Brev:
Er vores pige forstoppet?
21. januar 2022
Alder:
3 mdr.
Er vores pige forstoppet?
Kære Helen,
Vores pige fra d. 01.10.2021 (født 36+5) er ca. 60% ammet og 40% flaske. Jeg led et blodtab på 2 l under fødslen, da min moderkage sad fast og havde derfor først mælk efter 3 uger. Mælken løb kun til det ene bryst (venstre) og jeg har ikke ved at pumpe ihærdigt og amme begge sider kunnet øge mængden på det højre. Det drypper en smule nogle gange, men har aldrig været fyldt eller spændt.
Det venstre bryst kan ikke helt klare opgaven alene og da vi de første uger gav hende MME på sprøjte og flaske (Medela Calma) har hun fortsat fået suppleret, særligt om aftenen hvor hendes far derfor også har kunnet hjælpe.
Hun ligger rigtigt fint på vægtkurven og følger hendes alder, til trods for at hun var lidt tidligt født med en vægt på 2800 g.
Jeg fornemmer nu at hun om dagen ikke bliver mæt ved mig, hvorfor hun nu oftere blevet tilbudt MME i dagstimerne også og vi måske nærmer os 50/50 amning/flaske.
Desværre har hun kun afføring hver 3-4 dag og prutter meget. Prutterne lugter og hun virker besværet af luft. Dog ser afføringen orangebrun og meget flydende ud.
Jeg har forsøgt i en uges tid at blande en smule ekstra vand i hendes flasker, men det har ikke gjort nogen forskel.
Hun får D-dråber med mælkesyrebakterier fra Zelactin. Vi bevæger hende og giver hende mest muligt mavetid i hendes vågne timer.
Bør vi begynde behandling med Lactulose eller er der andre muligheder? Og hvordan gives Lactulose i givet fald bedst?
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Anna