Svar: Søvn og mad - 7.5 måned
17. september 2021
Alder:
7 mdr.
Kære mor - der prøver alt :)
Tak for dit brev, det er super godt, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne uddybe mit tidligere svar :)
Du kan naturligt ikke tvinge din datter til at spise mellemmåltider - du kan blot tilbyde og hvis hun afviser, så må det være sådan. Det er dog godt, hvis du kan tilbyde hende lidt ekstra frugt sammen med morgenmaden, så hun får lidt frugt på dette tidspunkt i stedet for om formiddagen. Jeg vil også anbefale, at du tilbyder hende lidt frugt, måske en klemtube, en bolle eller lignende i hånden, når du triller af sted i barnevognen før hun skal sove til middag - for at se om på på den måde kan få noget ekstra i hende. Og nogle gange kan det netop lykkes, fordi hun så sidder og gumler og gnasker lidt på vejen, hvor hun naturligt også er optaget af andre ting. Men igen - lykkes det ikke, så må det være sådan. Hun skal ikke blive ked af det, græde og begynde at forbinde det at spise med noget, som ikke er rart. Det er vigtigt at bibeholde hendes spiselyst!
Det er også godt, hvis du kan tilbyde hende vand som tørstslukker imellem måltiderne, så selvom hun måske ikke spiser så meget så kan hun stadig godt have behov for lidt ekstra væske formiddag og eftermiddag. Det er vigtigt, at hun både spiser og drikker tilstrækkeligt hele dagen igennem, så hun ikke behøver vågne og søge sit behov dækket om natten.
Hvis det fungerer bedre for jer med flaske før dagens første lur fremfor før middagsluren, så kan I sagtens bibeholde den rutine. Det vigtigste er, at hun stadig får én flaske i løbet af dagen. Derudover vil det være godt med flaske aften, sen aften og tidlig morgen.. og om 1 månedstid trappes hun så ud af flasken tidlig morgen. I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 flasker, der hos jer så vil ligge før formiddagslur, aften og sen aften.
Med hensyn til sutten, så er det super flot, at du allerede kan mærke en ændring om dagen og at det her ofte lykkes at hjælpe lillepigen videre i søvnen uden sut. Det vil også kunne hjælpe hende om natten fremadrettet. Lige nu lyder det dog som om, at sutten om natten er vigtig for hende - og det er jeres nattesøvn natuligt også. Derfor skal du prøve at finde balancen mellem at hun stadig får sin sut, men måske ikke får den hele tiden. Måske kan du nedsætte behovet, så hun blot får den hver anden gang i forold til tidligere... Og dur det helelr ikke og er hun bare rigtigt ked af det og har tydeligt brug for sin sut, så giv hende sutten. Så kan I arbejde med at trappe ud af den senere hen.
Det er også et forsøg værd at koble sutten til en klud, så det bliver en sutte-putte-klud. Den må gerne dufte af dig, så det minder lidt om at putte tæt med mor, og du må gerne lade klud og sut følge med fra din favn og ned i barnevognen og i tremmesengen, når hun skal sove der. På sigt vil hun måske kunne finde roen blot med kluden og dermed ikke behøve sutten i munden hver gang.. det kan være et forsøg værd. Samtidig vil sutten på sigt også være lettere for hende selv at finde, hvis den er koblet til en klud, så hvis det ikke lykkes for jer at få hende væk fra sutten, så vil hun på denne måde måske kunne blive mere selvhjulpen fremover, så det ikke er jer, der skal give hende sut i munden hele natten igennem. Det kommer dog til at tage nogle måneder, før det bliver aktuelt for hende at lære dette.. men.. som sagt kunne det være en idé at koble sutten til en klud.
Med hensyn til at trille barnevognen, når lillepigen skal hjælpes fra et søvnstadie til et andet, så vær opmærksom på at hun helst ikke skal være i bevægelse hele tiden. Hvis hun klynker, smågræder osv. så prøv at lægge hænderne på hende, så hun kan mærke dig, lad hende have kluden ved sit ansigt, sig lidt beroligende ord og lignende.. og tril hende kun, hvis det ikke hjælper. Og så snart hun er stille, så hold barnevognen stille. Så hun ikke pludselig vænnes til at skulle trilles eller vugges og være i konstant bevægelse for at kunne sove - for det er ikke en vane, som I vil have glæde af fremadrettet :)
Det er ikke nemt, jeg ved det godt. Men det lyder som om, at I faktisk er nået et godt stykke, og det er rigtig dejligt, at I er nået i mål med mange af de udfordringer, I har haft. Det lyder også som om, at I har en datter, som trives og udvikler sig i rigtig god retning. Dejligt!
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske