Brev:
Vågner 10-20 gange om natten med gråd og skrig
19. april 2022
Alder:
12 mdr.
Vågner 10-20 gange om natten med gråd og skrig
Kære Helen
Jeg har en datter på nu 12 måneder. Hun har i hele sit liv kun sovet 4 timer i ét stræk en håndfuld gange. Ellers sover hun højst 1,5 time ad gange. Søvnunderskuddet er nu så stort, at det har indflydelse på min kæreste og jeg – og vores datter! Hun bliver afleveret kl. 11 i vuggestue, da pædagogerne vurderer, af hun simpelthen ikke har gavn af de første timer dernede, da hun er så træt ovenpå natten. Jeg er heldigvis jobsøgende lige pt og kan derfor ’tillade’ mig at aflevere hende senere. Men det varer jo ikke ved og generelt er presset for søvn er nu så stort, at det påvirker hele vores familie.
Under barslen har jeg været til både børnelæge, egen læge, kranio-sakral terapi og osteopat for at se om der var noget fysiologisk, som kunne være galt. Men hun er heldigvis sund og rask! Indtil for nylig har hun fået en del flasker om natten, da hun således ville sove ca. 2 timer i stræk. Som de fortvivlede og trætte forældre vi er, så tog flaskeforbruget overhånd om natten i håbet om at få lidt sammenhængende søvn.
Vi har nu langsomt udfaset alle flasker på nær ”godnatflasken”, som hun får efter natgrøden om aftenen. Hun har taget afvænningen fra flaske okay og får nu kun vand om natten. Dog sover hun stadig helt forfærdeligt! Når jeg blot giver hende sutten, hjælper hende med stillingskift, beroliger osv., kan hun være vågen op til en time eller halvanden med skrig, grød og store tårer ned af de små kinder. Sådanne seancer forekommer ofte mange gange hver nat. Derfor tror jeg, at hun måske har fået en vanebetinget afbrudt søvn, måske grundet flasken som søvnassociation?
Hun vågner ofte hver 30. Minut i et skrig. På slemme nætter er hun gerne vågen med gråd 20 gange. Hun græder, skriger, kaster sig tilbage og bakser med armene og er helt utrøstelig. På ”bedre” nætter skriger hun primært mellem kl. 01-03. Men her er det så fulde 2 timer, hvor hun er helt utrøstelig. Ofte ender nætterne med, at vi går hvileløst rundt i stuen med hende enten i bæresele eller i armene indtil hun falder til ro. Eller at min kæreste må ud og gå med barnevognen midt om natten for at få hende til at sove. Tænder man lyset og vækker hende rigtigt, så er hun glad og legende. Hun er ofte let at putte og falder hurtigt og meget fredfyldt i søvn – indtil de første opvågninger melder sig.
Vi har læst en del bøger – inkl. din bog om søvn. Derfor har vi også indtil videre selv prøvet:
- Tyngdedyne
- Færre/kortere lure i løbet af dagen
- Bad inden sengetid
- Trykmassage
- Aftengrød
- Senere puttetidspunkt
- Tidligere puttetidspunkt
- Køligt værelse inden sengetid
- Lys om natten
- Mørklægningsgardiner
- Babymeditation
- Mange sutter i sengen, så hun selv kan finde dem
- Hævet hovedgærde
- ’Stilletid’ ca. 1 time inden putning, hvor vi alle er stille og ingen vild leg
- Samsovning
- Sove på eget værelse
- Barnevognskassetten stående nede i sengen for genkendelighed, da hun sover dejligt om dagen i barnevognen
Intet af ovenstående har indtil videre virket. Vores daglige rutine ser således ud:
Kl. 06:00-06:30 – vågner og er glad
Kl. 06:30-08:45 – Havregrød, banan, mælk. Leger i stuen. Får tøj på. Tilbydes mere mad inden 1. Lur
Kl. 09:00-10:30 – Formiddagslur
Kl. 10:30 – Vækkes, tilbydes snack. Køres i vuggestue og er glad
Kl. 11:00 – Vuggestue
Kl. 13.30-15:30 – Eftermiddagslur
Kl. 16:30 – Hentes fra vuggestue, tilbydes snack
Kl. 18:30 – Aftensmad
Kl. 19:00 – Bad
Kl. 19:30 – Aftengrød og flaske (220 ml)
Kl 19:30-20:00 – Godnathistorie og putning
Vi er nu så tyndslidte, at vi næsten ikke kan hænge sammen længere. Det påvirker vores parforhold, min kærestes uddannelse, vores familieliv og trivsel. Hvad er det vi gør forkert? Har vi overset nogle ting? Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til en bedre søvn? Det gør så ondt på os, at se hende så ulykkelig og træt.
Jeg håber inderligt, du kan hjælpe. Jeg ved, at 'kroppen husker', så hendes krop derfor er vant til at vågne op, men jeg synes, at vi skaber trygge og goder rutiner og ritualer omkring hende – og har gjort det længe.
Kærlig hilsen
Vibe