Søvn - baby 3-4 måneder

14. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn - baby 3-4 måneder

Hej Helen

Så har vi fået brug for din hjælp igen :)

Lillesøster er snart 4 måneder. Hun er en meget glad og aktiv lille pige, som er i godt humør hele dagen igennem og som trives rigtig godt.

Hun sover generelt godt både om dagen, hvor hun typisk sover 4 gode lure i barnevognen, og om natten. Vi er dog kommet ind i en rytme, hvor hendes 4. lur ligger sent på aftenen (ofte falder hun i søvn mellem 19.30/20.00 for så at vågne igen 30-45 minutter senere), hvilket gør, at hun først er klar til at gå i seng for natten mellem 22.30 og 23.30. Det sene puttetidspunkt passer ikke særligt godt med familens øvrige rytme og en storesøster der vågner kl. 6 næste morgen.

Vi kunne derfor rigtig godt bruge dit input til, hvordan vi bedst kan arbejde på enten at hun kan sove den 4. lur tidligere på dagen eller bedst af alt helt undvære den. Kan det overhovedet lade sig gøre at ændre på søvnrytmen hos babyer i den alder? Vi er klar over, at hun jo resten af døgnets timer sover fint, og at "man jo ikke kan få det hele" :)

Hendes rytme ...

Annonce

... de sidste mange uger ser således ud:

Kl. 6.30 Vågner

Kl. 8.30 Får flaske og puttes til 1. lur (sover typisk 30-60 minutter)

Kl. 11.30 Får flaske og puttes til middagslur (sover typisk 3-4 timer)

Kl. 17.00 Får flaske og puttes til 3. lur (sover typisk mellem 30-60 minutter)

Kl. 19.30/20.00 Får flaske og puttes til 4. lur

Kl. 22.00/22.30 Får flaske og puttes til natten

Hun sover igennem hele natten og vil ikke tage nogen flaske hverken om natten eller tidlig morgen.

Vi er begyndt at vække hende fra den 3. lur, hvis denne varer mere end ca. 45 minutter. Ved hendes 4. lur vækker vi hende ikke decideret, men forsøger at larme så tilpas meget, at hun ikke sover mere end ca. 15 minutter, for forhåbentlig at få hende til at gå lidt tidligere i seng til natten. Ofte synes jeg dog ikke at disse tiltag fra vores side fører til, at hun går tidligere i seng. Skal vi ved alle hendes lure bare lade hende sove så længe hun kan? Eller giver det god mening for os at vække hende?

Vi glæder os til dit input :)

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder