Brev:
Søvn - baby 3-4 måneder
14. juli 2021
Alder:
3 mdr.
Søvn - baby 3-4 måneder
Hej Helen
Så har vi fået brug for din hjælp igen :)
Lillesøster er snart 4 måneder. Hun er en meget glad og aktiv lille pige, som er i godt humør hele dagen igennem og som trives rigtig godt.
Hun sover generelt godt både om dagen, hvor hun typisk sover 4 gode lure i barnevognen, og om natten. Vi er dog kommet ind i en rytme, hvor hendes 4. lur ligger sent på aftenen (ofte falder hun i søvn mellem 19.30/20.00 for så at vågne igen 30-45 minutter senere), hvilket gør, at hun først er klar til at gå i seng for natten mellem 22.30 og 23.30. Det sene puttetidspunkt passer ikke særligt godt med familens øvrige rytme og en storesøster der vågner kl. 6 næste morgen.
Vi kunne derfor rigtig godt bruge dit input til, hvordan vi bedst kan arbejde på enten at hun kan sove den 4. lur tidligere på dagen eller bedst af alt helt undvære den. Kan det overhovedet lade sig gøre at ændre på søvnrytmen hos babyer i den alder? Vi er klar over, at hun jo resten af døgnets timer sover fint, og at "man jo ikke kan få det hele" :)
Hendes rytme de sidste mange uger ser således ud:
Kl. 6.30 Vågner
Kl. 8.30 Får flaske og puttes til 1. lur (sover typisk 30-60 minutter)
Kl. 11.30 Får flaske og puttes til middagslur (sover typisk 3-4 timer)
Kl. 17.00 Får flaske og puttes til 3. lur (sover typisk mellem 30-60 minutter)
Kl. 19.30/20.00 Får flaske og puttes til 4. lur
Kl. 22.00/22.30 Får flaske og puttes til natten
Hun sover igennem hele natten og vil ikke tage nogen flaske hverken om natten eller tidlig morgen.
Vi er begyndt at vække hende fra den 3. lur, hvis denne varer mere end ca. 45 minutter. Ved hendes 4. lur vækker vi hende ikke decideret, men forsøger at larme så tilpas meget, at hun ikke sover mere end ca. 15 minutter, for forhåbentlig at få hende til at gå lidt tidligere i seng til natten. Ofte synes jeg dog ikke at disse tiltag fra vores side fører til, at hun går tidligere i seng. Skal vi ved alle hendes lure bare lade hende sove så længe hun kan? Eller giver det god mening for os at vække hende?
Vi glæder os til dit input :)
Mange hilsner