Svar: Tiltagende uro

27. august 2021

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære S.

Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, I kan bruge :)

Der kan, som du selv er inde på, godt være tale om, at jeres datters udviklingsspring giver ekstra gråd i perioder. Netop omkring 5-6 ugers alderen oplever mange forældre, at barnet begynder at græde mere. Det ses ofte sidst på dagen, hvor det tydeligt er svært at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen - og ofte er det bedste man kan gøre præcis det far har gjort - gå rundt med lillepigen liggende på armen.

I den alder bliver det lille barn langt mere opmærksom på verden, jeres datter begynder at kunne se længere, hun begynder så småt også at kunne se farver og får på den nåede lange flere sansestimuli end tidligere. Og sidst på dagen kan hun derfor godt være så fyldt med indtryk og stimuli, at det bliver for meget for hende, og hun derfor har ekstra brug for jeres hjælp til at koble fra, brug for tæt fysisk kontakt og ikke for meget pludren, leg osv. Som forælder forsøger vi ofte alt muligt, når vores barn pludselig begynder at græde - tjekker bleen, forsøger med brystet, forsøger med en sut, over til far, tilbage til mor, forsøger brystet igen, prøver at lægge hende ned, tager hende op igen, forsøger med en rangle, lidt beroligende ord, sang osv. Men det eneste vi gør er ofte at tilføre ekstra stimuli, som faktisk er det hun protesterer imod, og derfor virker det ikke. Det der virker er som sagt det far har gjort :)

Og med den alder jeres datter har nu, hvor hun er blevet 8 uger, så sker der udviklingsmæssigt også rigtig meget. Hendes syn udvikler sig, så hun kan se længere, og hun begynder f.eks. at følge jer mere med øjnene, ligesom hun fornemmer skygger og solpletter på væggen, der bevæger sig osv. Hun begynder i dennne alder ofte også at smile mere bevidst til jer, og hun får nu også øje på sine hænder og fingre, som hun begynder at putte i munden. Og dette udviklingsspring kan også gøre, at hun pludselig så bliver mere grædende, og pludselig kan virke sværere at trøste.

Når alt det er sagt, så skal I dog være opmærksomme på, om hun kan have ondt og af den grund græde. Det kan være smerter fra maven, eller smerter fra spiserøret, fordi hun måske har tendens til gylpe - eller måske har hun det, der kaldes silent refluks. Det betyder, at der løber maveindhold (mælk og mavesyre) fra mavesækken op i spiserøret og tilbage til mavesækken igen. Det kan gøre ondt og være meget generende, og det kan faktisk være lidt svært at opdage, da barnet ikke gylper. Mælken når ofte at blive sunket igen, før den kommer ud af munden.

Tegn på silent refluks er f.eks. at barnet klynker meget, generelt virker irritabel, pjevser, græder, er tiltagende urolig og virker til at have ondt. Det bliver ofte værre, når barnet ligger ned og ofte vil man se (især i takt med at barnet bliver ældre), at hun vil lægge sig med nakken bøjet bagover, fordi hun på den måde minimere tilbageløbet af mælk. Det er også et symptom, at hun gerne spiser hyppigt ved brystet, og så vil hun ofte også let komme til at "hoste og sprutte", når hun dier hos dig, ligesom hun ofte også hikker meget. Det kan også gøre ondt for hende at bøvse...

Det kan være en god idé at amme hende i forskellige ammestillinger, gerne hvor hun ligger let eleveret, så hun ligger højere med hovedet. F.eks. tvillingestillingen, hvor hun naturligt "sidder lidt mere op".

Det er også en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, hvor hun sover, så hun ikke ligger helt fladt. I kan komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen, så hele madrassen løftes op. Hvis hun ligger i f.eks. en lift, kan I også lægge noget under liften i hovedenden, så hele liften kommer til at stå lidt skråt.

Nogle gange kan det hjælpe at sidde med hende i f.eks. 20 minutters tid efter spisning, så mælken ...

Annonce

... kan nå at komme igennem systemet, før du lægger hende fra dig og f.eks. putter hende.

Og måske vil hun også have glæde af en sut, som kan være med til at minimere tilbageløbet og give hende ro. Du fortæller, at hun ofte bruger brystet som sut og ofte virker til at have det godt med "et tomt bryst", og det kunne derfor godt være en overvejelse værd, om I dagligt skal forsøge at introducere en sut for hende, så hun lærer at tage imod en sådan nu. Det kan være en fordel at forsøge med en naturgummisut, da disse ofte er blødere. Prøv også med en rund eller anatomisk model for at se, om hun vil acceptere en af disse.

Man kan også behandle refluks med medicin, det kan I drøfte med jeres læge.

En anden overvejelse omkring smerter er nakke, skulder, bækken, som kan være låst i leddene. Det kan ske undervejs i fødslen, men kan også komme efter fødslen. Det kan I også få jeres læge til at tjekke, og I kan også tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at jeres datter bliver set af en fysioterapeut, osteopat, kiropraktor. Nogle børn har også problemer med en stramning af halsmuskulaturen og har derfor svært ved at dreje hovedet til den ene side eller har tydeligt en foretrukken side, som de kikker til.

Smerter kan naturligvis også stamme fra ørene, eller hun kan have en urinvejsinfektion eller andet. Nogle gange er man nødt il at undersøge flere ting for at udelukke og finde ud af, hvad det drejer sig om. Hun kan jo desværre ikke selv fortælle jer det :)

Hun er stadig så lille, at hendes søvn vil variere meget. Derfor vil hendes behov for mælk naturligt også kunne variere efter, hvor lang tid hun har sovet. Hvis hun har sovet en god lang lur, så er det derfor naturligt, at hun vågner op og er sulten og skal ammes, når hun vågner. Derefter kan I så lege, tumle, pludre osv. og før hun skal sove igen, vil hun ofte have behov for brystet igen, hvorefter du så putter hende. Men har hun kun sovet kortvarigt, så har hun måske ikke behov for brystet med det samme hun vågner, men kan i stedet være lidt aktiv, før hun så ammes, og du kan derefter så igen sidde med hende og efter lidt tid så putte hende til en ny lur.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er altså ikke nødvendigvis altid, at hun behøver amning to gang mellem hver lur, nogle gange vil det være fint blot at amme hende en enkelt gang - andre gange vil hun naturligt have brug for brystet, både når hun vågner, og før hun skal sove, og den fleksiblitet skal du give hende.

Og så vil der naturligt også være dage, hvor hun mere eller mindre gerne vil ammes hele tiden. Det kan skyldes, at hun er ved at være så stor, at hun har behov for at få din mælkeproduktion sat op. Ved at græde mere og søge brystet mere, så bliver hun naturligt lagt hyppigere til brystet, og det er netop hyppigheden som øger din mælkeproduktion. Det giver således mere mælk, at du ammer hende hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk, om du ammer hende i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.

Hvis hendes uro og søgning mod brystet skyldes behov for mere mælk, og du så lægger hende hyppigere til og lader hende die, når hun viser behov, så vil din mælkeproduktion ofte øges naturligt inden for 1-2 døgn. Herefter vil der så ofte komme lidt ro på igen, fordi mælken så har tilpasset sig hendes nye behov. Det kan derfor også være dette, som spiller ind hos jer lige nu. Du skriver, at du ingen grædeture har haft hele dagen, hvis du har lagt hende til brystet igen og igen, og måske vil du så allerede i dag, hvor jeg svarer dig, opleve at der er sket en ændring - fordi det netop var mere mælk, som hun havde behov for.

Hvis Ikke så kan du måske bruge lidt af ovenstånde tanker til at finde ud af, hvad hendes gråd og uro så kan skyldes... :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god søndag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39