Vuggestuestart: lurene driller stadig

11. juli 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vuggestuestart: lurene driller stadig

Kære Helen

Jeg skriver til dig igen, da jeg har brug for at få ro på mine tanker op til min søns vuggestuestart d. 1/8. Altså om under en måned.

Jeg har tidligere skrevet til dig, at min søn, Isak, er så godt som umulig at putte til lur, hvis det ikke foregår i en vikle. Du kom med nogle rigtig fine råd, som jeg har fulgt, men som desværre ikke helt har bragt os i mål. Han nægter fortsat at sove i barnevogn, og han er meget svær at putte i sin tremmeseng (her kan han kun puttes med bryst og hvis det er mørkt nok og stille nok...) Til forskel fra sidst jeg skrev, kan Isak nu til gengæld nogle gange puttes i klapvogn.

Isak bliver 9 måneder her d. 19/7, og vores dage ser nogenlunde sådan her ud for tiden:

Kl. 6: Vågner, ammer og kommer derefter ud med far og leger. Isak nægter at sove videre - det er prøvet.
Kl. 6.30/7: Er klar til lur. Han vil kun falde i søvn i vikle hos far.
Kl. 9/9.30: Vågner og får morgenmad (typisk grød) og vand af kop.
Kl. 11.30: Spiser frokost, får vand af kop og bliver derefter ammet.
Kl. 12/12.30: Bliver lagt i klapvogn og vi triller tur. Nogle gange falder han i søvn her. Hvis det lykkes, så sover han maksimalt i 30-45 min. Hvis ikke det lykkedes, så prøver jeg at amme ham i sengen, når vi kommer hjem. Lykkedes det sover han også kun 30-45 min. Lykkedes det ikke, så har jeg nok på det tidspunkt brugt 2 timer på at putte. Her må jeg tit opgive og putte ham i vikle, hoppende på en fitnessbold, hvor han øjeblikkeligt falder i søvn.
Kl. 15: Får 1/2 bolle med smør og pålæg og vand af kop.
Kl. 15.30: Klar til lur. Her putter far ham typisk i vikle, så vi er sikre på at han sover hurtigt. Vi har ikke rigtig tid til at bruge flere timer på putningen her, da vores ældste barn er kommet hjem og den står på madlavning og sådan. Han sover her typisk frem til kl. 17, hvor han må vækkes, så han kan sove til natten.
Kl. 17.30: Aftensmad og får vand fra kop.
Kl. 18.45: Bad og smøres ind i creme.
Kl. 19/19.30: Puttes med amning. For tiden falder han dog først i søvn ved 21-tiden. Han er lige begyndt at kravle, så hans krop er hele tiden i gang. Det ...

Annonce

... påvirker aftenputningen meget.

Så realistisk set sover han fra 21-6 (med amning i løbet af natten. Får han ikke bryst, så sover han ikke videre...)
Han sover ungefähr lur fra 7-9, 13-13.30, 15.30-17. I alt 4 timer fordelt på 3 lure.

Som du måske kan tyde, så går vores dag meget op i det lur-show. Det er frustrerende, at bruge så meget energi på det, især når han kun tager de gode, lange lure i viklen. Man har aldrig pauser, og det tærer på hele familien.

Det giver også mig (altså mor) en kæmpe knude i maven ved tanken om, at Isak snart skal til at puttes af pædagoger, når han starter vuggestue. Som jeg tidligere har skrevet til dig, så ønsker jeg på ingen måde, at han skal 'tvangstilvænnes' barnevogn på en utryg måde, hvor han må skrige til han har lært at sove i den.

Jeg havde en samtale med lederen i børnehuset, hvor vuggestuen ligger, og hun sagde, at vi skal til at stoppe med at vugge og hoppe Isak i søvne. Det er bare så nemt for hende at sige sådan, da vi jo gør vores bedste for at skabe nogle trygge søvnassociationer for vores barn, som hele hans snart 9-måneder lange liv har kæmpet med søvn (og hvor de første 5 måneder af hans liv var præget af utrøstelig gråd og forældre, der var max. belastede). Alt dette er lederen bekendt med, så det gør ondt på mig, når hun siger, som hun gør. Hvis vi stopper med at vugge/hoppe/synge/tale/reagere på vores søn, så er det ensbetydende med, at han skal græde. Jeg har flere gange overtrådt mine egne grænser ved at lade ham græde lidt længere, end jeg egentlig har lyst til. Og her giver han IKKE op. Og jeg får den største skyldfølelse over, at han jo skal lære at sove i den vogn, så den tilvænning ikke skal overtages af andre, der måske ikke deler samme holdning som mig om, hvorvidt børns gråd skal imødekommes eller ej.

Med mit skriv her til dig, så tror jeg bare, at jeg har brug for et opmuntrende ord eller et godt råd fra din store erfaringskuffert. Jeg er udmattet af vores hverdag, og jeg er udmattet af hele tiden at gå og tænke i "hvad-nu-hvis"-scenarier om fremtiden.

På forhånd mange tak.

De bedste hilsner
Fortvivlet Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg