Svar: Ammestop under seperationsfase

7. november 2021

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kære M og A

Tak for jeres brev og fine spørgsmål - og hvor dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og også har flere af mine bøger. TAK - og velkommen til :)

Det er helt rigtigt, at der ligger en stor udviklingsfase i 13-15 måneders alderen, en slags separation-gentilnærmelses-fase, som er kendetegnet ved, at jeres datter på den ene side forsøger at gøre ting selv, og på den anden side gerne vil have jeres hjælp og søger jer lidt mere. Det hænger ofte sammen med, at hun i denne alder begynder at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd.

Den spirende selvstændighed kan man ofte mærke ved, at hun på den ene side vil op, gør tegn til at I skal løfte hende op, have hende på jeres arm, men det varer kort, for så vil hun ned igen. Og i den her periode, hvor hun øver sin selvstændighed mere og mere, kan hun godt være mere brystsøgende, og det kan derfor være en svær periode at stoppe helt med amning...

Når det så er sagt, så er det dog også vigtigt, at du holder igen med brystet både dag og nat. Med den alder hun har, så vil hun begynde at spise mere selektivt. Alt skal ikke længere i munden, men skal undersøges på nye måder, og det kan være mere interessant at lege med maden end at spise den. Hvis hun får for meget mælk, så nedsætter det appetitten ekstra. Samtidig skal hun også have mere rigtig mad i maven, for ikke at søge mælken ekstra om natten, så det er en rigtig dum cirkel at komme ind i - og derfor at du nødt til at holde igen med amningerne.

Det kan dog godt være problematisk at stoppe fra den ene dag til den anden. Både fordi jeres datter jo ikke vil kunne forstå, hvorfor hun pludselig ikke længere må ammes, når hun er vant til det, men også fordi du er nødt til at få tømt brystet ud. Du fortæller, at du ofte ammer om eftermiddagen, om aftenen før jeres datter puttes, og i løbet af natten - faktisk så mange gange, at du efterhånden at mistet overblikket over, hvor meget du ammer i løbet af et døgn. Og det betyder, at du producerer rigtig meget mælk, så hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så risikerer du at få en brystbetændelse.

Derfor vil jeg anbefale, at du trapper ud af amningerne, og jeg vil anbefale, at du bibeholder amning aften og sen aften. Er du vanvittigt brystspændt, kan du godt vælge at amme hende tidlig morgen eller om eftermiddagen, men kun i 2-3, måske 4 dage, så du får spændingen væk, og derefter er du så på to amninger.

Det er et fint tidspunkt at trappe ned på nu. Du imødekommer hendes behov for at have dig tæt på og giver hende brystet, som hun naturligt søger - men du holder samtidig fast i, at hun ikke skal fyldes med mælk. Om natten bør du sove med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv kan tage brystet, når hun har lyst, og hvis det er for svært for dig at holde igen, så kan I også vælge den løsning, at far tage over efter midnat, så amning om natten er udelukket. Hun får stadig sin far, masser af nærhed og tæt kontakt, men brystet er slut.

Det betyder også, at hun ikke skal have flaske af far. Hun skal lære, at hun ikke behøver hverken bryst eller flaske om natten. Virker hun tørstig, kan hun få en sluk vand af en kop, men som udgangspunkt skal hun ikke lære at drikke vand om natten.

Jeg tænker, at det vil være for stor en omvæltning både at skulle undvære brystet, mor, far, favn og så pludselig skulle sove hele natten i egen seng på eget værelse. Det vil derfor være mit råd, at I arbejder på at nedtrappe amning først, og derefter arbejder på at putte hende i egen seng, så hun ikke falder i søvn ...

Annonce

... i favn. Det er vigtigt at introducere en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, som hun vænnes til at finde roen med og falde i søvn med, og som på sigt kommer til at fungere som substitut for bryst og favn. Derfra kan I så trappe ud af de sidste to amninger og putte hende direkte i seng med putteklud og bamse, - og på dette tidspunkt så også på eget værelse. Så I tager tingene gradvist og både hun og mor kan følge med :)

Det er vigtigt, at I indføre nogle putterutiner, som kan erstatte bryst og favn og vælger nogle rutiner, som kan fungere fremadrettet. Det vil som sagt være rigtig godt med en bamse, putteklud eller lignende - og de fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan til sig bevidst. Derfor er det perfekt at introducere denne nu og den skal følge hende om dagen, også når hun er i dagpleje eller vuggestue, hvis hun er det. den skal være med i barnevognen, på sofaen, i autostolen osv. så den bliver en ny tryg følgesvend, der kan fungere som substitut for jer.

Det er også vigtigt, at I sikrer hende både mad og væske nok hele dagen igennem, så I er sikre på, at hun ikke søger brystet, fordi hun reelt er sulten eller tørstig. Det kan være en god idé at have en sugerørskop eller lignende stående fremme, som hun kan se og som hun selv kan drikke af, når hun er tørstig. På den måde fyldes hun lidt ekstra op med vand hele dagen. Til alle måltider skal hun naturligt også tilbydes vand.

Det vil være rigtig godt med et godnatmåltid, som en fast del af putteritualet. Meget gerne en godnatgrød, da den ligger godt i maven. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Grøden bør ligge adskilt fra aftensmaden, gerne med et bad imellem.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Et bad kan være en god måde at give hende fysisk kontakt, nærhed, hud-mod-hud, før hun skal sove - og også som erstatning for brystet og favnen. Hun mærker jer og har jer tæt på, når I masserer hende med lidt creme, giver hende lidt massage osv.

En godnathistorie kan også indføres nu, det samme kan en godnatsang. Så selvom mor stadig ammer før jeres datter bliver puttet, så er det vigtigt, at der gradvist sættes noget andet i stedet. Det handler om, at I indføre nogle nye rutiner, en ny måde at falde i søvn på, og gradvist vænner hende til at sove i egen seng - så hun kan dette, når I så fjerner brystet og flytter sengen på eget værelse. Alt er i princippet som det plejer at være, den eneste forskel er, at hun ikke længere ammes og at sengen står et andet rum.

I skal nok indstille jer på, at hun vil protestere. Jeres datter forstår naturligt ikke, hvorfor hun ikke må ammes, og hun kan ikke forholde sig til klokken, så hun ved ikke, hvorfor hun genre må ammes kl 19.30-20 og igen kl 23-23.30 - men ikke på andre tidspunkter - og så bliver hun naturligt ked af det. Det er vigtigt, at I kan rumme dette og huske på, at I jo stadig er der for hende, at I stadig giver hende masser af nærhed og tæt kontakt. Hun behøver ikke undvære mor eller far, det er brystet som hun skal lære at sove uden, og det er helt okay :)

- og det er som sagt også fint at vænne hende fra brystet nu og den næsten måneds tid frem, gradvise ændringer, så din krop også kan følge med. Når jeres datter bliver 18 måneder, så rammer hun et nyt udviklingsspring, det er derfor en god idé at udnytte tiden nu (13-15 måneder) til nye vaner, så I har et par måneder, hvor det bare kører rigtig godt, før I så rammer næste spring... :)

Jeg håber, at I kan bruger dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet