Svar: Hjælp til en mere struktureret dag
14. juli 2021
Alder:
6 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og velkommen tilbage - stort tillykke med, at I har fået en lillebror :)
Jeg kan godt fornemme, at du har forsøgt igennem længere tid at vænne jeres yngste dreng til at sove i egen seng, og jeg forstår godt bevæggrundende for dette - for du sover ikke ret godt med ham liggende tæt på dig hele natten, og det dur naturligvis ikke, hvis han risikerer at trille ud af dobbeltsengen... Det lyder dog som om, at forsøget på at adskille mor og søvn på en eller anden måde har været for meget for ham, så det faktisk har gjort ham ekstra tryghedssøgende og øget hans behov for din favn og dit bryst.
Samtidig har du i forsøget på at vænne ham til egen seng fået skabt nogle uhensigtsmæssige vaner, så du nu skal sidde med ham i din favn, amme ham og derudover hoppe med ham på en pilatesbold. Han er altså blevet afhængig af din favn, dit bryst og af bevægelse for at kunne sove - og det gør det sværere at putte ham i tremmesengen, ligesom han også nu vægrer sig mod barnevognen.
Du er derfor nødt til at finde nogle nye måder at putte ham på, som kan fungere både nu og også fremadrettet. Og jeg vil faktisk anbefale dig, at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham i søvn liggende der. Det handler i første omgang om, at du skal gøre ham tryg ved at sove, så han bliver i stand til at overgive sig til søvnen inden for ca 15 minutter, og ikke pludselig bruger 1-2 timer på at finde ro og falde i søvn. Det handler derudover om at vænne ham til at sove liggende og uden bevægelse. Så han vænnes fra at skulle hoppes med på pilatesbolden - ammer du ham liggende, så lærer han at falde i søvn liggende stille ved siden af dig.
Gradvist vil du så kunne vænne ham til at falde i søvn uden brystet i munden, men hvor han stadig ligger ved siden af dig. Amningen indgår som en naturlig del at putningen og det at falde i søvn og stille og roligt skal du arbejde på at lirke brystet til dig, før han sover helt. Og derefter er næste skridt at putte ham gradvist lidt på afstand af dig.
Det er super godt, at I har en bedside-crib. Den giver netop mulighed for, at du hen af vejen kan putte ham der, men hvor du stadig er ved siden af ham, kan berolige ham med dine hænder, kærtegn osv, så han mærker, at du hele tiden er der.
Du skriver, at du rigtig gerne vil lære ham at falde i søvn i egen seng uden bryst - og det er jeg helt med på. Men, du har forsøgt dette gennem længere tid og fået skabt nogle vaner, som ikke hjælper ham til dette, og derfor er du nødt til at ændre fokus lige nu. I stedet for at tænke, at han skal sove i egen seng, så skal du nu forsøge at tænke på, hvordan du kan hjælpe ham til at falde i søvn uden at skulle hoppes med og uden at han behøver brystet i munden hele tiden for at blive i søvnen. Og når han kan dette, så kommer muligheden for at komme i egen seng og for at sove lidt på afstand af dig.
Du må om dagen også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn på denne måde til dagslurene. Du skal naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at han ikke kan trille ned af din seng. Du må også gerne blive liggende sammen med ham for på den måde at holde ham sovende, ligesom du også selv kan få et middagshvil, som kan være tiltrængt.
Du må også meget gerne prøve at trille ham en tur i barnevognen, hvor han starter med at sidde op. Jeg tænker, at han måske godt vil kunne dette nu, hvor han er blevet 6 måneder og motorisk er så meget igang, som han er. Så sæt ham i barnevognen og tril en tur. Lad ham blive fyldt op med indtryk, mærke vinden i ansigtet osv. og læg ham først ned, når han tydeligt er parat.
I barnevognen vil han naturligvis blive hjulpet af bevægelse, men han vil her øve at falde i søvn uden at være i favn og uden at have brystet i munden, og det vil også være en anden form for bevægelse, end når du sidder og hopper med ham på pilatesbolden. Så det er også en måde at hjælpe ham med at lære, at han godt kan sove lidt på afstand af mor.
Det er vigtigt, at du får sat skemad og behov for bryst lidt i system, så hans behov bliver tilstrækkeligt dækket hele dagen igennem - og han derfor ikke behøver søge brystet så meget om natten. Det vil være rigtig godt, hvis du kan skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, og mælk før han skal sove. Det er super fint, at han endnu ikke spiser store portioner, det er faktisk bedre at han spiser lidt og tit, og det lyder som om, at han faktisk er rigtig godt igang.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre. Her bliver han måske liggende ved siden af dig, så du på den måde kan strække tiden lidt, før dagen begynder.
Morgen 7: Tilbydes lidt havregrød, frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur - måske kl 8.30, hvis han er stået op kl 06. Du må her gerne amme ham og derefter sætte ham i barnevognen og trille en tur.
Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes i dobbeltsengen, måske ca. 12.30, og du lægger dig sammen med ham og hjælper ham på denne måde til ro og til en længere lur. Sørg for nedrullede gardiner, frisk luft i rummet, læg dig med ham og am ham liggende - efterlign måden du gør om natten.
Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur. Her kan du igen lægge dig med ham, eller du kan vælge at putte ham i bæreselen. Han sover ofte kortvarigt på dette tidspunkt.
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19 - og også her lægger du dig sammen med ham og lader ham falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen, liggende stille og uden bevægelse. Når du går fra ham, så skal du igen sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng. Hvis det ikke er sikkert, så må du flytte ham over i egen seng, når han sover godt.
Sen aften 22-23: Ammes eller flaske og puttes tilbage i egen seng, hvor han så sover videre.
Det er en forudsætning for at kunne sove uden brystet om natten, at han får både mad og væske nok hele dagen igennem, og som sagt er små måltider vigtigt jf. dagsplanen. Derudover er det en forudsætning, at han falder i søvn uden brystet, men lige nu er det nødvendigt, at du ammer ham i søvn - og når han kan falde i søvn liggende på denne måde, så kan du som sagt begynde at adskille bryst og søvn, men en ting af gangen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Der er lidt at gå videre med, men jeg håber ikke det virker alt for uoverskueligt :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie endnu engang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske