Svar: Suttestop, middagslur og putning

13. juni 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Kære Astrid

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker :) Jeg vil meget gerne give lidt tanker med retur, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Som jeg ser det, så er der flere ting, som spiller ind:

Det ene er slip af sut. Det lyder som om, at A. savner sin sut og den ro, som sutten har været med til at give hende.

Det andet er slip af middagslur. Selvom hun er 3 år gammel, så lyder det som om, at hun faktisk har haft glæde af sin middagslur igennem længere tid - og som jeg læser jeres brev, så er hun nærmest gået fra at sove 2 timer dagligt til ikke længere at sove.

Det tredje er lillesøster og behovet for at føle sig prioriteret på samme måde. Hun siger selv, at hun vil være i soveværelset sammen med jer, og hun kan naturligt godt protestere mod søvnen og det at ligge på værelset alene, når hun ved, at I andre tre sover sammen.

Det fjerde er naturligt alder, udvikling, behov for at bestemme mere, vise mere selvstændighed og egen vilje...

I forhold til det med sutten, så tænker jeg, at det er rigtig godt, hvis hun kan få et alternativ til sin sut. Jeg synes ikke I skal introducere en sut på ny, for det er godt at holde fast i at det er slut med sut - også med den alder hun har og vigtigheden i at passe på hendes tænder osv. Men det vil være rigtig godt, hvis hun kan få en ny ven at berolige sig med. Det kunne være f.eks. en bamse, kanin, slaskedukke eller lignende. Det er super fint med de to nusseklude, men måske vil der være behov for noget nyt.

En anden mulighed for et nyt ritual, som måske samtidig ville gøre, at hun ikke følte sig helt så alene, når hun lå på sit værelse kunne være en godnatsang, som hun kunne ligge og lytte til... eller måske noget afslappende musik eller lignende, som kunne hjælpe hende med at finde ro i kroppen og bedre overgive sig til søvnen om aftenen. Så det stadig var en hyggestund for hende, som hun kunne se frem til og nyde - også selvom I andre sidder i stuen imens. :)

Så er der problematikken omkring middagsluren. De fleste børn vil have brug for en overgangsperiode, hvor de nogle dage stadig sover til middag og andre dage fint kan springe luren over - og de dage, hvor luren springes over, vil de naturligt godt kunne være ekstra trætte, pirrelige osv. men ikke trætte nok til at kunne sove.

Det lyder umiddelbart som om, at hun er ved at være parat til at undvære sin middagslur, men at hun netop bliver lidt træt og overskuddet mindre, fordi hun måske stadig godt kunne have brug for et lille hvil. Samtidig så har hun jo nogle protester mod at sove, så når nattesøvnen bliver kort, så er det naturligt sværere at undvære middagsluren, så på den måde hænger det hele jo sammen og påvirker hinanden...

I fortæller, at hun ofte får lov til at vågne af sig selv om morgenen, og det er i princippet rigtig dejligt. Dette er også med til at gøre, at hun kan klare sig uden middagsluren om dagen - hvorimod, hvis hun fast blev vækket hver morgen, så ville behovet for en middagslur sandsynligvis være større.

Jeg tænker derfor, at det kan være en overvejelse værd, om I skal vække hende om morgenen - så hun kommer op, starter dagen til samme tid, uanset om det er hverdag eller weekend - og så skal hun ikke nødvendigvis sove til middag, men tilbydes et middagshvil. Har hun brug for søvnen, så vil hun falde i søvn, og sover hun ikke, så er det helt fint, så har hun ligget og hvilet sig. Der er altså ikke noget krav om, at hun skal sove, men hun må gerne ligge og slappe lidt af f.eks. mellem kl 12-13.

Hvis hun selv siger, at hun ikke vil sove, men hellere vil lege osv. så er det naturligvis rigtig godt ...

Annonce

... at anerkende dette. Søvn er som sagt ikke et krav, men det vil være godt, hvis I har en madras eller lignende, som hun kan lægge sig på. Hun kan få en hvile snack og ligge på madrassen, imens I (eller dagplejer) læser en historie eller lignende. Så hun får muligheden for at koble fra og finde ro - og falde i søvn, hvis det er behov for det. Et middagshvil kan vare ca. 20-30 minutter, og falder hun i søvn så må hun gerne sove 45 minutter, men derefter synes jeg faktisk, at I skal vække hende. Det er ikke fordi, at hun igen skal sove et par timer midt på dagen, men det afbræk midt på dagen, kan hun godt have behov for.

Det gennemsnitlige søvnhehov for børn på 3 år er 12 timer i døgnet og for børn i 4 års alderen ca. 11.5 time i døgnet og jeres datter har måske brug for noget derimellem. Det betyder, at hvis hun kommer op kl 07, så vil det passe at sove ca. 45 minutter til middag og så sove omkring kl 20 om aftenen... Det korte afbræk, som hvilet eller middagsluren giver hende, vil kunne være med til at gøre, at hun ikke bliver så overtræt sidst på dagen, som lyder til at være tilfældet nu. Og netop overtræthed kan godt gøre det sværere at sove, når hun puttes om aftenen.

Sover hun til senere end kl 07, så vil hun måske springe middagsluren over, men vil kunne blive overtræt om aftenen. Måske vil hun tage et hvil på sofaen omkring kl 17, fordi hun netop bliver træt sidst på dagen - og det vil så gøre, at hun ikke kan sove om aftenen. Derfor er det bedre, at hendes hvil ligger kl 12. Jeg tænker derfor, at hvis I starter dagen senest kl 07 og giver hende mulighed for enten at hvile sig eller tage en lille powernap midt på dagen, så vil hun måske være putteklar omkring kl 20, og hendes indre ur vil stille og roligt også selv fornemme behov for at komme i seng igen...

Og så er der jo hele problematikken omkring lillesøster og As. spirende selvstændighed og egen vilje. Hun er naturligt meget bevidst om, at når hun ligger i sin seng, så sidder mor og far (og måske lillesøster) og hygger i stuen - og det bryder hun sig ikke om. Hun vil naturligt gerne være en del af det der foregår - og hun giver nu også udtryk for, at hun vil sove i soveværelset, ligesom lillesøster gør, hvilket man jo ikke kan fortænke hende i. Samtidig gør hendes alder også, at hun naturligt afprøver hvad der sker, hvis hun gør det modsatte af, hvad I vil - og herunder, hvad der sker, hvis hun siger nej til at sove - og derfor kommer der naturligt også en masse overspringshandlinger, som at dynen skal rystes, så er hun tørstig, så er hun sulten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det handler både om, at hun forsøger at holde på jer og ikke vil slippe jer og ligge alene. Det handler også om, at hun forsøger at finde ud af, hvordan I reagere på det hun siger og det hun gør. Og at hun naturligt er ved at udvikle mere og mere selvstændighed og egen vilje :)

I skal naturligvis overveje, om I kan sidde hos hende om aftenen - tale lidt om dagen, læse en godnathistorie eller lignende. Hvis hun kan falde i søvn, fordi I bliver siddende i 10 minutter, så kan det være givet rigtig godt ud, og det kan være det, som gør at hun føler sig prioriteret.

I kan også overveje, om G og A måske skal sove i samme værelse, så de puttes samtidig og på den måde har hinanden. Det kan gøre, at A ikke føler sig forfordelt, og at sovearrangementet virker mere fair for alle - børnene sover sammen og de voksne sover sammen. Og G. kan også have glæde af at sove sammen med A og den tryghed dette kan give - og mor og far måske glæde af at have soveværelset for sig selv... :)

Mange tanker frem og tilbage, og lidt forslag med på vejen, som jeg håber, at I kan bruge videre frem :) Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre