Svar: Vågner 10-20 gange om natten med gråd og skrig
19. april 2022
Alder:
12 mdr.
Kære Vibe
Tak for dit brev og beskrivelse af jeres datter, hendes søvnvaner og alt hvad I har forsøgt - og velkommen til :)
Du skriver, at I har været omkring både børnelæge og egen læge, og at der ikke er noget fysiologisk galt - det er jo sådan set godt at få at vide, men noget er galt, og I er nødt til at kontakte lægen igen. Det skal ikke være, som I beskriver, og det er vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres datter vågner med skrig og er grædende og skrigende så mange timer hver nat. Det er ikke godt for nogen af jer, og det er vigtigt at finde ud af, hvad det skyldes.
I har allerede ændret mange ting - for ja, det lyder helt sikkert som om, at jeres datter har et søvnassociationsproblem, hvor hun har været og måske stadig er afhængig af flasken. Det er rigtig godt, at I er trappet ud af mælken, da det naturligt vil påvirke hendes indtag af mad om dagen, og netop madindtag om dagen vil naturligt også påvirke nætterne.
Det er dog vigtigt, at I også stopper med at give flaske med vand hele natten igennem, da det ikke er vand, hun skal have - men netop lærer hende at sove uden at behøve sin flaske. Prøv derfor om I kan trappe langsomt ud af mængden, så hun får gradvist mindre og mindre vand og til sidst helt kan undvære.
Når hun vågner med skrig, så lyder det som om, at hun har ondt. Derfor er det vigtigt, at I får hende tjekket grundigt igennem igen, så I finder ud af, hvor hendes smerter stammer fra. Hun kan f.eks. have øreproblemer eller måske blærebetændelse, så det gør ondt, når hun tisser, måske lider hun af refluks - tilbageløb af mad og mælk, som gør ondt i spiserøret... Der må være en forklaring, og hun skal naturligvis behandles, hvis det viser sig, at der er noget, og hun kan også have behov for smertestillende, det skal I tale med lægen om.
Det er vigtigt, at I forsøger at holde en fast rytme hele dagen igennem, og den dagsplan I skitserer ser alderssvarende og fin ud. Det lyder meget fint med to lure dagligt, og det lyder også som om, at rytmen fungerer i forhold til vuggestuen og den hverdag, som hun forventes at skulle følge der. Det er vigtigt, at I er opmærksomme på hendes indtag af mad og især væske hele dagen igennem, så I sikrer jer, at det ikke er et reelt behov for at få sit væskebehov dækket, at hun vågner om natten. Dagsplanen lyder dog som sagt fin, og det er super godt, at I både giver aftengrød og natflaske, så hun får godt med mad og mælk, før hun puttes. Det skal I endelig bibeholde.
Jeg er med på, at I har skåret ned i flaskerne med mælk, men I kan overveje, om hun skal have en drømmeflaske omkring kl. 23-24, eller hvornår det passer ind - så hun også der fyldes ekstra op til natten, men efter midnat er det så slut med yderligere flaske. Drømmeflasken kan nogle gange have god effekt, og gøre at hun så sover bedre og mere sammenhængende resten af natten... Hvis I erfaringsmæssigt ved, at det ikke gør nogen forskel, og I gerne vil undgå at give flaske her, og i stedet holde fast i den ene flaske ved putning, så gør I naturligvis det. I ved, hvad der vil fungere bedst:)
Der kan naturligt være nogle ting i hendes hverdag, som forklarer, hvorfor hun vågner, skriger og reagerer som hun gør. Stress i hverdagen, manglende ro, skænderier, sygdom og manglende overskud kan påvirke vores børn, så de sover dårligt - og derfor skal I overveje, hvordan I har det - ud over at hele situation gør, at I lige nu er tyndslidte, og det hele naturligt går ud over jeres familieliv og generelle trivsel. Er der noget i hverdagen, som kan være med til at forklare, at situationen er, som den er...
Du har helt ret i, at kroppen husker, og at hendes krop efterhånden er vant til at vågne op - og det kan godt være med til at gøre, at hun får sværere og sværere ved at sove. Hun kan godt være så stresset og så meget i alarmberedskab på grund af måneders manglende søvn, at det bliver skruen uden ende. Og hvor det derfor er endnu vigtigere end tidligere at få hende til at finde ro og sove, fordi det netop er søvnen, som får kroppens overskud tilbage. Søvn avler søvn siger man, og derfor er det vigtigt, at hun får sovet...
Jeg er derfor der, hvor jeg tænker, at I er nødt til at kontakte lægen igen, og det kan være nødvendigt med indlæggelse, hvor man kan undersøge hende og finde ud af, hvad søvnproblemerne skyldes. Og ud fra det lægerne ser så vurdere, hvad der skal til for at hjælpe hende - måske har hun brug for medicinsk behandling, men det skal ordineres af børnelæge med særlig viden inden for neuropsykiatriske sygdomme.
Jeg vil også anbefale jer, at I gennem mindst 14 dage laver en søvnregistrering, hvor I beskriver hendes dagsrytme, og hvor I hver nat skriver ned, hvornår hun vågner, hvordan hun vågner (med skrig, gråd, pludren), hvad I laver om natten (forsøger at lægge hende ned, tager hende ind til jer, går med hende i stuen, kommer hende i bæresele, går uden for med hende i barnevogn osv. osv.), og hvornår hun så sover igen. Altså en form for "nat-dagbog", der beskriver nætterne slavisk, så I har noget helt konkret, som I kan vise lægen.
Derudover skal I naturligt gøre alt det gode, som I allerede gør: Holde rytmen, holde fast i puttetidspunktet, give bad, aftengrød, putte med flaske, undgå blåt lys, bruge mørklægningsgardiner, tyngdedyne, give hende en sut - og berolige med kærtegn, godnatsang, babymeditation eller hvad I nu skønner virker bedst. Så alle forudsætninger for god søvn er opnået - og derefter hver nat dokumentere, hvad der sker - trods de bedste forudsætninger.
Ud fra det I fortæller mig, så tænker jeg, at det er nødvendigt, at jeres læge vurderer, hvad det her handler om og vurderer, hvorvidt det er relevant, at I bliver henvist videre. Det er som sagt ikke meningen, at børn skal vågne med skrig igen og igen hver nat og være vågne i flere timer, som det lyder som om, at jeres datter har været gennem det meste af sit liv. Det er meget vigtigt at finde årsagen og meget vigtigt, at I får hjælp. Det her lyder ikke som noget, I kan løse selv, og det lyder ikke som om, at I gør noget forkert. Hun skal ikke være så ulykkelig og træt - og det skal I heller ikke :)
Sender jer et stort knus på vejen - rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske