jeres datter er ked af det, hun er bare ikke rigtig træt og parat nok til at sove... Sover hun f.eks. en kort 3. eller 4. lur om aftenen omkring klokken 19, så vil det ikke være unormalt, at hun så først er parat til at sove til natten kl. 22...

Med hensyn til overtræthed, så skal I også være opmærksom på, at hun stadig er så lille, at hun ikke kan lukke lyde ude. Det betyder ikke, at I skal slukke for alt, liste rundt og være mussestille, for det er vigtigt, at hun vænner sig til at sove med almindelige lyde og lidt støj omkring sig - ellers kan I få problemer senere hen - men det kan være godt at medtænke, at hun om dagen skal have lidt rolige perioder. Det vil sige, at hun gerne må stå afsides, ...

Annonce

... sove i haven eller i soveværelset væk fra lyden af musik, radio, tv og andet, så hun dagen igennem har ro omkring sig, når hun skal sove.

Du fortæller, at det har hjulpet jer at amme hende i søvn, men at det ikke rigtig virker mere. Du fortæller også, at hun ofte nu afviser brystet, når du forsøger at amme hende i forbindelse med søvn... måske fordi du også ammer hende, når hun vågner? Det er naturligvis vigtigt, at hun ammes fleksibelt og efter behov, men det kan være en god idé, at du stille og roligt forsøger at se om du kan skabe en rytme, hvor amning indgår som en fast del af hendes putteritual. Det vil hjælpe hende med at finde ro og falde i søvn og hun vil ofte sove et længere søvnstræk, hvis hun falder i søvn med mælk i maven - men for at sikre, at hun faktisk er interesseret i at spise, når hun skal sove, så er det vigtigt, at du ikke har ammet hende en time før puttetid.. Har hun sovet en god lang lur, så vil hun naturligt have brug for brystet, når hun vågner, men så vil hun ofte også kunne være vågen i længere tid, før hun så skal sove igen, og vil så godt kunne tage imod brystet. Har hun sovet et kortere søvnstræk, så se om ikke I kan pludre, lege, tumle lidt osv. når hun vågner, skifte ble og først der så amme hende, hvorefter hun så atter skal sove:)

I skal prøve at lægge mærke til hendes signaler. Det kan være svært, hvis hun er en meget opmærksom pige og måske ikke viser så tydelige træthedssignaler eller måske nogle gange bliver overtræt og derfor ked af det. Hun kan godt gabe, selvom hun ikke nødvendigvis er træt, men fordi hun har brug for leg og underholdning og her har brug for at I pludrer, leger lidt, går lidt rundt med hende osv. og efter 20-30 minutter, er hun så måske mere parat til at blive ammet og blive puttet. I løbet af dagen vil hun sandsynligvis ikke kunne være vågen i mere end 2 timer af gangen, nogle gange måske kun en time, andre gange 2.5 time, men deromkring.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det så er puttetid, så gør du hende klar med bleskift, nattøj osv. og så lægger du hende til brystet. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Lad hende spise hos dig og prøv så at lægge hende fra dig, når du kan se, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen, hvor hun skal sove. Du må gerne svøbe hende, hvis ikke det er for varmt. Du må også gerne erstatte brystet med en sut. Put hende stille og roligt fra din favn ned, hvor hun skal sove. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt, imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Puttes hun i barnevognen, så tril den lidt, puttes hun i en lift, så sving hende stille og roligt frem og tilbage, puttes hun i en slyngevugge, så vip den lidt. Puttes hun i en stillestående seng, så vip hende lidt med dine hænder på hendes hofte, hendes krop, så du på den måde stadig luller hende ind i søvnen - der hvor hun skal sove. Hun bliver naturligt mere og mere bevidst, og hvis hun falder i søvn i dine arme og derefter flyttes, så risikerer du, at hun vågner op, registrerer, at hun ligger et andet sted og er væk fra din favn, og det vil være utrygt for hende - det vil derfor gøre, at hun vågner mere og mere op og bliver sværere og sværere at få til at sove:)

Jeg håber, at du kan bruge alle disse tanker lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor du kan læse meget mere om søvnen i de forskellige aldre og hvad du kan gøre for at hjælpe hende til at sove bedst muligt i løbet af de næste mange måneder:) Bogen er kommet i ny revideret udgave her i 2022, det fremgår af forsiden af et rødt bånd.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt