Brev:
Vuggestuestart: lurene driller stadig
11. juli 2021
Alder:
8 mdr.
Vuggestuestart: lurene driller stadig
Kære Helen
Jeg skriver til dig igen, da jeg har brug for at få ro på mine tanker op til min søns vuggestuestart d. 1/8. Altså om under en måned.
Jeg har tidligere skrevet til dig, at min søn, Isak, er så godt som umulig at putte til lur, hvis det ikke foregår i en vikle. Du kom med nogle rigtig fine råd, som jeg har fulgt, men som desværre ikke helt har bragt os i mål. Han nægter fortsat at sove i barnevogn, og han er meget svær at putte i sin tremmeseng (her kan han kun puttes med bryst og hvis det er mørkt nok og stille nok...) Til forskel fra sidst jeg skrev, kan Isak nu til gengæld nogle gange puttes i klapvogn.
Isak bliver 9 måneder her d. 19/7, og vores dage ser nogenlunde sådan her ud for tiden:
Kl. 6: Vågner, ammer og kommer derefter ud med far og leger. Isak nægter at sove videre - det er prøvet.
Kl. 6.30/7: Er klar til lur. Han vil kun falde i søvn i vikle hos far.
Kl. 9/9.30: Vågner og får morgenmad (typisk grød) og vand af kop.
Kl. 11.30: Spiser frokost, får vand af kop og bliver derefter ammet.
Kl. 12/12.30: Bliver lagt i klapvogn og vi triller tur. Nogle gange falder han i søvn her. Hvis det lykkes, så sover han maksimalt i 30-45 min. Hvis ikke det lykkedes, så prøver jeg at amme ham i sengen, når vi kommer hjem. Lykkedes det sover han også kun 30-45 min. Lykkedes det ikke, så har jeg nok på det tidspunkt brugt 2 timer på at putte. Her må jeg tit opgive og putte ham i vikle, hoppende på en fitnessbold, hvor han øjeblikkeligt falder i søvn.
Kl. 15: Får 1/2 bolle med smør og pålæg og vand af kop.
Kl. 15.30: Klar til lur. Her putter far ham typisk i vikle, så vi er sikre på at han sover hurtigt. Vi har ikke rigtig tid til at bruge flere timer på putningen her, da vores ældste barn er kommet hjem og den står på madlavning og sådan. Han sover her typisk frem til kl. 17, hvor han må vækkes, så han kan sove til natten.
Kl. 17.30: Aftensmad og får vand fra kop.
Kl. 18.45: Bad og smøres ind i creme.
Kl. 19/19.30: Puttes med amning. For tiden falder han dog først i søvn ved 21-tiden. Han er lige begyndt at kravle, så hans krop er hele tiden i gang. Det påvirker aftenputningen meget.
Så realistisk set sover han fra 21-6 (med amning i løbet af natten. Får han ikke bryst, så sover han ikke videre...)
Han sover ungefähr lur fra 7-9, 13-13.30, 15.30-17. I alt 4 timer fordelt på 3 lure.
Som du måske kan tyde, så går vores dag meget op i det lur-show. Det er frustrerende, at bruge så meget energi på det, især når han kun tager de gode, lange lure i viklen. Man har aldrig pauser, og det tærer på hele familien.
Det giver også mig (altså mor) en kæmpe knude i maven ved tanken om, at Isak snart skal til at puttes af pædagoger, når han starter vuggestue. Som jeg tidligere har skrevet til dig, så ønsker jeg på ingen måde, at han skal 'tvangstilvænnes' barnevogn på en utryg måde, hvor han må skrige til han har lært at sove i den.
Jeg havde en samtale med lederen i børnehuset, hvor vuggestuen ligger, og hun sagde, at vi skal til at stoppe med at vugge og hoppe Isak i søvne. Det er bare så nemt for hende at sige sådan, da vi jo gør vores bedste for at skabe nogle trygge søvnassociationer for vores barn, som hele hans snart 9-måneder lange liv har kæmpet med søvn (og hvor de første 5 måneder af hans liv var præget af utrøstelig gråd og forældre, der var max. belastede). Alt dette er lederen bekendt med, så det gør ondt på mig, når hun siger, som hun gør. Hvis vi stopper med at vugge/hoppe/synge/tale/reagere på vores søn, så er det ensbetydende med, at han skal græde. Jeg har flere gange overtrådt mine egne grænser ved at lade ham græde lidt længere, end jeg egentlig har lyst til. Og her giver han IKKE op. Og jeg får den største skyldfølelse over, at han jo skal lære at sove i den vogn, så den tilvænning ikke skal overtages af andre, der måske ikke deler samme holdning som mig om, hvorvidt børns gråd skal imødekommes eller ej.
Med mit skriv her til dig, så tror jeg bare, at jeg har brug for et opmuntrende ord eller et godt råd fra din store erfaringskuffert. Jeg er udmattet af vores hverdag, og jeg er udmattet af hele tiden at gå og tænke i "hvad-nu-hvis"-scenarier om fremtiden.
På forhånd mange tak.
De bedste hilsner
Fortvivlet Mor