Brev:
Ammestop under seperationsfase
7. november 2021
Alder:
13 mdr.
Ammestop under seperationsfase
Kære Helen,
Herhjemme læser vi flittigt din blog og dine bøger - og vi håber, at du vil dele dine tanker med os omkring ammestop af vores datter på 13 måneder.
Vores datter har genoptaget sin amning efter en mellemøresbetændelse og så er hun samtidig kommet i seperationsfase. Vi var næsten trappet helt ud af amning - en flaske om aftenen og en amning i løbet af natten - men nu har jeg helt mistet overblikket over hvor meget vi ammer i løbet af et døgn.
Vi har snakket meget om det rigtige tidspunkt for ammestop, men eftersom der altid er tænder eller en sygdom på vej (efter vuggestuestart) er vi i tvivl om hvorvidt det rigtige tidspunkt eksisterer?
Lige nu ser vores dag således ud:
06.45: Vi står op, spiser morgenmad og gør klar til vuggestue.
08.15-15.30: Vuggestue, hvor vores datter trives, spiser fint og puttes til lur uden problemer.
15.30-18.00: Amning når vi kommer hjem om eftermiddagen og leg indtil aftensmaden. Vores datter spiser fint til aften.
18.30-19.30/20.00: Far giver bad, godnatgrød og godnathistorie og/eller -sang. Efterfølgende tager jeg vores datter med i soveværelset; vi slukker lyset, tænder natlampe og starter lydmeditation og vores datter ammes i søvn. Jeg flytter hende til egen seng, som står i vores soveværelse.
Vores datter plejer at vågne efter et par timer, hvor hun kun kan trøstes ved en kort amning. Hun vil ikke længere tage en sut. Herefter går der endnu et par timer, hun vågner, og kommer over i vores seng og ammes kort igen - og herefter har jeg ikke styr på hvor mange gange hun bliver ammet i løbet af natten. Det virker ikke til at forstyrre vores datters søvn, men jeg sover rigtigt dårligt pga. de mange amninger.
Vores datter virker til at trives; hun går, er nysgerrig, glad og dejlig, og alt så fint ud - også med ørerne - til hendes nylige 1-års undersøgelse.
Som skrevet vil vi rigtigt gerne høre dine tanker ift. hvordan vi bedst griber et ammestop an. Jeg er klar til et fuldt ammestop, og far er klar til at tage over om natten mens det står på, men eftersom hun er i seperationsfase er vi i tvivl om hvorvidt:
- om nu er det rigtige tidspunkt for et ammestop;
- om vi skal igang med et fuldt ammestop fra den ene dag til den anden eller om vi skal nedtrappe (fx til en aftenamning);
- om vi kan / bør flytte hende på eget værelse ifm. ammestop
- hvordan vi putter hende uden bryst og hvordan vi griber det an (ift. amning), hvis det “nye" putteritual går i hårdknude
Vi ser frem til at høre fra dig!
De bedste hilsner,
M & A