Suttestop, middagslur og putning

13. juni 2021

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Suttestop, middagslur og putning

Kære Helen.

Min mand og jeg har sammen A. på 3 år, 3 måneder og G. på 7 måneder som jeg lige nu er på barsel med.

Lige nu føler vi os meget udfordret af A. Hun har altid sovet rigtig godt. Både til lur og om natten. Indtil for nylig har hun sovet 2 timer til middag fra 12.00-14.00 og fra 20.30-6.30/7.30 til nat.

A. afleverede hendes sutter i bytte for et stykke legetøj for 1 uge siden. Siden har hun vægret sig mod at sove lur, og det er flere gange slet ikke lykkedes. Derudover har putningen til aften trukket i langdrag og budt på adskillige nedsmeltninger, utallige gange er hun steget ud af sengen, spurgt til alverdens emner, krævet vand/mad/ryst af dyne mm. og generelt fungerer putningen slet, slet ikke. Hun har flere gange først sovet 21.30 trods hun ikke har sovet middagslur.

Vi har forsøgt at skubbe puttetidspunktet fra 20.00 til 20.45, da hun jo alligevel først har sovet efter 21.00. Vi tænker dog, at hun pludselig sover meget mindre, når hun både skipper 2 timers lur og går 1 time sener i seng.

A. sover til hun vågner om morgenen. Og hun er, trods hun er faldet sent i søvn, stået op til vanlig tid, men har i stedet for at vågne glad og smilende været sur og utilfreds fra morgenstunden.

Normalt puttes A. ved at tænderne børstes i sofaen, mens vi ser lidt tegnefilm. Kl 20.00 ...

Annonce

... går vi op i seng, A. får hendes to nusseklude, og vi læser et par bøger. Før fik hun også hendes sut på dette tidspunkt. Hun har kun haft sutten ved middagslur og til nat.
Til slut får hun selv et par bøger, som hun ligger og bladrer i i et stykke tid, mens vi er nede i stuen, hvor vi kan høre hende. A. plejer at sove mellem 20.15 og 20.40. Det har ikke tidligere været en udfordring, at hun stod ud af sengen, hun har derimod hygget sig i sin seng. Nu har hun flere gange nævnt, at hun ikke vil sove i hendes seng, og at hun vil med ind i soveværelset, hvor både vi og G. sover. Hertil svarer vi, at G. sover derinde, og at vi skal ordne nogle praktiske ting nu, så hun roligt kan lægge sig til at sove.

Vi er i vildrede og har mere end én gang overvejet at købe en sut! Omvendt er det naturligt at luren måske forsvinder nu, og at hendes søvnbehov er mindre end det har været. A. er dog synligt træt og gnider sine øjne og gaber mellem 19.00 og 20.00. Hun kvikker dog nærmest op igen, når vi går op i seng. Hendes overskud om eftermiddagen har også været mindre end normalt.

A. går til dagligt i dagpleje, og skal ikke i børnehave før til efteråret, så der er ikke sket forandringer på den front.

Det blev et lang og lidt rodet brev. Har du nogle tanker omkring, hvad vi skal gøre?

Mange hilsener
Astrid

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder