Klynken om natten

26. august 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Klynken om natten

Hej Helen

Jeg skriver til dig igen, da vi fortsat oplever store udfordringer om natten med Victors nattesøvn. Det har stået på så længe jeg kan huske efterhånden og jeg synes vi har prøvet alt. Så nu vil jeg bare lige prøve at dele mine tanker og ideer og høre hvad du synes om det.

Problemet er fortsat at han simpelthen klynker og klynker med jævne mellemrum hele natten igennem. Han får 200 ml. mælk når han puttes og 200 ml. igen ca. 2-3 timer efter han er puttet, hvor det er deromkring han begynder at klynke. Så sover han som regel videre 1-2 timer, hvor det begynder igen og fortsætter gennem hele natten sådan. Nogle gange kan jeg nøjes med at ae ham på ryggen, give ham sutten og skifte stilling og ofte skal der desværre stadig flaske til. I de tilfælde får han den kun kort, hvorefter jeg kan tage den igen og han så sover lidt videre. Han har jo fået det mælk han skal have, så tvivler på det er sult men blot tryghed.

Mange gange kommer han ind i vores seng i løbet af natten, fordi jeg simpelthen er for træt til at stå indover tremmesengen og forsøge at berolige og trøste. I en periode forsøgte vi at lade ham klynke og holde fast på ikke at give ham flasken (mens han lå i vores seng og vi stadig forsøgte at berolige med andre ting), men jeg måtte flere gange give efter fordi han simpelthen ikke stoppede med at klynke før han fik den. Vi har for et par måneder siden fået tjekket hans øre ved en ørelæge og der var ikke noget. Så det er ikke mit indtryk at han har ondt. Han sover også fint om dagen og spiser generelt ...

Annonce

... godt også og er glad og frisk.

Han er begyndt i dagpleje og trives rigtig godt der og jeg ved godt det selvfølgelig kan spille ind med den nye hverdag og mange nye indtryk, men det har som sagt stået på lang tid før det, så er ikke sikker på det kun er det, det kan skyldes.

Jeg ville høre dig om du synes at vi måske igen skal prøve med "en kold tyrker" og simpelthen bare nægte ham flasken fra midnat til tidlig morgen og holde fast i det nogle dage, selvom vi så ikke får sovet og han måske er uoplagt til dagplejen, eller om vi skal blive ved at forsøge med nus, kærtegn, sut, sutteklud osv. inden det ender med flasken om natten? Dette har vi dog forsøgt rigtig længe efterhånden og jeg synes bare ikke det har nogen effekt, desværre.

Jeg ved heller ikke om du tror det evt. kan have en effekt at han sover i vores seng (måske fra når han skal have sin sene flaske), hvis nu det handler om tryghed og at vi er tæt på ham? men som sagt så sker det jo også ofte at vi gør det, men han fortsat klynker natten igennem. Det skal siges at det for det meste ikke er gråd, men bare en konstant klynken, som så kan udvikle sig til gråd, hvis vi ikke reagerer på det med det samme.

Jeg starter på arbejde igen på onsdag og er så fortvivlet over at det bare ikke fungerer med den nattesøvn endnu, selvom jeg synes vi har prøvet så meget i så lang tid. Det er bare ikke særlig optimalt med 5-6 opvågninger om natten, så håber der er noget vi selv kan gøre og det ikke bare er en MEGA lang fase uden ende. ;)

Hilsen
En efterhånden fortvivlet mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika