Svar: Pige snart 3 år - svært at ændre vaner
15. april 2022
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dejlige datter :)
Først - det er helt naturligt, at jeres datter viser behov for faste vaner, rutiner og dermed genkendelighed. Det hører med til hendes alder, og det giver hende en følelse af tryghed, når hun ved, hvad hun kan forvente hvornår og hvordan. Det er helt naturligt, at børn har brug for, at tingene gøres nogenlunde ens, når det kommer til hverdagens rutiner som mad, søvn, påklædning, aktiviteter osv. Ligesom det er helt naturligt, at hun gerne vil bibeholde sin gamle tandbørste eller synes, at bamserne skal være på en bestemt måde, før hun kan lægge sig til at sove.
Det gode er, at jeres datter sprogligt er så godt med, som hun er. Det giver jer mulighed for at tale med hende, forklare hende ting, forberede hende sprogligt osv. Ligesom det også gør, at hun kan sætte lidt ord på, hvorfor hun reagerer som hun gør, og hvilke behov hun har. Det er et kæmpe plus, selvom det naturligt også nogle gange kan give lidt udfordringer, fordi I så naturligt bliver er nødt til at forklare meget, hvor det nogle gange kunne være lettere blot at sige "sådan er det bare".. men det I gør er bedre og vil kun komme godt tilbage:)
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeres datter måske er det, man vil kalde særligt sensitiv. At være særligt sensitiv betyder, at man er bærer af et gen, der giver en særlig sensitivitet. Ofte er enten mor eller far også særligt sensitive. Det er ikke en diagnose, og det betyder ikke, at man er særligt sart eller skrøbelig, men når man er særligt sensitiv, så bearbejder man indtryk med større dybde. Særligt sensitive kan godt blive overvældet af for mange indtryk og netop derfor have behov for en vis struktur og genkendelighed. De særligt sensitive børn har ofte en udpræget indlevelsesevne og en meget veludviklet retfærdighedssans.
Når jeg læser jeres beskrivelse af jeres datter, så er der nogle ting i beskrivelsen, som får mig til at tænke, at hun måske er særligt sensitiv. Det vil i hvert fald være med til at forklare, hvorfor hun søger mere struktur og faste rammer, det er hendes måde at opnå ro og balance i en hverdag, som naturligt er fyldt med rigtig mange indtryk og oplevelser, som hun hele tiden skal forholde sig til - og som hun måske tager ekstra ind, fordi hun samtidig er rigtig godt med sprogligt. Og på den måde kan hendes sproglige udvikling sagtens spille ind, som du selv spørger til :)
Jeg synes, at det er super fint, at I hjemme er begyndt at putte hende indenfor og ikke i barnevognen - det fungerer, og I trives alle med den løsning. Men hos dagplejer fungerer det ikke, og jeg synes ikke, at I skal ændre på det. Hun har rigtig meget brug for sin middagslur, og det er vigtigt, at hun falder i søvn og får det afbræk midt på dagen - det er mere vigtigt, end hvorvidt hun sover ude eller inde. Gør det, som virker bedst for jeres datter lige nu.
Jeg tænker ikke, at I lige nu skal bekymre jer omkring, hvordan hun skal kunne sove middagslur i børnehaven. Det vil være en helt ny situation, alt vil være nyt omkring hende, og man kan naturligt sige, at det så netop giver behov for, at middagsluren kan være på en mere genkendelig måde for hende. Men jeg tænker, at hun gerne vil det, som de andre børn gør - nemlig sove på madrasser i soverummet. Hun vil spejle sig i de andre og gøre det, som hun fornemmer forventes af hende der - og har hun en sovebamse eller lignende, som hun bruger i dagplejen eller hjemme, så kan den også være med i børnehaven og dermed give lidt tryghed.
Jeg kunne godt forestille mig, at hun ville kunne finde på at spørge "hvorfor skal jeg sove i barnevogn, når de andre sover på madrasser?" - og det skal hun naturligt ikke. Hun vil derimod kunne finde stor ro og tilfredshed med, at i børnehaven sover børnene på madrasser, de får læst historie og det fungerer på den måde ens for alle. Hun bliver en del af en større børnegruppe, som gør på denne måde, og det vil også være trygt for hende.
Det samme tænker jeg omkring renlighed. I skriver, at I er urolige for, at hun vil føle sig forkert, når hun ser, at flere af børnene i børnehaven ikke går med ble. Det forstår jeg godt, men jeg tænker, at dette måske netop kan være en motiverende faktor for hende. Som det er lige nu, så holder hun fast i bleen. Det er tryghed for hende, og I har jo alle muligheder hjemme - flere toiletsæder, skamler, en stige, potte... men hun er ikke parat endnu. Børnehavestarten vil måske være med til at gøre hende parat.
Samtidig vil sommeren og det varmere vejr også hjælpe jer og jeres datter. Hun vil naturligt kunne gå i haven i trusser eller badetøj og uden ble - og vil her pludselig opleve at tisse, så hun bliver direkte opmærksom på, hvad det er, hun skal reagere på. Det betyder ikke, at I skal begynde at tage bleen af hende, men ved leg i haven, vil det være fint at prøve uden ble et par gange for på den måde også at skubbe lidt til renlighedsprocessen. Når hun så pludselig tisser, så kan I sige "hov, nu tisser du skat, næste gang skal vi skynde os ind til toilettet" eller lignende. Og det vil I så forsøge.
I må gerne begynde at læse bøger om renlighed, så I på den måde sporer hende lidt ind på, at hun stille og roligt skal sidde på toilet eller potte, og at bleen skal af. Det kan også være en god idé at læse bøger om at gå i børnehave og tale ud fra bøgerne om, hvad der sker i børnehaven, og at der f.eks. er børnetoiletter, som børnene går på. Så I tager en stille og rolig snak omkring emnet, uden at der er nogen form for pres i forhold til jeres datter, men så det er noget, I taler stille og roligt om, som noget naturligt og noget der hører børnehavelivet til. Og så vil hun jo se det og netop blive bekræftet i det, I har talt om, når hun så starter i børnehaven.
I skal altså lige nu give toilet og potte en pause, men blot læse bøger om det. Og når hun så bliver parat, så vil det være en god idé at beholde bleen på og så indføre faste toilettider. I første omgang om aftenen og om morgenen, men stille og roligt så udvides toilettiderne til også at være i løbet af dagen - i forbindelse med måltider, før hun løber ud for at lege, før I kører af sted for at handle osv. Bleen er hele tiden på, så hun oplever tryghed ved sin ble - er bleen tør, så er det super godt, så kan den bruges igen. Er bleen våd, så var det rigtig godt, at hun havde den på, så skifter I bare til en anden. Så uanset hvad der sker, så er det positivt. Et tegn på, at hun er klar er, at hun kan holde sig i mindst 3 timer, så det kan også være med til at give jer et pejlemærke af, hvorvidt hun er klar eller ej - og derudover, så skal hun naturligt også være mentalt parat.
Hvis hun bliver ved med at trække sig tilbage, når hun tisser eller laver i bleen, så må I meget gerne begynde at tage hende med ud på badeværelset, så hun ikke stiller sig bag sofaen, men naturligt lærer, at når hun laver i bleen, så foregår det på badeværelset. Nogle gange er man nødt til at tage det i små skridt, så først er det væk fra stuen og på badeværelset, så er det okay at sidde på toilettet eller potten, men hvor hun stadig har bleen på, og til sidst er hun så parat til at prøve toilet eller potte uden ble. Alt efter hvordan hun reagerer, må I prøve at vurdere, hvor store skridt I kan tage, så hun stadig er med på, hvad der sker.
Det er vigtigt, at renligheden foregår i et samarbejde, så prøv om I via boglæsning - både bøger om renlighed, bøger om kroppen og hvordan kroppen fungerer, og bøger om at gå i børnehave, kan få pejlet hende lidt ind på, at renlighed er noget, som I stille og roligt skal igang med. Ikke presse hende, ikke kræve at det er nu, men give hende tid til at bearbejde dette og stille og roligt blive klar - og lad os så krydse fingre for, at børnehavestarten vil være motiverende for hende også i den retning :) Måske vil hun selv på et tidspunkt give udtryk for, hvornår hun er parat, hvilket er det allerbedste, der kan ske.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre og vil også anbefale jer f.eks. at læse bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske