Svar: Er vores pige forstoppet?

21. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Anna

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og lad mig lige starte med at sige, at det er utrolig flot, at det er lykkes for dig at amme fra et bryst. Det er virkelig godt gået! Og når det er sagt - så er det også super fint, at du supplerer med flaske. Det lyder som om, at I har haft en lidt hård start, så det du gør og har gjort indtil nu er bare super godt!:)

Når jeg læser beskrivelsen af jeres datters afføringsmønster, så tænker jeg ikke, at hun lyder til at være forstoppet. Når hun kun har afføring hver 3-4 dag, så skyldes det højst sandsynligt, at hun stadig får ca. halvdelen af sit mælkebehov dækket via dig, og børn der ammes vil ofte have flere dage mellem afføringerne, end børn der får flaske. Det er derfor ikke umornalt, at der kan gå 3-4 dage mellem afføringerne, når hun både ammes og får flaske og får ca. ½ af hver...

Jo mere modermælkserstatning hun får, jo mere skal du naturligt være opmærksom på hendes afføringer, for jo hyppigere afføring bør hun have. Men lige nu lyder det som om, at der er passage. Du fortæller, at hun har masser af prutter, hvilket er et rigtig godt tegn - også selvom de lugter :) Du beskriver også en afføring, der er flydende, hvilket ikke lyder som forstoppelse - det eneste, som jeg er lidt bekymret omkring er, at du skriver, at afføringen er "orange-brun".. mener du brun? Hendes afføring bør ikke være brun, hvis den er det, så bør du søge læge, og du bør gemme en afføringsble, som du kan vise lægen, så lægen kan se farve og konsistens. Afføringen bør være gul, orange eller grønlig... (ikke brun - før hun begynder med skemad...).

Det er også meget vigtigt, at du ikke kommer ekstra vand i hendes flasker, når du blander modermælkserstatningen. Det er meget vigtigt, at du følger vejledningen på pakken og blander pulver og vand præcis, som det står ...

Annonce

... beskrevet, ellers risikerer du, at hun ikke får de næringsstoffer, som hun har behov for.

Det er rigtig fint, at I giver D-dråber sammen med mælkesyrebakterier. Det kan være med til at sikre optimal bakteriesammensætning i hendes tarmsystem. Og det er også rigtig godt og vigtigt, at I hjælper hende med at ligge på maven i de vågne timer. I må også meget gerne hjælpe hende med at bruge sin krop, cykle med benene, sparke og strække benene, trille omkring osv. så I på den måde også er med til at hjælpe hendes mave igang naturligt.

Jeg synes ikke, at I skal begynde at give hende laktulose, men hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt, så gives dette direkte i munden. Det er vigtigt ikke at give det via flasken, da det kan sætte sig fast på indersiden af flasken og dermed ved I ikke, hvor meget hun reelt får. Så det gives direkte i munden enten på en sprøjte, på en ske eller via et lille bæger.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvilken type modermælkserstatning får hun? Hvis hun får en erstatning, som er særligt til for tidligt fødte børn, eller som forebygger allergi eller lignende, så skal I naturligt bibeholde den. Men hvis hun får en almindelig erstatning, som I kan købe i supermarkedet, så kan I prøve med en anden type. I kan f.eks. give Allomin SensiPro, som blandt andet også indeholder mælkesyrebakterier, og som også modvirker forstoppelse. I kan også give f.eks. NAN Supreme, som Nestle skriver er deres "mest skånsomme erstatning" eller NAN Sensilac, der blandt andet med fordel kan gives til børn med koliksymptomer. Der er ikke dårlige erstatninger på markedet i Danmark, men børn er forskellige og trives naturligt forskelligt på forskellig mælk, så nogle gange kan det hjælpe at forsøge med noget andet:)

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)

Og fortsat god søndag! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder