Ammestop under seperationsfase

7. november 2021

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Ammestop under seperationsfase

Kære Helen,

Herhjemme læser vi flittigt din blog og dine bøger - og vi håber, at du vil dele dine tanker med os omkring ammestop af vores datter på 13 måneder.

Vores datter har genoptaget sin amning efter en mellemøresbetændelse og så er hun samtidig kommet i seperationsfase. Vi var næsten trappet helt ud af amning - en flaske om aftenen og en amning i løbet af natten - men nu har jeg helt mistet overblikket over hvor meget vi ammer i løbet af et døgn.

Vi har snakket meget om det rigtige tidspunkt for ammestop, men eftersom der altid er tænder eller en sygdom på vej (efter vuggestuestart) er vi i tvivl om hvorvidt det rigtige tidspunkt eksisterer?

Lige nu ser vores dag således ud:

06.45: Vi står op, spiser morgenmad og gør klar til vuggestue.
08.15-15.30: Vuggestue, hvor vores datter trives, spiser fint og puttes til lur uden problemer.
15.30-18.00: Amning når vi kommer hjem om eftermiddagen og leg indtil aftensmaden. Vores datter spiser fint til aften.
18.30-19.30/20.00: Far giver bad, godnatgrød og godnathistorie og/eller -sang. Efterfølgende tager jeg vores datter med i soveværelset; vi slukker lyset, tænder natlampe og starter lydmeditation og vores datter ammes i søvn. Jeg flytter hende til egen seng, som står i vores ...

Annonce

... soveværelse.

Vores datter plejer at vågne efter et par timer, hvor hun kun kan trøstes ved en kort amning. Hun vil ikke længere tage en sut. Herefter går der endnu et par timer, hun vågner, og kommer over i vores seng og ammes kort igen - og herefter har jeg ikke styr på hvor mange gange hun bliver ammet i løbet af natten. Det virker ikke til at forstyrre vores datters søvn, men jeg sover rigtigt dårligt pga. de mange amninger.

Vores datter virker til at trives; hun går, er nysgerrig, glad og dejlig, og alt så fint ud - også med ørerne - til hendes nylige 1-års undersøgelse.

Som skrevet vil vi rigtigt gerne høre dine tanker ift. hvordan vi bedst griber et ammestop an. Jeg er klar til et fuldt ammestop, og far er klar til at tage over om natten mens det står på, men eftersom hun er i seperationsfase er vi i tvivl om hvorvidt:

- om nu er det rigtige tidspunkt for et ammestop;

- om vi skal igang med et fuldt ammestop fra den ene dag til den anden eller om vi skal nedtrappe (fx til en aftenamning);

- om vi kan / bør flytte hende på eget værelse ifm. ammestop

- hvordan vi putter hende uden bryst og hvordan vi griber det an (ift. amning), hvis det “nye" putteritual går i hårdknude

Vi ser frem til at høre fra dig!

De bedste hilsner,
M & A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder