Brev:
Tidlige morgener
17. september 2021
Alder:
4 år
Tidlige morgener
Kære Helen.
Jeg har to børn på knap 4 år og godt 1,5 år og de vågner super tidligt om morgenen og har alle dage gjort det!
De vågner hver dag mellem kl. 05:00 og 05:30 plus/minus 30 minutter i perioder. Oplagte løsninger, som fx mørkelægningsgardiner er naturligvis forsøgt. Når jeg googler løs om problemstillingen kommer der generelt to løsninger: 1. fortæl barnet det ikke er morgen endnu og 2. kig på rytmen over hele dagen.
Ift. den første løsning, har jeg aldrig forstået, hvordan det i praksis skal kunne fungere. I hvert fald ikke for vores børn. Hvis vi beder dem gå tilbage i seng starter der en kamp, hvor de protesterer højlydt, og hvis ikke begge børn er vågne, så kan en sætning som, at man skal gå tilbage i seng eller ligger sig at putte lidt hos mor og far, give så højt et skrig, at hele huset med sikkerhed er vågnet. Det kan resultere i en lang magtkamp, hvor alle oplever at få en ulykkelig start på dagen.
Vi har også forsøgt at bede den store gå på værelset og lege selv, men det kan ofte give samme protest og den lille er endnu ikke stor nok til at lege selv væk fra os. Nogle gange kan vi stikke en telefon eller tænde fjernsynet blot for at få en lidt mere rolig start på morgenen, men det resulterer i, at lige nu er ’Gurli’ det første vores datter siger om morgenen og insisterer på at fjernsynet tændes.
Ift. en ændret dagsrytme, har dette nu været vores evige håb gennem 4 år, først da vores søn gik fra tre lure til to, så fra to til én, så da den ene lur betød, at han ikke var træt og putteklar før kl 21, og senest da han for to måneder siden droppede sin middagslur, troede vi at NU kunne han da sove en time længere om morgenen. INTET har haft en positiv indvirkninger. Lige nu bliver begge børn typisk putte kl 19, meget trætte, da den store som sagt for nylig er kommet af med middagsluren, og den lille, da hun ligeledes for nylig er gået ned til én lur. Men igen, om de puttes kl 18 eller 21 har ikke vist sig at have en sammenhæng til tidspunktet de vågner på morgenen efter.
Jeg vil høre, om vi blot skal acceptere at dagene starter meget tidligt hos os eller om der er et sidste håb for, at vi kan ændre noget der gør, at vores dage er lettere at få til at hænge sammen i kræft af at starte en smule senere.
Venlig hilsen
Milo og Nynnes mor