Svar: Putte uden at holde i hånd
12. august 2021
Alder:
16 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du har givet din datter den tryghed, som hun har haft behov for, når hun har skulle falde i søvn - og for jer har det fungeret med at holde i hånd. Desværre dur den løsning ikke i længden, for du kan naturligt ikke sidde og holde i hånden i gennem halve til hele timer eller flere gange i løbet af natten :)
Derfor er det en god idé at forsøge at indføre et alternativ, præcis som du også selv nævner - f.eks. en bamse, slaskedukke, putteklud, en aflagt t-shirt af mors eller lignende. Som kan erstatte din hånd og på den måde virke som substitut for dig - også når hun skal sove ude, og mor ikke er der...
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en sådan substitut bevidst. Derfor er det helt fint, hvis du forsøger at introducere dette nu - også selvom din datter ikke er særlig meget for det. Du kan overveje, hvad hun mon vil have mest glæde af, og det kan også være en god idé hvis du kan tage hende med ud i en butik, hvor der er forskellige valgmuligheder, for det er ikke nødvendigvis den bamse eller slaskedukke, som du synes er bedst, at hun vil vælge.
Det I vælger skal følge hende gennem hele dagen. Det skal være der som en ny ven, der altid er med - på sofaen, i barnevognen/klapvognen, i bilen, når hun er ked af det, når hun skal sove, når I er hos bedsteforældre, når hun er i vuggestue osv. Så den altid følger med og på den måde bliver en del af hendes daglige rutiner, og det som hører til.
Da hun bruger sut, så kan du med fordel overveje, om du på en eller anden måde kan koble det I vælger sammen med en sut. Det er naturligt lettest med en klud, som du an lave til en putte-sutte-klud, men det kan også være armene på en slaskedukke eller lignende, som kobles sammen med sutten...
Derudover så er løsningen ofte, at du forsøger at minimere hendes behov for at holde i hånd, og det gør du ved at introducere en godnathistorie. Med den alder hun har, så vil det være rigtig fint med en simpel historie, hvor du læser en sætning højt, viser hende billeder, læser lidt igen, viser hende et nyt billede osv. Og hver gang du skal skifte side, for at bladre i bogen, så du kan læse videre, så er hun nødt til at slippe din hånd. Du skal altså sidde hos hende, holde i hånden, men hun skal slippe din hånd hver gang du bladrer ellers kan du ikke læse videre.
På den måde kan du gradvist vænne hende til at ligge i sengen, uden at hun behøver holde i din hånd hele tiden. Puttebamse, putteslaske, putteklud osv. er der naturligt også, og så slipper hun dig, du bladrer, viser billeder, og hun holder måske lidt i hånd igen og du kan læse videre, men så skal hun slippe dig igen for at du igen kan bladre, vise hende billeder osv... Hun er altså nødt til at slippe dig for at du kan læse i bogen. Derfor er det naturligvis også vigtigt, at hun synes det er hyggeligt og dejligt, at du læser højt for hende, og derfor skal du også vælge en bog, som hun har lyst til at du skal læse mere i.
Det at hun skal slippe dig for at du kan læse videre for hende sender også nogle signaler om, at det ikke er fordi du ikke vil hende og ikke vil holde i hendes hånd, men fordi du ellers ikke kan læse..
Rigtig meget held og lykke med projekt "lære at sove uden at holde i hånd" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske