Svar: Søvn …. Eller ikke så meget 😩

15. april 2022

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære trætte mor og far

Tak for jeres brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet til andre - og nu selv har fået lyst til at skrive. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Det lyder som om, at jeres datter stortrives på alle måder. Hun er rigtig godt igang både motorisk og mentalt. Hun kravler, rejser sig ved møblerne, og viser naturligt mere og mere egen vilje, hvilket jo er super godt og dejligt :) Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling påvirker søvnen rigtig meget og er en del af forklaringen på, hvorfor I de sidste mange uger, synes det har være mere problematisk end tidligere.

Jeres datter er i separationsfasen. Det betyder, at hun øver sig i at adskille sig fra jer forældre, hun er igang med at bevæge sig ud i verden på egen hånd, øver sig i at kunne mere selv, være på afstand af jer - og samtidig har hun også behov for at klynge sig ekstra til jer. Hun kan ikke separere sig, hvis ikke hun føler sig knyttet til, og derfor vil hun i denne periode virke mere pylret, klyngende, vise behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed - især når hun f.eks. skal sove.

Det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at finde balancen mellem at være der for hende og give hende den ekstra hjælp til at finde fysisk og mental ro, som hun viser behov for - og samtidig også forsøge at holde fast i de gode vaner, som I har skabt, og som I gerne vil bibeholde. At I f.eks. holder fast i, at hun skal sove i egen seng på eget værelse, som hun altid har gjort, og som hun er tryg ved.

Det er dog ikke alene alder og udvikling, som spiller ind hos jer. I fortæller blandt andet, at jeres datter får flaske til hver putning, både i barnevognen og til natten, og nogle gange får hun en flaske, hvis hun vågner om natten. Det er for mange flasker - nu hvor hun er 10 måneder gammel, vil det være rigtig fint, at hun får 2 flasker i døgnet, og disse kan enten ligge før middagslur og før putning om aftenen, eller de kan ligge aften og sen aften.

Det er vigtigt, at jeres datter lærer at finde roen og falde i søvn uden at skulle have en flaske at sove på. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan ændre på disse rutiner nu. Det er vigtigt, at hendes mælkeindtag sættes ned, så der er plads til mere rigtig mad i maven, og det er også vigtigt, at dagplejer kan putte hende uden flaske, når hun skal i dagpleje om en måned. I stedet for flaske, kan hun blive tilbudt mellemmåltid og vand af kop og det vil også være rigtig godt, hvis I kunne indføre en putteklud, bamse, beroligende ord, kærtegn, godnatsang eller lignende.

Da hun skal i dagpleje om en måned, og I især har udfordringer aften og nat, så vil jeg umiddelbart anbefale, at de to flasker ligger aften og sen aften. I kan godt bibeholde jeres rytme med flaske i sengen, når blot I sikrer jer, at hun slipper flasken, før hun falder i søvn. Det betyder dog også, at I skal sikre jer, at hendes puttetidspunkt er rigtigt, og hvis hun ofte ikke sover før klokken er 21, så skal I ikke putte hende før dette tidspunkt. Det er vigtigt, at I ikke får skabt nogle rutiner om, at putningen skal vare et par timer og bestå i, at hun rejser sig igen og igen og holder fest.. Put hende derfor så sent, at hun med sikkerhed kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter og med det ritual, som I ønsker, at hun skal have.

I har dog ret i, at det er vigtigt, at hun hverken puttes for tidligt eller så sent, at hun bliver overtræt og derfor så heller ikke kan sove... og som jeg læser jeres brev, så kan I nogle gange få hende til at sove tidligere, hvis I lægger jer med hende i gæstesengen. Da hun samtidig har ekstra behov for nærhed og tæt kontakt lige nu, så kunne I også forsøge at ændre ritualet, så I starter med at sætte jer med hende på skødet. I kan have en stol stående ved siden af hendes tremmeseng, sidde med hende og give hende masser af nærhed og tæt kontakt, give hende flasken på skødet, putte med bamse/klud osv., og når hun så virker parat, flytte hende over i sengen, hvor I så stadig er der, holder hænderne på hende og hjælper hende til ro, synger godnatsang og hjælper hende det sidste stykke vej ind i søvnen. Men det kræver som sagt, at I ikke putter hende, før hun tydeligt er parat. Og det vil måske være et tidspunkt, som ligger mellem 19-20, hvor I forsøger at putte hende og 21, hvor hun ofte sover - måske vil 20.30 være passende...

Jeg synes ikke, at I skal starte med at vække hende fra middagsluren og afkorte denne. Det er bedre at vænne hende til at sove i løbet af 15 minutter og med et trygt og roligt ritual, og i takt med at I så kan putte hende på denne måde, så kan I begynde at putte hende gradvist tidligere om aftenen - på den måde vil nattesøvnen blive længere, og dagssøvnen naturligt kortere - og sker det ikke af sig selv, så kan I på dette tidspunkt begynde at afkorte hendes ...

Annonce

... dagssøvn lidt, samtidig med at nattesøvnen gradvist forlænges. Der sker dog også ændringer, når flaskerne kommer væk - jf. mit svar længere nede - som vil kunne have betydning.

Hvor længe hun kan være vågen efter sine lure kan variere meget i denne alder, netop fordi der motorisk og mentalt sker rigtig meget, så hun kan nogle gange køre hurtigt træt og have brug for kortere interval mellem sine lure, og andre dage kan hun være så aktiv, at hun slet ikke kan sove og vil her have brug for lidt længere tid, før hun så er putteklar igen. Hvor længe hun kan være vågen afhænger også af, hvor lange hendes lure er eller ender med at være...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, kunne se således ud:

Vågner stille og roligt og dagen begynder omkring kl. 06-06.30...

Morgen 07: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos, vand af kop

Puttes til formiddagslur ca. kl 8.45-09 - og skal ikke tilbydes flaske først.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pasta, stykker af frikadelle (kød/fiskedelle), kylling osv. Giv gerne rester fra aftensmaden, må også meget gerne få varm mad til frokost. Suppleres også stadig gerne med grøntsagsmos. Vand af kop.

Tilbydes en banan og lidt mme af en kop - og skal ikke tilbydes flaske, og puttes herefter så til middagslur - tidspunktet lige nu måske omkring kl 14-14.30 - det afhænger af, hvornår hun er stået op af sin formiddagslur.

Eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som kan spises med fingrene, og der skal også være moset mad, som hun får med gaffel eller ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca. kl 19.30-20.. og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten - måske kl 20.30 lige nu...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Som I kan se, så foreslår jeg, at de to flasker ligger aften og sen aften. Det vil dække hendes behov for mælk, og det vil være rigtig godt, at hun lærer at sove uden flaske om dagen nu. Alternativet er at bibeholde flaske før middagsluren og så give anden flaske før putning om aftenen og arbejde på, at hun ikke får yderligere flaske derefter. Hvis I indfører godnatgrød, kan det nogle gange godt være en løsning.

Idéen med bad, efterfølgende frottering, babymassage og godnatgrød er, at det kan være med til at give hende fysisk ro i kroppen, så hun bedre kan slappe af, når hun blive lagt til at sove. Samtidig er det en måde at give hende den ekstra fysiske kontakt og nærhed, som hun naturligt søge lige nu på grund af separationsfasen. Det er dog vigtigt, at badet ligger en time før putning, hvis det skal have beroligende effekt. Godnatgrøden ligger godt i maven og kan også være med til gøre, at hun bedre kan slappe af og finde roen, når hun puttes i sin seng.

Når I stopper med at give hende flaske om dagen, så kan det godt få betydning for hendes dagssøvn, som godt kan blive afkortet. Flasken kan være med til at gøre, at hun sover længere lige nu. Viser det sig, at dagslurene bliver kortere, når hun ikke længere får flaske, så er det jo kun godt, da hun så naturligt vil kunne sove lidt længere nattesøvn. Samtidig vil en kortere formiddagslur betyde, at hun kan puttes til en tidligere middagslur, hvilket igen vil betyde, at hendes puttetidspunkt om aftenen så rykkes frem - så på den måde kan det også tænkes, at tiden arbejder for jer, og at I slet ikke behøver komme ud i, at hun skal vækkes fra sin dagssøvn :)

Det vil også gøre, at hendes dagsrytme kan ændre sig lidt og gradvist i løbet af den næste måned vil hun sandsynligvis få en rytme, som vil passe rigtig godt med den rytme, som hun forventes at skulle følge i dagplejen :)

Der er som sagt mange ting som spiller ind, men I er nødt til at starte et sted, og første skridt vil være at skære ned i antallet af flasker og lære jeres datter at sove uden denne afhængighed - og om aftenen sikre, at hun registrerer at flasken fjernes, før hun falder i søvn. Derudover skal I naturligt anerkende hendes alder, udvikling og øget behov for nærhed og tæt kontakt lige nu - samtidig med at I skal holde fast i de rutiner, som I allerede har fået skabt, og som vil fungere rigtig godt fremadrettet. Og så skal I finde det rette puttetidspunkt, så I rammer søvntoget, når det kommer forbi, så hun hverken puttes for tidligt eller for sent...:)

Der er nok at arbejde på, og jeg håber at mine tanker hjælper jer videre på vej - rigtig meget held og lykke - og rigtig god påske til jeres familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder