Brev:
Søvn - 15 snart 16 mdr.
8. november 2021
Alder:
15 mdr.
Søvn - 15 snart 16 mdr.
Hej Helen.
Så er jeg tilbage med endnu nogle spørgsmål som jeg håber du kan svare på.
Dagplejemor fortæller at min søn nu ikke længere vil sove formiddagslur hos hende men kun middagslur fra kl ca. 12-14.15.
Dette tænker jeg er en naturlig udvikling. Hjemme sover han fortsat nemt 2 lure fra kl. 8-9 og igen fra kl. 13-14, hvor han viser tydelige tegn på træthed og falder hurtigt i søvn, men jeg tror det kun er et spørgsmål om tid før han også overgår til 1 lur hjemme.
Om han keder sig hjemme eller måske i dagplejen glemmer at han er træt fordi der sker mere vides ikke. Men…
Siden vi overgik til vintertid er han begyndt at vågne ved kl 4.30 tiden, nogle dage før og det giver ham et endnu længere “vågen” stræk inden mulighed for middagslur. Han puttes kl. 19 da han ikke kan holde sig vågen længere. Puttes han senere betyder dette desværre ikke at han sover længere næste morgen.
Fra ca kl. 3 begynder han at sove mere uroligt, roder rundt og sætter han sig først op i sengen kan jeg ikke få ham videre i søvnen.
Nogle gange kan han også græde lidt tidlig morgen, men måske det er i drømme. Sommetider kan jeg få ham videre i søvnen med en sut og hans sovebamse, men det kræver at jeg er lynhurtig. Resten af natten gives ikke sut hvis han taber den (han kan nu selv finde den og putte den i munden) og han tages aldrig op eller tilbydes drikke.
Det virker til hans søvn fra tidlig morgen nu er blevet lettere. Han vågner nemmere ved lyde og vi må liste rundt i et gammelt hus der knirker. Han sover fortsat i egen tremmeseng men i vores soveværelse. Han vågner normalt senest kl. 5.
Er dette normalt og sker der noget specielt ift. søvnen ved denne alder?
Han er i fuld gang med at få flere tænder hvilket naturligt også påvirker søvnen.
Jeg har spurgt dig før men hvornår plejer søvnen at blive tungere med knap så mange lette opvågninger?
Om dagen sover han ca. 2-2.5 time og om natten ca. 10 timer. Vi har talt om det før, men bør man vække et barn i dagtimerne, nogle dage har jeg nemlig fornemmelsen af han sagtens kan sove mere når han vågner, men vil længere dagssøvn påvirke endnu mere i negativ retning ift. nætterne?
På forhånd tak for svar og rigtig god dag.
Med venlig hilsen
Kristians mor