Svar: Klynken om natten
26. august 2021
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Der er allerede mange ting, som I har været opmærksomme på, og som derfor umiddelbart kan udelukkes. Han vågner ikke, fordi han er sulten, og han vågner ikke, fordi han f.eks. har ondt i ørerne. Han kan naturligvis godt få mellemørebetændelse fra den ene dag til den anden, men det lyder ikke som om, at hans opvågninger og natlige klynken skyldes ting som dette.
Men hvad er det så... Umiddelbart tænker jeg to ting:
1) Alder og udvikling
2) Søvnassociationsproblem.
Ad 1) Victor er i separationsfasen, og det er en periode i hans udvikling, hvor han vil have en stor motorisk uro og også drømme ekstra meget. Han vil være godt igang med at øve adskillelse fra jer forældre og samtidig er han startet i dagpleje, hvilket giver ekstra oplevelser og dermed også ekstra drømmeaktivitet.
Mange børn får i denne alder, det man kalder headbanging og headrolling. Det ses ved at barnet lægger sig op i kravlestilling og her ligger og vugger frem og tilbage. De gør det både, når de er vågne, og når de sover. Og hvis de ligger i tremmesengen, så kan de ligge og banke hovedet ind i sengegavlen... Headrolling er udtryk for, at barnet ligger på ryggen og kaster hovedet fra side til side, når det er puttet... Begge dele er helt normalt og hører alderen til:)
Børn kan i denne alder også have nogle monotone lyde, hvor de f.eks. siger mmm-mmm-mmm igen og igen, samtidig med at de f.eks. ligger på alle fire og rokker eller sidder på numsen og rokker... De kan have det om dagen, hvor de sidder og siger disse monotome lyde, imens de laver små ryk med hovedet og og med kroppen, fordi det giver dem en oplevelse af lyde på en ny måde, og de kan også have det om natten, hvor de ligger motorisk uroligt, får sig lagt i stillinger, som de ikke selv mestrer at komme væk fra og så kommer de med disse lyde flere gange om natten.
Jeg kan simpelthen ikke ud fra din beskrivelse vurdere, om de lyde jeres dreng laver om natten er "almindelige udviklingsmæssige monotone lyde", eller om det er mere end dette. Generelt vil børn i 10 måneders alderen kunne have mange forskellige lyde om natten, netop fordi alt hvad de oplever om dagen skal bearbejdes, når de sover. Så han vil også kunne ligge og småklynker, grine, pludre osv. Alt sammen i drømme. Det går naturligt over igen, i takt med at han bliver ældre.
Hvis hans uro og natlige klynken skyldes alder og udvikling, så er det ikke alle lyde, som I behøver reagere på. Det vil være helt okay at trække tiden og se om ikke han selv kan finde videre i søvnen. Som sagt opstår disse lyde ofte i drømme, og han vil natten igennem gå igennem forskellige søvnstadier, så lydende vil være der, når han sover let, men i den helt dybe søvn, vil han ligge stille og sove stille. Derfor hjælper det ofte også at sove på f.eks. hvert sit værelse, som I gør, fordi du naturligt ikke vil reagere på alle de lyde, som han laver - i hvert fald ikke lige så hurtigt, som hvis I sover sammen.
Når det så er sagt, så er det nogle gange også en god idé, at I netop sover sammen, fordi du så med dine hænder kan berolige ham. Det kan være en god idé at koble jeres senge sammen, så han stadig lærer at sove i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover, men du kan lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke dig - og det uden at du behøver stå ud af din seng om natten. Han vil også kunne kravlet over og putte sig ind til dig, hvis det er din tryghed og nærhed, som han har behov for. Og behovet for at mærke dig tæt på kan godt være større netop på grund af hans alder og det udviklingsspring, som han går igennem, samtidig med at I jo også er adskilt om dagen, fordi han er startet i dagpleje.
Ad 2) I skal overveje, om Victor har et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er de rutiner og ritualer, som vi har når vi om aftenen går i seng for at lægge os til at sove. Og der er gode og mindre gode søvnassociationer...
Gode søvnassociationer er f.eks.:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Mindre gode søvnassociationer er f.eks:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor man skal sove, så barnet kan sove igennem om natten uden særlig stor hjælp. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet uhensigtsmæssigt afhængig af mor eller far og barnet derfor ikke kan sove videre, uden at mor og far igen og igen hjælper.
Søvnassociationer ændrer sig i takt med at barnet bliver ældre. Da Victor var yngre, var det helt naturligt for ham med et ritual, hvor han fik flaske, og lå i jeres favn og fandt ro og faldt i søvn. Men nu er det uhensigtmæssigt, hvis det er sådan han falder i søvn. Hvis han er afhængig af flasken og af din favn for at sove, så vil han ikke kunne sove uden flaske og favn om natten.
Vi vågner alle sammen mange gange hver nat, vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker dynen af igen, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Vi har på den måde mange små opvågninger, og her registrerer vi, at alt er, som da vi faldt i søvn. Hvis det er det, så sover vi trygt videre, hvis det ikke er det, så kan vi ikke sove videre - før alt igen er, som da vi faldt i søvn.
Det betyder, at hvis Victor er vant til at falde i søvn i din favn og får sin flaske der, så vil han om natten savne din favn og flasken. Det svarer lidt til, at du falder i søvn ved siden af din mand om aftenen og i løbet af natten, vil du putte dig ind til ham, men oplever, at han er væk, at hans side af sengen er tom... Hvis det sker, så vil du sandsynligvis ikke kunne sove videre, men vil vågne mere og mere op, du vil begynde at lytte efter, om han er et sted, måske er han gået på toilettet - og stille og roligt vil du blive mere og mere vågen, og vil til sidst kalde på ham og lede efter ham - for han skal være der. Det er utrygt, når han pludselig er forsvundet om natten.
Sådan har Victor det også. Hvis han falder i søvn i din favn og med sin flaske, så vil han vågne op, registrere, at du er væk og at flasken er væk, og så vil han ikke kunne sove videre, før du atter giver ham flaske eller tager ham op i din favn.
Derfor er det vigtigt, at han lærer at falde i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Sengen skal være hans nye søvnassociation. Det er her en fordel, at han får flaske, fordi den kan gives i sengen - og det kan måske hjælpe jer. Når han puttes, så lægger du ham i seng, giver ham flasken imens han ligger der - så han ikke længere falder i søvn i dine arme og ikke længere oplever et skift fra din favn og ned, hvor han skal sove, men får lov til at falde i søvn og sove, hvor han ligger.
Det er meget vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden. Han skal helst nå dertil, hvor han drikker sin mælk, slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover... Det er derfor også godt, hvis du i forbindelse med, at du putter ham i sengen, står ved ham, kærtegner ham, prøver at introducere en putteklud, beroligende ord, en godnatsang eller lignende, så han lærer at falde i søvn med disse nye søvnassociationer men i egen seng og væk fra din favn.
En putteklud der dufter af dig, kan minde om at ligge i din favn, og derfor give ham lidt tryghed og fornemmelsen af nærhed, selvom han ligger i egen seng. Og når det er sagt, så kan det også her være en idé at koble hans seng til din seng, så jeres senge står sammen og du kan lade ham mærke dig, lægge en beroligende arm på ham osv. og på den måde hjælpe ham videre - men stadig hvor I sover hver for sig. Du skal naturligvis sikre dig ,at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at I på den måde sover sammen. Derudover skal du også overveje, om det som sagt er udviklingsmæssige lyde, som han kommer med og om løsningen hos jer derfor er at trække tiden lidt om natten for at se om han lære at finde videre i søvnen selv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - rigtig god weekend og rigtig god arbejdslyst, når du vender tilbage på arbejde i næste uge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske