Søvn …. Eller ikke så meget 😩

15. april 2022

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn …. Eller ikke så meget 😩

Kære Helen.

Tusind til for din brevkasse den har vi fået meget hjælp ved.

Vi har en dejlig pige på snart 10 mdr. som stortrives og er rigtig godt med motorisk. Hun har kravlet korrekt længe og er oppe og gå ved støtte af sofa, sofabord osv.

Vi har dog desværre nogle store udfordringer både med natputning og om natten. Det har stået på nogle måneder efterhånden så vi er to meget trætte forældre.

Hun har sovet på eget værelse i flere måneder og hun virker tryg ved det.
Hun har aldrig sovet i seng med os heller ikke som spæd.

Hun har altid været nem at putte og faldet hurtig i søvn men for mange uger siden ændrede det hele sig desværre.

Vi går ind på værelset kl 19-20 tiden afhængig af træthedstegn. Her ligger hun i sin seng og får flaske imens vi synger og nusser enten fødderne eller panden. Hun gnider sig i øjenene og udviser træthed, pludselig kaster hun flasken til højre også rejser hun sig op på 0,5 også skal der være feeeeest !!!!! Og så har vi balladen, det kan derfra tage 1-2 time at putte hende. Jeg føler vi har afprøvet mange ting, både vippet med i armene, nusset hende, lagt hende og gået ud og tilbage ugen, siddet i rummet, babymassage, bad, leget stille i et afdæmpet værelse…. Intet virker. Hun stiller sig op og vi kan lægge hende ned 50 gange…

Når vi er helt udbrændte har vi nogen gange taget hende med ind i vores gæsteseng og lagt sammen med hende og her lykkedes det for det meste inden for 10 min. Hvor hun så er blevet båret ind i sin egen seng. Men vi er i tvivl om hvor vidt det er en forkert vej at komme ud i eller om det er fordi hun har brug for denne tryghed og nærvær og den vil vi jo helst ikke afvise, men frygter ...

Annonce

... at vi så gør problemet større den dag hun så skal afvænnes med det?

Når hun så endelig sover kl 21-21.30 sover hun til en 23-24 tiden hvor jeg skal ind og give sut og ligge hende ned, hvor hun nemt sover videre. Og det kan så fortsætte hver eller hver anden time hele natten. Hvor hun så står op ved 6-7 tiden om morgenen.
Her er hun tydeligvis træt allerede fra hun står op til første lur.

1. Lur ligger mellem 8.30-9 hvor hun snildt kan tage 2-2,5 time.
2. Lur bliver hun puttet ca.2-3 timer efter hun er stået og her sover hun 1,5-2 timer.

Hun er nu op på fuld kost og spiser godt og er interesseret i det meste. Hun får flaske til hver putning både i barnevognen og til natten. Nogle nætter får hun en flaske hvis hun har svært ved at falde til ro igen, men det er langt fra et behov hun har hver nat.

Jeg har læst lidt og er kommet frem til hun muligvis sover for længe om dagen, og det gør hun jo nok fordi hun ikke sover om natten. Skal jeg begynde at vække hende? Og kan det være skadeligt for indlæring osv? Hun kan vel også blive for overtræt og derfor heller ikke vil sove? Er også lidt i tvivl om hvor længe hun skal være vågen fra hun står op fra 1 lur af.

Jeg syntes det er svært med hvordan jeg skal bære mig ad både ift. aftenputningen som virkelig trækker tænder ud, og de mange opvågninger om natten. Håber meget på nogle inputs fra dig.

Jeg skal starte på arbejde om 1 mdr. og er meget bekymret for de her nætter fortsætter. Og også hvilken struktur jeg skal give til dagplejen da jeg selv er blevet helt usikker på det spor vi er i.

Håber du kan finde ud af brevet og de mange informationer og spørgsmål.

Hilsen
en meget træt mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre