Brev:
Søvn og mad - 7.5 måned
17. september 2021
Alder:
7 mdr.
Søvn og mad - 7.5 måned
Kære Helen
Tusind tak for dit tidligere svar og råd til vores lille pige på 7,5. Vi søgte råd angående søvn og sutten, der konstant er et problem om natten, og du gav en masse brugbare råd, som vi forsøger os med herhjemme.
Jeg har nogle opfølgende spørgsmål, som jeg håber, du også kan give lidt råd til.
Du skrev i dit tidligere svar følgende: “Derudover, så er der et par ting, som springer mig i øjnene, når jeg ser jeres dagsplan. Det ene er, at lillepigen ikke får nogen mellemmåltider i løbet af dagen - hun puttes ofte til formiddagslur uden et mellemmåltid først, og om eftermiddagen får hun heller ikke noget.”
Jeg havde i mit tidligere spørgsmål ikke formuleret mig klart nok, og fik undladt nogle vigtige detaljer. Vores datter får faktisk en flaske før første lur, dog ikke middagsluren.
Er det bedre, at den flaske er før middagsluren?
Vi har virkelig prøvet at indføre mellemmåltider. Min barsel har været en lang kamp om at få hende til at sove, få hende til at blive i søvnen, få hende til at acceptere barnevognen, få hende til at finde ro i tremmesengen osv. Vi er nået i mål med mange af tingene, såsom barnevognen, tremmesengen, sove uden gråd og skrig og hjælpe hende videre i søvn, så hun er udhvilet. Så det er virkelig dejligt. Men efter hun blev 6 måneder så startede en ny kamp med mad. Jeg tilbyder hende mellemmåltider, men hun nægter, lukker munden, vender hovedet og græder. Det er hårdt.
Med hensyn til sutten - tusind tak for rådene - det har faktisk lykkedes mig, at få hende videre i søvnen om dagen uden at give sut. Dog skal jeg trille lidt med barnevognen. Så sover hun 1,5 time uden sut. Det er fremskridt. Om natten er det en hel anden sag. Hun græder og græder, hun vil slet ikke acceptere andet end sut.
Mit spørgsmål er derfor, vil det jeg forsøger med om dagen - altså hjælpe videre uden sut - have en påvirkning på, at hun om natten måske kan komme fra en søvncyklus til en anden uden sut?
Det lykkedes for mig om dagen, fordi jeg har barnevognen som “værktøj”?
Tusind tak igen.
Med venlig hilsen
Mor der prøver alt