Svar: Klar til 1 enkelt lur i stedet for 2?

10. juli 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kære Ella & Noras forældre

Tak for jeres fine spørgsmål omkring lure :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med én lidt længere lur midt på dagen. Og ofte vil der være tale om en overgang, så de nogle dage fint klarer sig med den lidt længere lur, mens de andre dage stadig har brug for to lure. Derfor er det vigtigt, at man i overgangen er fleksibel og forsøger at følge pigernes behov :)

Generelt så vil jeres piger stadig have brug for to lure dagligt:

- De er under 12 måneder gamle.
- De leger måske lidt, når de bliver puttet, men falder til ro og sover måske en time.
- Deres humør og overskud er større, når de får to lure i forhold til kun at sove én.
- De falder konsekvent i søvn om eftermiddagen, når I kører hjem fra dagpleje eller måske har været oppe at handle.

Jeres børn vil ofte kunne nøjes med én lur dagligt, hvis:

- De er mere end 18 måneder gamle.
- De leger i 30 minutter eller mere, når de puttes om formiddagen og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt.
- Deres humør er godt, de leger, virker ikke trætte, selvom formiddagsluren springes over.
- De sover fint og falder fint i søvn, når de puttes til middagslur.
- De falder ikke i søvn, når I kører hjem fra dagpleje, eller når I har været oppe at handle.

Derudover gælder, at jo tidligere dagen starter, altså jo tidligere de står op, jo hyppigere vil de ofte have behov for 2 lure. Jo senere de står op om morgenen, jo ...

Annonce

... bedre vil de ofte kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen.

Du fortæller, at jeres piger skal starte i dagpleje nu, og jeg synes derfor ikke, at I skal ændre på deres rytme, men netop tilbyde dem to lure dagligt. Det vil være en helt ny hverdag for dem, og børn reagerer meget forskelligt på dette, og ofte sker der ændringer i søvnen i den forbindelse.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle børn vil så gerne følge med og har rigtig svært ved at finde ro og falde i søvn, så her vil dagplejer måske sige til jer, at pigerne ikke er trætte nok, når hun putter dem om formiddagen, og at hun derfor vil prøve med en middagslur i stedet. Andre børn vil blive ekstra trætte af alle de nye oplevelser og stimuli og dagplejer vil sige til jer, at hun er nødt til at putte dem om formiddagen, fordi de tydeligt ikke kan klare mere der. Nogle børn begynder også at sove kortere lure, fordi der sker så meget nyt omkring dem, og det vil også give et øget behov for to lure dagligt.

Jeg tænker derfor, at I lige nu skal vente, og se hvad der sker, og hvordan jeres piger reagerer på dagplejestarten og så tage det derfra. Aldersmæssigt har de stadig brug for de to afbræk, som lurene giver dem, og den nye hverdag kan godt gøre dette behov ekstra stort. Så vent og se hvad dagplejestarten bringer, og måske vil de så i 13-14 måneders alderen begynde at blive klar til en gang imellem at undvære den ene lur :)

Rigtig meget held og lykke med tilvænningen til dagplejens nye verden og jeres nye hverdag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!