Svar: Tidlige morgener

17. september 2021

Kategori:
Alder:
4 år

Kære Milo og Nynnes mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres børn og deres tidlige søvnrytme :)

Vi har forskelligt søvnmønster. Hos vi voksne kaldes det A- og B-mennesker, hos børn kalder vi det for ugler og lærker.

Ugler (B): Har rigtig svært ved at komme op om morgenen, til gengæld elsker de aftenerne. For ugler er aftenen det bedste tidspunkt på dagen, de er næsten ikke til at drive i seng, men vil bare hellere lege, og der skal ske noget.

Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. til gengæld er de meget friske om morgenen, de vågner tidligt - sammen med lærkerne, de skal op, de er aktive, der er gang i den...

Jeres børn er Lærker. De har en rytme, hvor de står tidligt op - og heldigvis har de begge den rytme. Det ville være rigtig svært at håndtere, hvis den ene stod tidligt op og den anden gik sent i seng... ;)

Og ja - det lyder som om, at I skal acceptere, at dagene starter tidligt hos jer. Hvis en af jer forældre selv er A-menneske, så kan I måske aftale, at den af jer står op sammen med børnene i weekenden, og den anden får lov til at sove lidt længere. Hvis ingen af jer af A-mennesker, så er det selvfølgelig ekstra hårdt at blive vækket meget tidligt. Til gengæld må I så glæde jer over, ...

Annonce

... at I har aftenerne fri for børn, fordi de også går tidligt i seng.

Der er mange fordele ved at være A-menneske eller Lærke:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- De vågner af sig selv, friske og veludhvilede parate til at starte dagen
- De falder ofte let i søvn, når de puttes og de sover ofte allerede omkring kl 19.
- Deres rytme passer ofte rigtig godt ind i hverdagen, hvor I skal op, afleveres i vuggestue og børnehave osv.
- De har naturligt mest energi formiddag og tidlig eftermiddag, som er de tidspunkter, hvor de forventes at have energi og overskud til at lege med andre børn - og også kunne håndtere de konflikter, der naturligt kan være mellem børn i institutioner.
- De spiser ofte gerne morgenmad, hvilket giver en god start på dagen.
- I har ofte ikke så mange konflikter om morgenen, som man vil have med børn, der egentlig havde brug for at sove en time mere.
- Deres rytme vil også passe godt, når de bliver ældre, skal møde friske ind i skolen parate til at lære, når klokken er 08.

Jeg tænker, at I skal acceptere, at jeres børn har en tidlig rytme, og at det ikke er noget, som I på nuværende tidspunkt kan ændre - og så glæde jer over de positive ting, der er ved netop en tidlig rytme :) Og så kan det måske også glæde jer at vide, at når de bliver teenagere vil de måske få en anden rytme og begynde at sove lidt længere om morgenen...;)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.