Tidlige morgener

17. september 2021

Kategori:
Alder:
4 år

Tidlige morgener

Kære Helen.

Jeg har to børn på knap 4 år og godt 1,5 år og de vågner super tidligt om morgenen og har alle dage gjort det!

De vågner hver dag mellem kl. 05:00 og 05:30 plus/minus 30 minutter i perioder. Oplagte løsninger, som fx mørkelægningsgardiner er naturligvis forsøgt. Når jeg googler løs om problemstillingen kommer der generelt to løsninger: 1. fortæl barnet det ikke er morgen endnu og 2. kig på rytmen over hele dagen.

Ift. den første løsning, har jeg aldrig forstået, hvordan det i praksis skal kunne fungere. I hvert fald ikke for vores børn. Hvis vi beder dem gå tilbage i seng starter der en kamp, hvor de protesterer højlydt, og hvis ikke begge børn er vågne, så kan en sætning som, at man skal gå tilbage i seng eller ligger sig at putte lidt hos mor og far, give så højt et skrig, at hele huset med sikkerhed er vågnet. Det kan resultere i en lang magtkamp, hvor alle oplever at få en ulykkelig start på dagen.

Vi har også forsøgt at bede den store gå på værelset og lege selv, men det kan ofte give samme protest og den lille er endnu ikke stor nok til at lege selv væk fra os. Nogle gange kan vi stikke en telefon eller ...

Annonce

... tænde fjernsynet blot for at få en lidt mere rolig start på morgenen, men det resulterer i, at lige nu er ’Gurli’ det første vores datter siger om morgenen og insisterer på at fjernsynet tændes.

Ift. en ændret dagsrytme, har dette nu været vores evige håb gennem 4 år, først da vores søn gik fra tre lure til to, så fra to til én, så da den ene lur betød, at han ikke var træt og putteklar før kl 21, og senest da han for to måneder siden droppede sin middagslur, troede vi at NU kunne han da sove en time længere om morgenen. INTET har haft en positiv indvirkninger. Lige nu bliver begge børn typisk putte kl 19, meget trætte, da den store som sagt for nylig er kommet af med middagsluren, og den lille, da hun ligeledes for nylig er gået ned til én lur. Men igen, om de puttes kl 18 eller 21 har ikke vist sig at have en sammenhæng til tidspunktet de vågner på morgenen efter.

Jeg vil høre, om vi blot skal acceptere at dagene starter meget tidligt hos os eller om der er et sidste håb for, at vi kan ændre noget der gør, at vores dage er lettere at få til at hænge sammen i kræft af at starte en smule senere.

Venlig hilsen
Milo og Nynnes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig