Brev:
Pige snart 3 år - svært at ændre vaner
15. april 2022
Alder:
2 år, 10 mdr.
Pige snart 3 år - svært at ændre vaner
Kære Helen
Så har vi igen brug for et godt råd :)
Vores store pige bliver 3 år til juli. Hun stortrives og er altid i godt humør. Hun er udviklingsmæssigt foran sin alder - især i forhold til at tale, og hun er rigtig god til at fortælle os, hvad hun vil og hvad hun har behov for. Vi har igennem mange måneder nu kunnet føre egentlige samtaler med hende, hvilket er skønt. Hun taler i hele sætninger og har gjort det længe, kan tælle til 10, synge alfabetet, synge sange mv.
Hun er dog et utroligt stort vanemenneske, forstået på den måde, at tingene helst skal være, som de plejer at være. Og det gælder alt, lige fra hvilke bamser der SKAL være i hendes seng før hun kan sove, hvor barnevognen præcist skal stå når hun sover lur udenfor, at hun ikke vil have regnslaget på barnevognen når det en sjælden gang er nødvendigt fordi hun plejer at sove uden, at hun vil bruge den gamle slidte tandbørste som hun kender i stedet for den nye vi har købt til hende osv.
Jeg ved ikke, om hendes sproglige udvikling spiller ind her, i forhold til at hun er mere bevidst om, hvad der sker omkring hende?
Hun skal starte i børnehave til sommer, og det er i denne forbindelse at vi særligt er stødt på udfordringer.
Hos hendes dagplejemor er hun vant til at sove middagslur i sin barnevogn, hvilket altid er gået rigtig fint. I børnehaven er det dog ikke muligt for hende at sove i barnevognen, da alle børnene sover lur sammen på madrasser indenfor. Vi vil derfor gerne allerede nu vende hende til at sove sin lur indenfor. Dagplejemoren startede op på det i efteråret, og bad os gøre det samme herhjemme, hvilket faktisk er gået fint. Herhjemme har hun således sovet sin middagslur indenfor lige siden.
I dagplejen fungerede det dog kun en uge, så nægtede hun at sove indenfor på en madras i legeværelset men ville hellere ud i sin barnevogn. Og der sover hun stadig, fordi hun går i en form for panik, hver gang dagplejemoren spørger hende, om hun har lyst til at sove indenfor. Og det hjælper ikke på det, at et af de andre børn i dagplejen nu også er begyndt at sove indenfor på madrassen.
Vi vil så gerne gøre hendes overgang fra dagpleje til børnehave så let som mulig for hende, og vi er bange for, at det vil blive et meget stort skift for hende, hvis hun fra den ene dag til den anden både skal undvære sin dagplejemor OG sin barnevogn. Hvordan hjælper vi hende bedst ind på den madras hos dagplejemoren?
En anden udfordring, hvor vanerne slår igennem, er ved pottetræningen. Hun går fortsat med ble, men hun siger tit "mor nu tisser jeg" eller "mor jeg går lige ind i stuen og laver adr", så hun ved jo udemærket, hvad der sker. Alligevel er det kun lykkedes os nogle gange at få hende til at sidde på toilettet, og altid kun i Max 5 sekunder, før hun beder om at komme ned og få sin ble på igen. Og det til trods for, at vi har købt flere forskellige toiletsæder til hende, for at finde den rigtige, ligesom vi har både skamler, et toiletbræt på en stige samt en potte. Så det er ikke fordi vi ikke har prøvet lidt af hvert.
Vi prøver at sige til hende hver aften om hun lige skal tisse lidt inden hun får nattøj på, men hver aften lyder bare et "nej tak mor, ikke i dag". Hvad kan vi gøre for at hjælpe pottetræningen lidt på vej? Også i forhold til at hun ikke føler sig forkert, når hun i børnehaven ser, at mange af de andre børn ikke længere går med ble.
Måske vi bare skal vente og se tiden an?
Vi glæder os til at få dit input.
Mange hilsner