Svar: Hjælp til at overgå fra slyngevugge til egen seng

15. oktober 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Dejligt at høre, at du kunne bruge mine tidligere råd og at søvnen om dagen er blevet bedre. Det lyder også rigtig dejligt, at far nu skal overtage barselsperioden, det er guld værd - men jeg kan godt forstå, at du gerne vil have din nattesøvn tilbage før du starter på arbejde :)

Når jeg læser dit brev og din beskrivelse igennem, så er der et par ting, som springer mig i øjnene:

- Det ene er, at jeres datter skal tilbydes flere måltider dagen igennem, det er vigtigt, at hun spiser og drikker tilstrækkeligt dag og aften for at sikre, at hun ikke søger brystet hele natten, fordi hun reelt er sulten/tørstig.

- Det andet er, at hun skal lære at falde i søvn uden brystet, uden din favn og uden bevægelse. Det lyder som om, at hun har et søvnassociationsproblem.

Med den alder hun har vil det være passende med 3 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Da du ikke er hjemme til at amme hende om dagen, og far skal passe hende der, så vil det være rigtig fint, at far tilbyder hende mme, før hun skal sove middagslur. Hun kan få erstatning af enten flaske eller af kop. Hvis hun aldrig har lært at tage imod en flaske, og det ikke fungerer, så vil det være rigtig fint med en kop i stedet.

Og så skal hun ammes om aftenen, når hun puttes, og igen sen aften omkring midnat. Efter midnat bør hun ikke længere ammes og skal her lære at sove uden brystet og uden at få mælk. Det er altså ikke meningen, at hun om natten skal tilbydes flaske i stedet eller lignende - hun skal lære at sove uden mælk efter midnat.... Det er dejligt for jer alle tre, hvis hun nu kan lære at sove igennem her :)

For at nå dertil, så er du nødt til at skære ned for amningerne om natten. Du fortæller, at du ammer 4-5 gange om natten, og det er du nødt til at skære ned på. Hvis hun slet ikke kan finde ro uden brystet, så kan du være nødt til at lægge hende til, men i givet fald er det meget vigtigt, at du lirker brystet ud af munden på hende, så du afkorter amningen igen og igen, og hun ikke har mulighed for at fylde sig med mælk i maven. Det er vigtigt, at hun har appetit om dagen til mere rigtig mad der, og det har hun ikke, hvis hun dier så hyppigt natten igennem :)

Og samtidig med, at du holder igen med mælken om natten, så skal hendes indtag af mad om dagen øges. Hun bør tilbydes et mellemmåltid om formiddagen før sin formiddagslur, og hun bør også tilbydes en godnatgrød om aftenen, som kan mætte hende ekstra til natten. Sammen med maden skal hun tilbydes vand, og hun skal også tilbydes vand mellem måltiderne.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Vågner og dagen begynder ca. 07.30.. måske vil hendes stå op tidspunkt rykke sig frem, når du stopper med at amme om natten, men det er også okay.

Morgen 8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), kogte pastaskruer og lignende. Brug meget gerne rester fra aftensmaden og giv også meget gene grøntsagsmos med kød eller fisk til frokost, så hun fyldes lidt ekstra op her. Vand af kop.

MME af kop eller evt. en flaske, som gives af far og puttes til middagslur.

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop. Må også gerne få en grøntsagsmuffin eller lignende at gnave og gumle sig igennem.

Powernapper evt. hvis middagsluren har været meget kort... men de fleste dage vil hun sandsynligvis begynde at kunne springe denne lur over.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta Der skal være mad i stykker, små hapsere, og også større stykker til hånden og derudover også stadig moset mad, som I hjælper hende med at spise og som sikrer, at hun får mad nok indenbords. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - det kan være en grovere grød som flerkornsgrød, mysligrød eller lignende. Vand af kop. Får børstet tænder, hvis hun har fået tænder:)

Ammes og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, og så arbejder I på, at hun sover videre til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød.

Om aftenen vil jeg anbefale dig, at du prøver at lægge dig med hende og ammer hende liggende i dobbeltsengen. Det vil være en god måde at vænne hende til at falde i søvn liggende stille - uden at skulle være i favn og uden at skulle vugges, og samtidig får hun masser af nærhed, tæt kontakt og brystet, som hun har behov for. ...

Annonce

... Det er dog vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, du skal helst nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover :)

Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade hende ligge i din seng, hun må ikke kunne trille ned. Men er det sikkerhedsmæssigt okay, så kan du godt lade hende ligge, indtil du så selv går i seng sen aften. Her kan du så amme hende igen og flytte hende til egen seng, hvor hun så skal sove resten af natten.

Du skriver, at hun sover i en babynest ved siden af dig, og jeg vil anbefale dig, at du prøver at koble hendes tremmeseng til din seng, så hun lærer at sove i egen seng. Du kan godt lade babynesten følge med over i egen seng, så har hun det vante og trygge med sig - der er på den måde ikke den store forskel på det, du gør nu, og det hun nu skal lære - men du øger den fysiske afstand mellem jer, og hun lærer at sove i egen seng - og stille og roligt skal hun så ud af sin babynest og sove direkte i egen seng. Igen skal det naturligvis være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at koble jeres senge sammen.

Alternativet kan naturligvis være, at du vælger at sove et andet sted i nogle nætter. Det vil sige, at når du har ammet hende sen aften og puttet hende i seng, så sover du i et andet rum, og far tager over indtil næste morgen. Når du ikke er der, så er amning naturligt udelukket, men hun kan af far stadig få masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, tryghed, kærlighed osv.

Som jeg læser dit brev, så synes du, at jeres største problem er, at hun har brug for at blive puttet i slyngevuggen om aftenen og ikke blot kan puttes i sin seng. Du skriver, at når hun har sovet en times tid i slyngevuggen, så kan du putte hende i babynesten, hvor hun så finder ro ved siden af dig. Jeg tænker, at hvis det lige nu er løsningen, at hun sover en time i sin slyngevugge og derefter kan puttes i egen seng koblet til din seng og dermed gradvist vænnes til at sove i egen seng, så er det en god prioritering. Du skal naturligvis vælge hvad du vil kæmpe for lige nu og her og hvorfor. Når det så er sagt, så er det naturligvis, fordi hun netop falder i søvn i slyngevuggen og med bevægelse, at hun tidlig morgen ofte søger dette igen, og at du derfor er nødt til at putte hende tilbage i slyngevuggen, når klokken er 04-05... Så på sigt er I nødt til at ændre vaner også her.

Jeres udfordring handler som sagt om søvnassociationer, og det er vigtigt, at I indfører nogle nye rutiner/vaner som jeres datter begynder at associere med at skulle sove. Det kan f.eks. være beroligende lyde og små ord, når I putter hende. Nogle børn har også glæde af en spilledåse, en godnatsang, beroligende musik, en musikuro eller lignende som tændes, hver gang barnet skal sove, og som derfor bliver genkendeligt og giver ro.

Start med at øve det om dagen f.eks. før middagslur og flyt så rutinerne til om aftenen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da jeres datter bruger sut, kan det være en god idé at koble denne til en klud, så hun har lidt stof ved sig og ved sit ansigt. Det kan minde lidt om at være i jeres favn og at være i slyngevuggen og kan derfor på sigt hjælpe hende til bedre at kunne sove lidt for sig selv.

Når du putter hende i slyngevuggen, så sluk for motoren - det er faktisk bedst, hvis du helt kan undvære motor, og så skal du øve gradvis mindre bevægelse. Samtidig med at du bruger lyde, beroligende ord, putteklud, godnatsang og lignende, så vugges hun mindre og mindre. Hold hende i ro og vug kun stille, hvis hun giver lyd fra sig.

Nogle børn har også glæde af at blive puttet i en sovepose. De findes også til indendørs brug og kan måske være med til at give tryghed og en følelse af at blive holdt - som babynesten har givet indtil nu. Jeg går ud fra, at babynesten er ved at være for lille, eller også har du en model, så om kan lynes fra hinanden så det er "slangen" hun ligger med nu. Hvis det er tilfældet, er det rigtig fint netop at bruge slangen i tremmesengen, så den føles mindre stor og stadig giver genkendelighed og tryghed.

Og så skal du netop bruge dine hænder på hendes krop, så hun kan mærke, at du er der og så hun ikke føler sig alene. Og derfor er det godt, hvis jeres senge kan kobles sammen på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde :)

Så, når du spørger, hvodan hun lærer at falde i søvn af sig selv i egen seng, så er det en længere proces, som starter med, at antallet af amninger skrues ned og mængden af rigtig mad sættes op. Hun skal også lære at forbinde søvn uden bryst, favn og bevægelse, og det skal hun lære ved, at du gradvist ændrer vaner og får indført nogle nye søvnassociationer for hende:)

Jeg håber, at min dagsplan og beskrivelse hjælper jer videre og tænker, at dagsplanen sandsynligvis også vil hjælpe far, når han nu skal til at tage over :)

Rigtig meget held og lykke til jer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.