Er vores pige forstoppet?

21. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Er vores pige forstoppet?

Kære Helen,

Vores pige fra d. 01.10.2021 (født 36+5) er ca. 60% ammet og 40% flaske. Jeg led et blodtab på 2 l under fødslen, da min moderkage sad fast og havde derfor først mælk efter 3 uger. Mælken løb kun til det ene bryst (venstre) og jeg har ikke ved at pumpe ihærdigt og amme begge sider kunnet øge mængden på det højre. Det drypper en smule nogle gange, men har aldrig været fyldt eller spændt.

Det venstre bryst kan ikke helt klare opgaven alene og da vi de første uger gav hende MME på sprøjte og flaske (Medela Calma) har hun fortsat fået suppleret, særligt om aftenen hvor hendes far derfor også har kunnet hjælpe.

Hun ligger rigtigt fint på vægtkurven og følger hendes alder, til trods for at hun var lidt tidligt født med en vægt ...

Annonce

... på 2800 g.

Jeg fornemmer nu at hun om dagen ikke bliver mæt ved mig, hvorfor hun nu oftere blevet tilbudt MME i dagstimerne også og vi måske nærmer os 50/50 amning/flaske.

Desværre har hun kun afføring hver 3-4 dag og prutter meget. Prutterne lugter og hun virker besværet af luft. Dog ser afføringen orangebrun og meget flydende ud.

Jeg har forsøgt i en uges tid at blande en smule ekstra vand i hendes flasker, men det har ikke gjort nogen forskel.

Hun får D-dråber med mælkesyrebakterier fra Zelactin. Vi bevæger hende og giver hende mest muligt mavetid i hendes vågne timer.

Bør vi begynde behandling med Lactulose eller er der andre muligheder? Og hvordan gives Lactulose i givet fald bedst?

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder