Svar: Putte uden at holde i hånd

12. august 2021

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Kære meget trætte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at du har givet din datter den tryghed, som hun har haft behov for, når hun har skulle falde i søvn - og for jer har det fungeret med at holde i hånd. Desværre dur den løsning ikke i længden, for du kan naturligt ikke sidde og holde i hånden i gennem halve til hele timer eller flere gange i løbet af natten :)

Derfor er det en god idé at forsøge at indføre et alternativ, præcis som du også selv nævner - f.eks. en bamse, slaskedukke, putteklud, en aflagt t-shirt af mors eller lignende. Som kan erstatte din hånd og på den måde virke som substitut for dig - også når hun skal sove ude, og mor ikke er der...

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en sådan substitut bevidst. Derfor er det helt fint, hvis du forsøger at introducere dette nu - også selvom din datter ikke er særlig meget for det. Du kan overveje, hvad hun mon vil have mest glæde af, og det kan også være en god idé hvis du kan tage hende med ud i en butik, hvor der er forskellige valgmuligheder, for det er ikke nødvendigvis den bamse eller slaskedukke, som du synes er bedst, at hun vil vælge.

Det I vælger skal følge hende gennem hele dagen. Det skal være der som en ny ven, der altid er med - på sofaen, i barnevognen/klapvognen, i bilen, når hun er ked af det, når hun skal sove, når I er hos bedsteforældre, når hun er i vuggestue osv. Så den altid følger med og på den måde bliver en del af hendes daglige rutiner, og det som hører til.

Da hun bruger sut, så kan du med fordel overveje, om du på en eller anden måde kan koble det I vælger sammen med en sut. Det er ...

Annonce

... naturligt lettest med en klud, som du an lave til en putte-sutte-klud, men det kan også være armene på en slaskedukke eller lignende, som kobles sammen med sutten...

Derudover så er løsningen ofte, at du forsøger at minimere hendes behov for at holde i hånd, og det gør du ved at introducere en godnathistorie. Med den alder hun har, så vil det være rigtig fint med en simpel historie, hvor du læser en sætning højt, viser hende billeder, læser lidt igen, viser hende et nyt billede osv. Og hver gang du skal skifte side, for at bladre i bogen, så du kan læse videre, så er hun nødt til at slippe din hånd. Du skal altså sidde hos hende, holde i hånden, men hun skal slippe din hånd hver gang du bladrer ellers kan du ikke læse videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

På den måde kan du gradvist vænne hende til at ligge i sengen, uden at hun behøver holde i din hånd hele tiden. Puttebamse, putteslaske, putteklud osv. er der naturligt også, og så slipper hun dig, du bladrer, viser billeder, og hun holder måske lidt i hånd igen og du kan læse videre, men så skal hun slippe dig igen for at du igen kan bladre, vise hende billeder osv... Hun er altså nødt til at slippe dig for at du kan læse i bogen. Derfor er det naturligvis også vigtigt, at hun synes det er hyggeligt og dejligt, at du læser højt for hende, og derfor skal du også vælge en bog, som hun har lyst til at du skal læse mere i.

Det at hun skal slippe dig for at du kan læse videre for hende sender også nogle signaler om, at det ikke er fordi du ikke vil hende og ikke vil holde i hendes hånd, men fordi du ellers ikke kan læse..

Rigtig meget held og lykke med projekt "lære at sove uden at holde i hånd" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger