Svar: Baby 3 mdr græder i barnevogn og bæresele

21. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Anna

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige, og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Jeg har brug for at fortælle dig, at du ikke skal gå rundt og føle, at din datter ikke vil bæres af dig. Jeg tænker ikke, at hendes gråd og protester mod bæreselen har noget med dig at gøre, slet ikke. Det handler derimod om flere andre ting.

For det første, så er jeres datter født lidt før tid. Og det betyder, at hun sandsynligvis har oplevet at blive vækket af sin søvn - der har måske skulle tages blodprøver, hun har måske haft behov for ekstra mad og er blevet vække for at skulle spise og lignende. Og det betyder igen, at hendes søvn faktisk har været forstyrret fra starten. Nogle børn har det fint med dette og reagerer ikke synderligt på det, for andre børn følger den svære start naturligt med og giver lidt søvnudfordringer gennem længere tid.

Derudover så tænker jeg, at jeres datter forbinder mor med mælk, tæt hudkontakt osv., og når hun er i bæreselen, så bliver afstanden til dig større - og det kan hun godt have svært ved helt at forstå. Når hun falder til ro i bæreselen hos far, så er det fordi, han ikke på samme måde minder om brystet, mælken osv. men giver ro og nærhed på en anden måde, og derfor har hun lettere ved at bruge bæreselen sammen med ham.

På sammen måde kan det at være i en barnevogn give hende følelsen af at være alene, og hun kan derfor godt græde, når hun lægges i barnevognen. Når hun ligger der, så føler hun sig ikke holdt, ikke omsluttet, og det virker stort og utrygt for hende. Og så græder hun, protesterer hun. I slyngevuggen derimod, vil hun igen føle sig omsluttet, og det minder lidt om at ligge i en lille hule, så her vil hun være mere tryg og rolig.

Lige nu tænker jeg, at I skal gøre det, som gør jeres datter tryg, rolig og glad for at sove. Hvis det lige nu er slyngevuggen, så er det super fint, at I bruger denne. Det er vigtigt, at I gør det, som giver hende en god og sammenhængende søvn - gør det som fungerer.

Hvis du ammer, så vil jeg også anbefale dig, at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn ved siden af dig. På den måde lærer hun at falde i søvn liggende stille og uden at skulle vugges eller trilles med - og uden at skulle være oppe i dine arme, hvilket vil hjælpe jer fremover. Det er derfor et godt alternativ til slyngevuggen, hvis du gerne vil have et alternativ til den, hvilket det lyder som om.

Du kan med fordel koble hendes seng til dobbeltsengen - hvis i har en besidecrib, co-sleeper eller lignende vil det være super godt. Fordi hun så gradvist kan lære at sove fysisk lidt på afstand af dig, men hvor du stadig med dine hænder, nærhed osv. kan lade hende mærke dig og hele tiden fornemme, at du er der og passer på hende. Det er en god måde gradvist at øge den fysiske afstand mellem jer på, så hun på en tryg måde lærer, at det er okay også at sove lidt for sig selv.

Det er sandsynligvis lettest at ...

Annonce

... lære hende barnevognen om formiddagen. I kan derfor forsøge at prøve med barnevognen til dagens første lur, fordi succesraten sandsynligvis vil være bedre her. Når det så er sagt, så er det dog ikke nogen god idé blot at putte hende ned i barnevognen, det vil være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende med stadig at føle sig omsluttet og holdt, når hun puttes i vognen.

Det betyder, at hvis I f.eks. har en lift, så vil det være rigtig godt at bruge den, da den er mindre i omfang og derfor mere tryg. Det kan også være en sovepose, hvor I med fordel kan putte hende i soveposen inden for, amme hende - du må faktisk gerne amme hende, imens hun ligger i soveposen, og så derefter flytte hende ud i barnevognen og på den måde hjælpe hende med at finde roen, koble fra og falde i søvn.

En sovepose, som er genkendelig, vil give tryghed på sigt, hvis den er en fast del af hendes putteritual. Den vil være med til at signalere, hvad der nu skal ske, og at det er sovetid, så hun bliver tryg ved disse rutiner og på den måde forberedes. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan sove med en klud et par nætter, så den dufter godt af dig og evt. koble den til en sut - og så lade sut og klud følge med fra din favn og ned i barnevognen, når hun skal puttes. På den måde vil hun føle sig mere tryg, da det vil minde om at være i din favn, være ved dit bryst.

Derudover er det meget vigtigt, at du ikke putter hende vågen i barnevognen, men først putter hende fra din favn, når hun næsten sover. Det er vigtigt, at du ammer hende - mælk skal indgå som en fast del af putteritualet, og du kan som evt. amme hende efter hun er puttet i sovepose eller måske amme hende af to omgange - så hun ammes, gøres klar til putning med ren ble osv. Puttes i soveposen og ammes igen, og først derefter puttes ned i barnevognen med sut og klud. Hun skal altså flyttes fra din favn lige før hun sover helt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du giver flaske, så vil det på samme måde være en rigtig god idé, at du gør hende klar til putning, putter hende i soveposen, og så giver hende flasken med mælk - og først derefter putter hende fra dig og igen med putteklud og evt. sut.

Hvis du både ammer og giver flaske, så kan du starte med at amme hende, skifte bleen og gøre hende klar til putning, putte hende i soveposen og så give hende flasken - og først derefter putte hende i barnevognen:)

Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Læg hende fra dig der, hvor hun tydeligt har svært ved at være vågen, øjnene drejer rundt, hun gaber, har mælk i mundvigene og er tydeligt træt, sover næsten, men ikke helt. Hun ligger omsluttet af soveposen, føler sig på den måde holdt, og når du flytter hende, så er hun så træt, at hun med dine hænder, kærtegn, beroligende ord, lidt trillen eller vuggen med barnevognen kan lulle hende det sidste stykke ind i søvnen.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Børn & Søvn".

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor