Pige snart 3 år - svært at ændre vaner

15. april 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Pige snart 3 år - svært at ændre vaner

Kære Helen

Så har vi igen brug for et godt råd :)

Vores store pige bliver 3 år til juli. Hun stortrives og er altid i godt humør. Hun er udviklingsmæssigt foran sin alder - især i forhold til at tale, og hun er rigtig god til at fortælle os, hvad hun vil og hvad hun har behov for. Vi har igennem mange måneder nu kunnet føre egentlige samtaler med hende, hvilket er skønt. Hun taler i hele sætninger og har gjort det længe, kan tælle til 10, synge alfabetet, synge sange mv.

Hun er dog et utroligt stort vanemenneske, forstået på den måde, at tingene helst skal være, som de plejer at være. Og det gælder alt, lige fra hvilke bamser der SKAL være i hendes seng før hun kan sove, hvor barnevognen præcist skal stå når hun sover lur udenfor, at hun ikke vil have regnslaget på barnevognen når det en sjælden gang er nødvendigt fordi hun plejer at sove uden, at hun vil bruge den gamle slidte tandbørste som hun kender i stedet for den nye vi har købt til hende osv.

Jeg ved ikke, om hendes sproglige udvikling spiller ind her, i forhold til at hun er mere bevidst om, hvad der sker omkring hende?

Hun skal starte i børnehave til sommer, og det er i denne forbindelse at vi særligt er stødt på udfordringer.

Hos hendes dagplejemor er hun vant til at sove middagslur i sin barnevogn, hvilket altid er gået rigtig fint. I børnehaven er det dog ikke muligt for hende at sove i barnevognen, da alle børnene sover lur sammen på madrasser indenfor. Vi vil derfor gerne allerede nu vende hende til at sove sin lur indenfor. Dagplejemoren startede op på det i efteråret, og bad os gøre det samme herhjemme, hvilket faktisk er gået fint. Herhjemme har hun således sovet sin middagslur indenfor lige siden.

I dagplejen fungerede det ...

Annonce

... dog kun en uge, så nægtede hun at sove indenfor på en madras i legeværelset men ville hellere ud i sin barnevogn. Og der sover hun stadig, fordi hun går i en form for panik, hver gang dagplejemoren spørger hende, om hun har lyst til at sove indenfor. Og det hjælper ikke på det, at et af de andre børn i dagplejen nu også er begyndt at sove indenfor på madrassen.

Vi vil så gerne gøre hendes overgang fra dagpleje til børnehave så let som mulig for hende, og vi er bange for, at det vil blive et meget stort skift for hende, hvis hun fra den ene dag til den anden både skal undvære sin dagplejemor OG sin barnevogn. Hvordan hjælper vi hende bedst ind på den madras hos dagplejemoren?

En anden udfordring, hvor vanerne slår igennem, er ved pottetræningen. Hun går fortsat med ble, men hun siger tit "mor nu tisser jeg" eller "mor jeg går lige ind i stuen og laver adr", så hun ved jo udemærket, hvad der sker. Alligevel er det kun lykkedes os nogle gange at få hende til at sidde på toilettet, og altid kun i Max 5 sekunder, før hun beder om at komme ned og få sin ble på igen. Og det til trods for, at vi har købt flere forskellige toiletsæder til hende, for at finde den rigtige, ligesom vi har både skamler, et toiletbræt på en stige samt en potte. Så det er ikke fordi vi ikke har prøvet lidt af hvert.

Vi prøver at sige til hende hver aften om hun lige skal tisse lidt inden hun får nattøj på, men hver aften lyder bare et "nej tak mor, ikke i dag". Hvad kan vi gøre for at hjælpe pottetræningen lidt på vej? Også i forhold til at hun ikke føler sig forkert, når hun i børnehaven ser, at mange af de andre børn ikke længere går med ble.

Måske vi bare skal vente og se tiden an?

Vi glæder os til at få dit input.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

26. juli 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen. Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en...

23. juli 2024 | Renlighed | 2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen! Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål! Nu står vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder