Brev:
Hjælp til at overgå fra slyngevugge til egen seng
15. oktober 2021
Alder:
8 mdr.
Hjælp til at overgå fra slyngevugge til egen seng
Kære Helen
Mange tak for dine råd sidst. Det hjalp rigtig meget på søvnen om dagen.
Lillesøster fylder 8 mdr lige om lidt, hvor jeg opstarter arbejde igen, og far tager over på barsel. Desværre er søvnen rigtig dårlig om natten, og jeg har derfor brug for et forslag til døgnrytme. Som det er lige nu, så ser dagen ca. således ud:
7.30 vågner og står op
8.30 morgenmad
10-11 formiddagslur af 1-1,5 times varighed
11.30 frokost
Herefter amning og dagens 2. lur af 1-1,5 times varighed, og hvis denne ligger tidligt eller er meget kort, får hun en ekstra lur på en halv time sen eftermiddag
15-16 frugtmos og en bolle
Evt. 30 min ekstra lur
18.00 aftensmad
19.30-20.00 ammes og i seng i slyngevuggen
Herefter begynder en skrækkelig aften og nat, hvor hun indtil midnat vågner hver 30 min. Jeg ved ikke, om hun er sulten, ikke bryder sig om slyngevuggen, bare vil have tryghed eller hvad der er galt. Jeg skiftevis ammer hende, ligger en hånd på hende i slyngevuggen og siger schhh… og nogle gange ender det med, jeg tager hende op af slyngevuggen og går i seng med hende kl. 20.30, fordi jeg ikke orker alt det påstyr hele aftenen. Der finder hun ro i mine arme, helt tæt på mig med en hånd på kinden.
Jeg synes, det er hårdt ikke at have noget tid for mig selv, og jeg ville ønske, vi bare kunne putte hende i sin seng - og ikke i slyngevuggen. Jeg har prøvet at putte hende i sin egen seng i stedet for slyngevuggen, men hun basker rundt med armene, slår sutten ud, bliver sur og kan ikke finde ro. Når først hun har sovet en times tid i slyngevuggen kan jeg bære hende hen i sin babynest ved siden af mig, hvor hun finder ro.
Hvordan går vi over til, hun selv lærer at falde i søvn af sig selv i sin egen seng? Og hvad tænker du om hendes dagsrytme? Hvad kan jeg gøre for, hun vågner færre gange om natten?
Fra kl. 23 til 06 ammer jeg ca. 4-5 gange. Ved 4-5 tiden er hun helt vågen, hvor amning ikke hjælper, og der putter jeg hende over i slyngevuggen igen, hvor hun så tager 2-3 timer uden at vågne (hvilket typisk er det længeste stræk om natten).
Trætte hilsner
En udkørt mor