Putning af spædbarn

20. juni 2022

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Putning af spædbarn

Kære Helen

Mange tak for dit tidligere svar om vores urolige morgener herhjemme. Vores pige er blevet meget mere rolig og tilfreds.

Desværre har uroen forplantet sig til om aftenen.

Vi plejede at lægge vores nu lidet over 10 uger gamle pige til at sove for natten omkring kl. 20, men den sidste måneds tid har tidspunktet for, hvornår hun vil sove rykket sig længere og længere, således at hun nu først ofte sover omkring kl. 22-23.

Vi prøver at gå op med hende i soveværelset omkring kl. 20, skifte hendes ble, rulle gardinerne for i soveværelset, hvorefter jeg ammer hende liggende, indtil hun falder i søvn. Nogle gange har hun brug for at blive vugget i vores arme efterfølgende også, og så gør vi selvfølgelig det.

På det seneste er hun dog blevet meget svær at få til at falde til ro både ved brystet og i vores arme. Hun har svært ved at tage fat om brystet, kan finde på at nægte, men virker samtidig for sulten til at sove. Hun har typisk fået mad senest kl. 17-18, og hun gør tegn til mad igen omkring kl. 19-20, men ...

Annonce

... afviser som sagt nogle gange brystet. Jeg har både prøvet at amme hende først nedenunder og så gå ovenpå, og at trække den til kl. 20, men hun virker urolig lige meget hvad.

Vi bruger lang tid på at berolige hende, ofte falder hun kortvarigt i søvn undervejs ad flere omgange, men hun vågner hurtigt igen og er sulten. Og ofte lykkes det som sagt først at få hende til ro, mæt og glad omkring kl. 22-23.

Er det ikke lidt sent for en på hendes alder at falde i søvn?

Vi står normalt op omkring kl. 6.30-7, hvor hun hurtigt bliver meget træt igen med kun lige tid til at skifte hende, give hende tøj på og gå nedenunder i stuen.

Hun har siden fødslen haft et godt sovehjerte og er faktisk kun blevet sværere og sværere at få til at sove med alderen, gradvist og altid til det værre. Selvfølgelig har hun også haft et par tudeture om aftenen som helt spæd, men det fik vi til at gå over, da hun var omkring en måned ved at amme hende i søvn. Men det virker som sagt ikke rigtigt mere.

Vi håber, du kan hjælpe!

Med venlig hilsen
Nybagt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig