Søvn - 15 snart 16 mdr.

8. november 2021

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Søvn - 15 snart 16 mdr.

Hej Helen.

Så er jeg tilbage med endnu nogle spørgsmål som jeg håber du kan svare på.

Dagplejemor fortæller at min søn nu ikke længere vil sove formiddagslur hos hende men kun middagslur fra kl ca. 12-14.15.
Dette tænker jeg er en naturlig udvikling. Hjemme sover han fortsat nemt 2 lure fra kl. 8-9 og igen fra kl. 13-14, hvor han viser tydelige tegn på træthed og falder hurtigt i søvn, men jeg tror det kun er et spørgsmål om tid før han også overgår til 1 lur hjemme.
Om han keder sig hjemme eller måske i dagplejen glemmer at han er træt fordi der sker mere vides ikke. Men…

Siden vi overgik til vintertid er han begyndt at vågne ved kl 4.30 tiden, nogle dage før og det giver ham et endnu længere “vågen” stræk inden mulighed for middagslur. Han puttes kl. 19 da han ikke kan holde sig vågen længere. Puttes han senere betyder dette desværre ikke at han sover længere næste morgen.

Fra ca kl. 3 begynder han at sove mere uroligt, roder rundt og sætter han sig først op i sengen kan jeg ikke få ham videre i søvnen.

Nogle gange kan han også græde lidt tidlig morgen, men måske det er i drømme. ...

Annonce

... Sommetider kan jeg få ham videre i søvnen med en sut og hans sovebamse, men det kræver at jeg er lynhurtig. Resten af natten gives ikke sut hvis han taber den (han kan nu selv finde den og putte den i munden) og han tages aldrig op eller tilbydes drikke.

Det virker til hans søvn fra tidlig morgen nu er blevet lettere. Han vågner nemmere ved lyde og vi må liste rundt i et gammelt hus der knirker. Han sover fortsat i egen tremmeseng men i vores soveværelse. Han vågner normalt senest kl. 5.

Er dette normalt og sker der noget specielt ift. søvnen ved denne alder?

Han er i fuld gang med at få flere tænder hvilket naturligt også påvirker søvnen.
Jeg har spurgt dig før men hvornår plejer søvnen at blive tungere med knap så mange lette opvågninger?

Om dagen sover han ca. 2-2.5 time og om natten ca. 10 timer. Vi har talt om det før, men bør man vække et barn i dagtimerne, nogle dage har jeg nemlig fornemmelsen af han sagtens kan sove mere når han vågner, men vil længere dagssøvn påvirke endnu mere i negativ retning ift. nætterne?

På forhånd tak for svar og rigtig god dag.

Med venlig hilsen
Kristians mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet