Tiltagende uro

27. august 2021

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Tiltagende uro

Hej Helen,

Jeg blev mor til den skønneste pige i slutningen af juni måned. Hun kom ud efter igangsættelse da jeg var ved at udvikle svangreskabsforgiftning. Hun kom ud i uge 38+3, så ikke noget alarmerende.

Hun havde en kampvægt på 4100 men tabte sig til 3800 på 3 dagen og vi blev genindlagt på 4 dagen grundet gulsot og forhøjede værdier der krævede lysbehandling.
Vi kom hjem igen da vores datter var 6 døgn og kunne for alvor begynde at nyde hende og hinanden. Lillepigen tog meget fint på hurtigt igen og var glad og veltilpas. Jeg fuldammer og har ikke haft nogen udfordringer hermed.

Da hun ramte omkring de 5 uger fik hun pludselig en aften et voldsomt grædeanfald. Hun var utrøstelig og græd i ca. 1/2 times tid inden hun igen fandt ro. Den efterfølgende uge havde hun 1-2 gange dagligt disse “anfald”. De kom efter hun havde spist. Vi vurderede umiddelbart at det var luft i maven der drillede, da det hjalp når far gik rundt med hende på hans underarm og der kom mange bøvser og lidt gylp også. De såkaldte anfald stoppede efter en uges tid. Hun blev dog efterfølgende sværere at putte og brokkede sig altid lidt op til sovetid. Vi anskaffede os en slyngevugge som hjalp meget og hun kunne heri tage lure på 2-3 timer. Om natten sover hun fint og kan sove op til 4 timer inden sulten melder sig. Hun vil dog gerne efter første stræk ligge på min mave som hun får lov til.

Vi har nu ramt uge 8 og hendes grådture er kommet tilbage og er nu blevet længere og oftere. Fars arm virker ikke ligeså effektivt længere. Det hjælper ...

Annonce

... derimod at ligge hende på puslepuden hvor hun kan finde ro men kun kortvarigt inden gråden kommer igen. Det ender oftest med hun efter 1/2-1 time finder ro ved brystet som helst skal være tomt så hun kan bruge det som sut hvis det er fyldt bliver hun meget ked af det og frustreret over mælken.

Det bekymrer os at grådturene er blevet hyppigere og længere og mit spørgsmål går derfor på om vi burde reagere og overveje om der er noget fysisk i vejen eller blot se det som en del af hendes udvikling og blot sørge for at forsøge at trøste efter bedste evne.

Hun bliver enormt hurtigt træt og viser allerede træthedstegn efter 20 minutters vågentid. En vågentid forløber derfor sådan her: vågner, får bryst, bliver herefter skiftet, aktivitet (enten massage på maven, aktivitetstæppet eller motoriske øvelser, alt efter hendes energi) og herefter babs igen inden putning og det er her det går “galt” og hun bliver ulykkelig over brystet og herefter utrøstelig. Der er ingen forskel på om der går 20 min eller 2 timer fra hun har sovet, da vi også har tænkt hun kunne være overtræt. Hun bøvser og prutter meget. Hun har ingen problemer med afføring som kommer let dagligt. Hun vejer 6 kg.

Lige i øjeblikket vil hun kun sove ved brystet og sutter nærmest konstant. Dette har gjort hun ingen grædeture har haft idag, jeg ligger gerne brystet til hvis det hjælper hende. Men er sådan i tvivl om det er det rigtige.

Jeg håber ovenstående kan give dig et indblik og at du kan give nogle tanker, råd og sparring vedr. vores dejlige pige.

Venlig hilsen, S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre