Svar: Svært ved at overgive sig til søvnen - 23 mdr.

16. juni 2021

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Kære Maria

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Du skal gå ud fra, at din dreng har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være godt fordelt, hvis han sover feks. 11 timer om natten og 2 timers middagslur, men det kan også være fordelt sådan, at han sover 2.5-3 timer til middag og så vil natten naturligt "kun" skulle være 10-10.5 time lang :)

Jeres dreng står op kl 06. Han sover 2.5-3 timer til middag, og det betyder, at han vil være putteklar omkring kl 19.30-20. Når du putter ham kl 19, så er han altså højst sandsynligt ikke træt nok og ikke parat til at sove. Samtidig kan du også regne med, at han nok vil kunne være vågen i godt 5 timer fra han står op af sin middagslur. Det betyder, at hvis han ikke står op af sin middagslur før kl 15, så vil han højst sandsynligt ikke være putteklar før kl 20. De dage, hvor han står op 14.30, vil han måske kunne puttes lidt før...

Det betyder dog ikke, at hans middagslur er for lang, men snarere at der naturligt skal være balance i tingene. Han må meget gerne sove 2.5-3 timer midt på dagen. Dagssøvnen giver ham en masse godt, som han ikke får på samme måde om natten - men han skal nok puttes senere om aftenen :)

Det ...

Annonce

... er vigtigt, at han ikke puttes, før han er parat til at sove. Det vil sige 19.30-20, så han kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Hvis du putter ham allerede kl. 19, og han ikke er parat, så vil han vænne sig til en rutine, hvor han netop begynder at rejse sig, vender den ene vej, så den anden vej, nusser mor, kradser mor, måsen op, måsen ned, piller ved din trøje.. Han lærer, at det er sådan rutinerne og ritualet er, når han skal sove. Ved at putte ham, når han tydeligt er parat, så vil han lære de rutiner, som du ønsker at han skal lære - at du putter ham med godnathistorie, sang, snak om dagen - og fremover med vand i sin drikkedunk. Han bør få mælk sammen med godnatmåltidet, men ikke mælk, når han har fået børstet tænder og ligger i sin seng :)

Så prøv at rykke lidt på jeres tider om aftenen, så I enten spiser lidt senere eller strækker tiden mellem aftensmaden og putningen lidt. Gør aftenen til lidt familie-hygge-tid og bibehold bad og godnatmåltid og prøv så at putte ham kl. 19.30-20 alt efter hvornår han er stået op af sin middagslur :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg håber, at dette giver lidt forklaring på, hvad der sker hos jer - og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej igen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder