Svar: Fra 1 til 0 lure

10. april 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Kære Adams mor

Tak for dit brev, og dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)

Det lyder som om, at Adam stortrives på alle måder, og jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt han stadig har brug for sin middagslur eller ej. Især fordi putningerne lyder til at tage en del tid :) Umiddelbart skønner jeg, at han stadig har glæde af luren - og det lyder som om, at han måske er det, man vil kalde Ugle, eller som vi hos voksne kalder B-mennesker...:)

Når jeg skønner, at din dreng stadig har brug for sin middagslur, så er det blandt andet fordi han ikke er ældre, end han er. De fleste børn er først parate til at undvære middagsluren, når de er mere end 3 år gamle.. men det betyder naturligt ikke, at der ikke er børn under 3 år, som faktisk er parate til det.

Tegn på at din dreng stadig har brug for en middagslur:

1. Han protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere.

2. Han vågner i højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt og pylret, og mangler tydeligt overskud, som dagen skrider frem.

3. Han vågner af sig selv om morgenen, men virker hurtigt uoplagt, ked af det eller småsur.

4. Han virker næsten hyperaktiv og har rigtig svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, det er svært at koncentrere sig, og han har svært ved at sidde stille.

5. Han falder ofte i søvn, hvis I kører i bil eller ser fjernsyn.

6. Han sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.

Tegn på, at din dreng helt kan undvære sin middagslur:

1. Han protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i mørke i et køligt soveværelse.

2. Han er i godt humør fra morgenstunden og holder både humør og energiniveau højt dagen igennem og bliver først pylret lige før sengetid.

3. Han klare skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og uden at mangle overskud.

4. Han er ...

Annonce

... opmærksom dagen igenne, vil rigtig gerne lære, bruger sig selv både motorisk og mentalt og uden at mangle energi.

5. Han puttes let om aftenen og sover godt om natten.

6. Han vågner af sig selv om morgenen, tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.

Som jeg læser dit brev, så sover han godt om dagen, når han falder i søvn, og det tyder på, at han har brug for det afbræk, som dagsluren giver ham. Samtidig får han sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Gennemsnitligt har han behov for 12-12.5 times søvn i døgnet, og det passer med, at han sover ca. 10-10.5 time om natten og 1.5-2 timer om dagen. Det betyder derfor også, at du måske skal vente med at putte ham til klokken er 20.15-20.30 om aftenen og ikke starte putning en time før han er parat :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil ofte også være sådan, at når han begynder at kunne undvære sin middagslur, så kan han kun undvære den nogle dage, og andre dage vil han stadig have behov for den. Derfor vil du være nødt til at være fleksibel, efter hvad behov han viser. Så hvis han nogle dage f.eks. sover lidt længere end til kl 07, så vil han måske ikke kunne sove til middag, når du prøver at putte ham, men vil der springe luren over og vil så i stedet kunne komme tldligere i seng. Dagen efter, vil han så måske starte dagen tidligere og vil så have behov for sin middagslur igen - og derfor så også gå senere i seng. Og den fleksibilitet er der nødt til at være.

Så længe du kan få det til at fungere med en middagslur, så er det godt. Dagssøvnen er vigtig og giver din dreng en masse godt, som nattesøvnen ikke kan give ham. Man siger, at dagssøvn kan reparere på en dårlig nattesøvn, men en nattesøvn kan ikke på samme måde reparere på manglende dagssøvn. Derfor er det generelt vigtigt, at vi lader børn få middagslur så lang tid som muligt - også selvom de i perioder kan protestere, når vi forsøger at putte dem :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder