Svar: Er vores pige forstoppet?
21. januar 2022
Alder:
3 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og lad mig lige starte med at sige, at det er utrolig flot, at det er lykkes for dig at amme fra et bryst. Det er virkelig godt gået! Og når det er sagt - så er det også super fint, at du supplerer med flaske. Det lyder som om, at I har haft en lidt hård start, så det du gør og har gjort indtil nu er bare super godt!:)
Når jeg læser beskrivelsen af jeres datters afføringsmønster, så tænker jeg ikke, at hun lyder til at være forstoppet. Når hun kun har afføring hver 3-4 dag, så skyldes det højst sandsynligt, at hun stadig får ca. halvdelen af sit mælkebehov dækket via dig, og børn der ammes vil ofte have flere dage mellem afføringerne, end børn der får flaske. Det er derfor ikke umornalt, at der kan gå 3-4 dage mellem afføringerne, når hun både ammes og får flaske og får ca. ½ af hver...
Jo mere modermælkserstatning hun får, jo mere skal du naturligt være opmærksom på hendes afføringer, for jo hyppigere afføring bør hun have. Men lige nu lyder det som om, at der er passage. Du fortæller, at hun har masser af prutter, hvilket er et rigtig godt tegn - også selvom de lugter :) Du beskriver også en afføring, der er flydende, hvilket ikke lyder som forstoppelse - det eneste, som jeg er lidt bekymret omkring er, at du skriver, at afføringen er "orange-brun".. mener du brun? Hendes afføring bør ikke være brun, hvis den er det, så bør du søge læge, og du bør gemme en afføringsble, som du kan vise lægen, så lægen kan se farve og konsistens. Afføringen bør være gul, orange eller grønlig... (ikke brun - før hun begynder med skemad...).
Det er også meget vigtigt, at du ikke kommer ekstra vand i hendes flasker, når du blander modermælkserstatningen. Det er meget vigtigt, at du følger vejledningen på pakken og blander pulver og vand præcis, som det står beskrevet, ellers risikerer du, at hun ikke får de næringsstoffer, som hun har behov for.
Det er rigtig fint, at I giver D-dråber sammen med mælkesyrebakterier. Det kan være med til at sikre optimal bakteriesammensætning i hendes tarmsystem. Og det er også rigtig godt og vigtigt, at I hjælper hende med at ligge på maven i de vågne timer. I må også meget gerne hjælpe hende med at bruge sin krop, cykle med benene, sparke og strække benene, trille omkring osv. så I på den måde også er med til at hjælpe hendes mave igang naturligt.
Jeg synes ikke, at I skal begynde at give hende laktulose, men hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt, så gives dette direkte i munden. Det er vigtigt ikke at give det via flasken, da det kan sætte sig fast på indersiden af flasken og dermed ved I ikke, hvor meget hun reelt får. Så det gives direkte i munden enten på en sprøjte, på en ske eller via et lille bæger.
Hvilken type modermælkserstatning får hun? Hvis hun får en erstatning, som er særligt til for tidligt fødte børn, eller som forebygger allergi eller lignende, så skal I naturligt bibeholde den. Men hvis hun får en almindelig erstatning, som I kan købe i supermarkedet, så kan I prøve med en anden type. I kan f.eks. give Allomin SensiPro, som blandt andet også indeholder mælkesyrebakterier, og som også modvirker forstoppelse. I kan også give f.eks. NAN Supreme, som Nestle skriver er deres "mest skånsomme erstatning" eller NAN Sensilac, der blandt andet med fordel kan gives til børn med koliksymptomer. Der er ikke dårlige erstatninger på markedet i Danmark, men børn er forskellige og trives naturligt forskelligt på forskellig mælk, så nogle gange kan det hjælpe at forsøge med noget andet:)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)
Og fortsat god søndag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske