Hjælp til en mere struktureret dag

14. juli 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp til en mere struktureret dag

Kære Helen

Jeg skriver til dig fordi jeg virkelig har brug for hjælp. Jeg er træt, stresset, ulykkelig og slet, slet ikke den mor og kæreste, som jeg allerhelst vil være.

Vi har en søn på 6 måneder, som vi kæmper med at få til at sove. Om aftenen er det mig, der putter ham. Med amning, stille beroligende musik og så sidder jeg ellers med ham i favnen og hopper op og ned på en pilatesbold, som vi har anskaffet os fordi jeg fik ondt i ryggen af at stå og vugge ham hver aften.

Nogle aftener falder han hurtigt i søvn, andre gange kan det vare op mod en time før han overgiver sig selvom han er virkelig træt (han laver heldigvis nogle ret tydelige træthedstegn). Men når så jeg prøver at lægge ham i sin egen seng, som er en bedside crib, der står ved siden af min seng, så starter balladen. Han græder og kaster sig rundt. Jeg forsøger med beroligende hænder, ssshhhhh-lyde, kys i panden, sut og alt muligt andet. Intet virker. Kun hvis han kommer op og bliver vugget igen - eller allerhelst vil han have bryst.

Ind imellem har jeg held med at lægge ham uden han vågner, men så går der max 10 minutter før han græder og vil op. Dette fortsætter i øvrigt 3,4,5 gange før han endelig - efter flere timer - tager et par sammenhængende timers søvn i egen seng. Derefter vågner han igen med gråd og kun brystet kan berolige ham. På det tidspunkt har jeg for længst opgivet at få noget aften for mig selv eller sammen med min kæreste, og jeg vælger at tage ham over til mig i sengen, hvor han så ligger resten af natten. Klos op ad mig, helst med bryst i munden. Det bliver til mange “amninger” på en nat, men jeg har indtryk af at han ikke spiser så meget. Det er vist mest for at få tryghed. På den måde får jeg sovet en smule - men virkelig dårligt.

Jeg vil så gerne lære ham at falde i søvn i egen seng uden bryst. Så jeg har i en periode øvet det med ham, hvor jeg lagde ham når han havde næsten lukkede øjne, men ikke sov helt endnu. Men det gik han helt amok over. Så tog jeg ham op igen, vuggede, nussede, evt ammede hvis han slet ikke faldt til ro. Og så ned igen da han næsten sov. Det kunne jeg gentage mange gange, men han blev mere og mere ulykkelig for hver gang og faldt til sidst om i mine arme af udmattelse og opdagede jo så alligevel ikke at han blev lagt over i egen seng. Derfor opgav jeg denne metode efter lidt tid. Jeg synes jo heller ikke at han skal blive SÅ ulykkelig. Jeg vil gerne have at putningen er en tryg oplevelse for ham.

Men altså, efter sådan en maraton-putning og en nat med dårlig søvn, så har jeg ikke super meget overskud. Om dagen er han ligeså svær at putte. Han har længe ikke været så glad for barnevognen, men det er blevet helt slemt. Jeg kan slet ikke få ham til at falde i søvn i den, så det ender også tit med at jeg må vugge ham i mine arme og så lægge ham i vognen når han sover. Han kan godt falde i søvn i bæreselen, men det begrænser lidt hvad jeg så kan bruge tiden til imens han sover. Han vil også gerne sove i vores slyngevugge, men det er jeg ikke så vild med mere, da han er blevet ...

Annonce

... utrolig aktiv. Jeg er derfor bange for at han kan falde ud eller få vendt sig om.

Om dagen ruller han hele tiden om på maven, skubber sig fremad, op på knæ og vugger frem og tilbage. Han “hopper” også lidt fremad på alle 4, men kan ellers kun kravle bagud. Dette er også begyndt at spille ind om natten, hvor han også ruller rundt i søvne og vågner grædende i en mærkelig stilling. En nat var han faktisk rullet ud i min seng og havde møffet sig helt ned i fodenden hvor han så faldt på gulvet :( Derfor ville jeg egentlig gerne snart have ham i tremmeseng, men jeg kan slet ikke se hvordan det skal kunne lade sig gøre når han har så stort behov for tryghed.

Også om dagen er han begyndt at ville have bryst ofte. Han startede så småt op på skemad da han var 4,5 måned og er nu oppe på 2-3 daglige måltider. Det er dog stadig rimelig små måltider. Han kan godt lide det (han får grød, frugtmos, grønsagsmos - nu også med lidt fisk eller kylling i, rugbrødsstave, bløde sveskepandekager og lidt frisk frugt). Han spiser bare ikke så meget af gangen og bliver ked af det efter lidt tid og søger brystet så snart jeg tager ham op. Jeg prøver at give ham maden når han er frisk og glad.

Vi har så småt forsøgt at introducere en sutteflaske for ham. Dels for at jeg måske på sigt kan få lidt mere ro om natten, og dels fordi jeg har indtryk af at min mælkeproduktion er nedadgående. Han ligger nogle gange og brokker sig mens han ammer, og det, at han pludselig melder sig så ofte, får mig også til at tro at han måske ikke får så meget af gangen.

Da min ældste søn var 8 måneder løb jeg også tør for mælk.
Men sutteflasken er altså ikke et hit endnu. Den bliver pure afvist.

Udover at jeg er utrolig træt og udkørt og mangler lidt mig-tid og lidt kæreste-tid, så slås jeg også med efterdønningerne af en omgang stress jeg havde for nogle år siden. Vi har også en søn på 2,5 år som er utrolig temperamentsfuld og utrolig viljestærk og utrolig ….. 2 år. Desværre kommer jeg til at råbe alt for meget af ham fordi mit overskud er på så lavt et niveau og fordi han trigger min stress.

Jeg har brug for at få lidt rytme på lillemandens dag, men jeg kan slet ikke se hvordan jeg skal gribe det an, og det er her, jeg håber at du kan hjælpe mig lidt.

Lige nu vågner han alt imellem kl. 4 og 6 om morgenen. Det synes jeg gør det lidt svært at arbejde hen imod mere eller mindre faste sovetider.

Han holder sig vågen omkring 2,5 time imellem lurene - nogle gange lidt mindre, nogle gange lidt mere.

Om formiddagen kan jeg godt være heldig at han sover 1,5 time, men resten af dagen er lurene som regel kun 30-40 minutter. Hvis jeg har held med at vugge/amme ham videre i søvnen, så tager han en time. Men oftest lykkes det ikke.

Jeg begynder at putte ham ved 19-tiden, hvor han ofte er ved at være temmelig træt.

Som du måske kan se, er det hele ét stort rod lige nu. Søvnen fungere ikke rigtig, måltiderne fungerer ikke rigtig og vi mangler noget struktur.

Jeg håber virkelig du kan komme med nogle gode forslag.

Med venlig hilsen
C

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor