Svar: Søvn - 15 snart 16 mdr.
8. november 2021
Alder:
15 mdr.
Kære Kristians mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn begynder at kunne nøjes med én lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder gamle, og der vil ofte være tale om en overgangsperiode, så nogle dage har de stadig brug for 2 lure, og andre dage trives de fint med en enkelt lur.
Det er ofte også sådan, at jo tidligere barnet står op, jo mere vil det have behov for to lure dagligt, og hvis jeres dreng generelt vågner allerede kl 05, så tænker jeg faktisk, at I og dagplejer skulle prøve at tilbyde ham en formiddagslur. Hvis han f.eks. kan sove en formiddagslur omkring kl 9, så vil hans middagslur komme til at ligge lidt senere, og det vil gøre, at han ikke er så træt sidst på dagen - og vil sandsynligvis gøre, at han så ikke skal puttes helt så tidligt - og det vil så igen gøre, at hans rytme bliver lidt senere. Så alt i alt en god situation for jer, fordi du gerne vil have, at dagen starter lidt senere, og det hele lige nu lyder til at blive lidt presset.
Samtidig så er det også sådan, at jo længere nattesøvnen er, eller jo tidligere natten begynder, jo lettere vil søvnen blive hen mod morgenstunden og jo lettere vil jeres dreng have ved at vågne op. Når hans nattesøvn starter tidligt, så er der altså risiko for, at han vil sove lidt mere uroligt, end hvis hans rytme lå lidt senere.
Du skriver, at det ikke hjælper at putte ham senere, han sover ikke længere af den grund - og det er helt korrekt. Det hjælper ikke. Det er derimod hele rytmen dagen igennem, som I skal ændre på, og det gør I netop ved at indføre en formiddagslur i en periode, så hele hans rytme kommer til at ligge senere dagen igennem, og når han så begynder at kunne sove lidt længere om morgenen, så vil han sandsynligvis være parat til en længere middagslur, som så også ligger lidt senere, og så hænger døgnet bedre sammen for jer igen.
Du skal ikke være bange for, at han så pludselig sover for meget om dagen, det vil han sandsynligvis ikke gøre. Og det er også sådan, at søvn avler søvn. Så en god dagssøvn spiller ind på nattens forløb og kan gøre noget godt for nætterne. Derfor kan det være rigtig fint, at han f.eks. sover 30-45 minutter om formiddagen og så sover 1.5-2 timer til middag, som han nu viser behov for - og så vil han måske skulle puttes omkring kl 19.30-20 i stedet. Men det vil også være dejligt, hvis han så kunne sove til kl 06 og sove mere roligt hele natten igennem... :)
Du spørger, om der sker noget specielt i forhold til søvnen netop nu, og ud over, at han begynder at gå fra to til en lur dagligt, så sker der udviklingsmæssigt meget. Han begynder at kunne flere ting nu, det kan f.eks. være selv at spise med bestik/ske, gå omkring på egen hånd, og han bliver også mere og mere bevidst. Han begynder f.eks. at få lidt bevidsthed om, at I ikke er forsvundet, selvom han ikke kan se jer. Så han begynder at kunne forholde sig til rummet, som han er i, på en anden måde. Får lidt mere idé om, at han kan søge jer, lede efter jer, ligesom han også kan lede efter sin sut, legetøj eller lignende eller ved, at hans sko og flyverdragt er i gangen, når I skal ud af døren. Og denne bevidsthed kan naturligt godt påvirke søvnen, give ekstra drømmeaktivitet og dermed ekstra urolig søvn. Ofte er 16-17 måneders alderen dog en lidt mere rolig periode, og når han så bliver 18 måneder, så møder i en ny udviklingsfase, som kan give nattero igen (så er I forberedt:)).
Med hensyn til at sove dybt og med knap så mange opvågninger, så har vi faktisk alle sammen mange opvågninger hver nat. Du vågner højst sandsynligt selv mere end 10 gange hver nat, du skifter side, trækker dynen op, sparker dynen af, putter dig ind til din mand, triller om på den anden side, retter på hovedpuden, står op og tisser... natlige opvågninger er naturligt. Det vigtige er, at vi kommer videre i søvnen uden en masse dikkedarer - og at vores opvågninger er så korte som muligt. Det er derfor vigtigt, at I lærer jeres dreng, at han ikke skal op om natten og ikke skal gås med, vugges, tilbydes mælk, mad eller andet, men lærer at om natten skal han sove. Så når I hjælper ham, så skal det være med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - og nogle gange behøver I måske slet ikke hjælpe ham. Så vil det være fint at trække tiden og se om ikke han af sig selv kommer videre i søvnen, præcis som du selv gør :)
Jeg ved ikke, om du kan få dagplejer med på at prøve at putte jeres dreng omkring kl 9, hvis han er stået op kl 05, for at se om det kan vær med til at rykke hans rytme hele dagen igennem og give ham et lidt senere stå op tidspunkt og derefter så kunne nøjes med en lur dagligt. Jeg tænker, at det er kort tid, at det vil være nødvendigt, og at han er igang med at vænne sig til én lur dagligt, men at det vil være helt okay at se, om I kan hjælpe ham til en lidt senere rytme, så dagene og nætterne hænger bedre sammen for jer. Det håber jeg :)
Rigtig meget held og lykke, håber du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske