Svar: Tidlige morgener
17. september 2021
Alder:
4 år
Kære Milo og Nynnes mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres børn og deres tidlige søvnrytme :)
Vi har forskelligt søvnmønster. Hos vi voksne kaldes det A- og B-mennesker, hos børn kalder vi det for ugler og lærker.
Ugler (B): Har rigtig svært ved at komme op om morgenen, til gengæld elsker de aftenerne. For ugler er aftenen det bedste tidspunkt på dagen, de er næsten ikke til at drive i seng, men vil bare hellere lege, og der skal ske noget.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. til gengæld er de meget friske om morgenen, de vågner tidligt - sammen med lærkerne, de skal op, de er aktive, der er gang i den...
Jeres børn er Lærker. De har en rytme, hvor de står tidligt op - og heldigvis har de begge den rytme. Det ville være rigtig svært at håndtere, hvis den ene stod tidligt op og den anden gik sent i seng... ;)
Og ja - det lyder som om, at I skal acceptere, at dagene starter tidligt hos jer. Hvis en af jer forældre selv er A-menneske, så kan I måske aftale, at den af jer står op sammen med børnene i weekenden, og den anden får lov til at sove lidt længere. Hvis ingen af jer af A-mennesker, så er det selvfølgelig ekstra hårdt at blive vækket meget tidligt. Til gengæld må I så glæde jer over, at I har aftenerne fri for børn, fordi de også går tidligt i seng.
Der er mange fordele ved at være A-menneske eller Lærke:
- De vågner af sig selv, friske og veludhvilede parate til at starte dagen
- De falder ofte let i søvn, når de puttes og de sover ofte allerede omkring kl 19.
- Deres rytme passer ofte rigtig godt ind i hverdagen, hvor I skal op, afleveres i vuggestue og børnehave osv.
- De har naturligt mest energi formiddag og tidlig eftermiddag, som er de tidspunkter, hvor de forventes at have energi og overskud til at lege med andre børn - og også kunne håndtere de konflikter, der naturligt kan være mellem børn i institutioner.
- De spiser ofte gerne morgenmad, hvilket giver en god start på dagen.
- I har ofte ikke så mange konflikter om morgenen, som man vil have med børn, der egentlig havde brug for at sove en time mere.
- Deres rytme vil også passe godt, når de bliver ældre, skal møde friske ind i skolen parate til at lære, når klokken er 08.
Jeg tænker, at I skal acceptere, at jeres børn har en tidlig rytme, og at det ikke er noget, som I på nuværende tidspunkt kan ændre - og så glæde jer over de positive ting, der er ved netop en tidlig rytme :) Og så kan det måske også glæde jer at vide, at når de bliver teenagere vil de måske få en anden rytme og begynde at sove lidt længere om morgenen...;)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske