Svar: Svært ved at overgive sig til søvnen - 23 mdr.
16. juni 2021
Alder:
23 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Du skal gå ud fra, at din dreng har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være godt fordelt, hvis han sover feks. 11 timer om natten og 2 timers middagslur, men det kan også være fordelt sådan, at han sover 2.5-3 timer til middag og så vil natten naturligt "kun" skulle være 10-10.5 time lang :)
Jeres dreng står op kl 06. Han sover 2.5-3 timer til middag, og det betyder, at han vil være putteklar omkring kl 19.30-20. Når du putter ham kl 19, så er han altså højst sandsynligt ikke træt nok og ikke parat til at sove. Samtidig kan du også regne med, at han nok vil kunne være vågen i godt 5 timer fra han står op af sin middagslur. Det betyder, at hvis han ikke står op af sin middagslur før kl 15, så vil han højst sandsynligt ikke være putteklar før kl 20. De dage, hvor han står op 14.30, vil han måske kunne puttes lidt før...
Det betyder dog ikke, at hans middagslur er for lang, men snarere at der naturligt skal være balance i tingene. Han må meget gerne sove 2.5-3 timer midt på dagen. Dagssøvnen giver ham en masse godt, som han ikke får på samme måde om natten - men han skal nok puttes senere om aftenen :)
Det er vigtigt, at han ikke puttes, før han er parat til at sove. Det vil sige 19.30-20, så han kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Hvis du putter ham allerede kl. 19, og han ikke er parat, så vil han vænne sig til en rutine, hvor han netop begynder at rejse sig, vender den ene vej, så den anden vej, nusser mor, kradser mor, måsen op, måsen ned, piller ved din trøje.. Han lærer, at det er sådan rutinerne og ritualet er, når han skal sove. Ved at putte ham, når han tydeligt er parat, så vil han lære de rutiner, som du ønsker at han skal lære - at du putter ham med godnathistorie, sang, snak om dagen - og fremover med vand i sin drikkedunk. Han bør få mælk sammen med godnatmåltidet, men ikke mælk, når han har fået børstet tænder og ligger i sin seng :)
Så prøv at rykke lidt på jeres tider om aftenen, så I enten spiser lidt senere eller strækker tiden mellem aftensmaden og putningen lidt. Gør aftenen til lidt familie-hygge-tid og bibehold bad og godnatmåltid og prøv så at putte ham kl. 19.30-20 alt efter hvornår han er stået op af sin middagslur :)
Jeg håber, at dette giver lidt forklaring på, hvad der sker hos jer - og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske