Svar: Fra 1 til 0 lure
10. april 2022
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Adams mor
Tak for dit brev, og dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)
Det lyder som om, at Adam stortrives på alle måder, og jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt han stadig har brug for sin middagslur eller ej. Især fordi putningerne lyder til at tage en del tid :) Umiddelbart skønner jeg, at han stadig har glæde af luren - og det lyder som om, at han måske er det, man vil kalde Ugle, eller som vi hos voksne kalder B-mennesker...:)
Når jeg skønner, at din dreng stadig har brug for sin middagslur, så er det blandt andet fordi han ikke er ældre, end han er. De fleste børn er først parate til at undvære middagsluren, når de er mere end 3 år gamle.. men det betyder naturligt ikke, at der ikke er børn under 3 år, som faktisk er parate til det.
Tegn på at din dreng stadig har brug for en middagslur:
1. Han protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere.
2. Han vågner i højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt og pylret, og mangler tydeligt overskud, som dagen skrider frem.
3. Han vågner af sig selv om morgenen, men virker hurtigt uoplagt, ked af det eller småsur.
4. Han virker næsten hyperaktiv og har rigtig svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, det er svært at koncentrere sig, og han har svært ved at sidde stille.
5. Han falder ofte i søvn, hvis I kører i bil eller ser fjernsyn.
6. Han sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.
------------------------
Tegn på, at din dreng helt kan undvære sin middagslur:
1. Han protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i mørke i et køligt soveværelse.
2. Han er i godt humør fra morgenstunden og holder både humør og energiniveau højt dagen igennem og bliver først pylret lige før sengetid.
3. Han klare skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og uden at mangle overskud.
4. Han er opmærksom dagen igenne, vil rigtig gerne lære, bruger sig selv både motorisk og mentalt og uden at mangle energi.
5. Han puttes let om aftenen og sover godt om natten.
6. Han vågner af sig selv om morgenen, tydeligt veludhvilet og parat til at starte dagen.
Som jeg læser dit brev, så sover han godt om dagen, når han falder i søvn, og det tyder på, at han har brug for det afbræk, som dagsluren giver ham. Samtidig får han sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Gennemsnitligt har han behov for 12-12.5 times søvn i døgnet, og det passer med, at han sover ca. 10-10.5 time om natten og 1.5-2 timer om dagen. Det betyder derfor også, at du måske skal vente med at putte ham til klokken er 20.15-20.30 om aftenen og ikke starte putning en time før han er parat :)
Det vil ofte også være sådan, at når han begynder at kunne undvære sin middagslur, så kan han kun undvære den nogle dage, og andre dage vil han stadig have behov for den. Derfor vil du være nødt til at være fleksibel, efter hvad behov han viser. Så hvis han nogle dage f.eks. sover lidt længere end til kl 07, så vil han måske ikke kunne sove til middag, når du prøver at putte ham, men vil der springe luren over og vil så i stedet kunne komme tldligere i seng. Dagen efter, vil han så måske starte dagen tidligere og vil så have behov for sin middagslur igen - og derfor så også gå senere i seng. Og den fleksibilitet er der nødt til at være.
Så længe du kan få det til at fungere med en middagslur, så er det godt. Dagssøvnen er vigtig og giver din dreng en masse godt, som nattesøvnen ikke kan give ham. Man siger, at dagssøvn kan reparere på en dårlig nattesøvn, men en nattesøvn kan ikke på samme måde reparere på manglende dagssøvn. Derfor er det generelt vigtigt, at vi lader børn få middagslur så lang tid som muligt - også selvom de i perioder kan protestere, når vi forsøger at putte dem :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske