Brev:
Suttestop, middagslur og putning
13. juni 2021
Alder:
3 år, 3 mdr.
Suttestop, middagslur og putning
Kære Helen.
Min mand og jeg har sammen A. på 3 år, 3 måneder og G. på 7 måneder som jeg lige nu er på barsel med.
Lige nu føler vi os meget udfordret af A. Hun har altid sovet rigtig godt. Både til lur og om natten. Indtil for nylig har hun sovet 2 timer til middag fra 12.00-14.00 og fra 20.30-6.30/7.30 til nat.
A. afleverede hendes sutter i bytte for et stykke legetøj for 1 uge siden. Siden har hun vægret sig mod at sove lur, og det er flere gange slet ikke lykkedes. Derudover har putningen til aften trukket i langdrag og budt på adskillige nedsmeltninger, utallige gange er hun steget ud af sengen, spurgt til alverdens emner, krævet vand/mad/ryst af dyne mm. og generelt fungerer putningen slet, slet ikke. Hun har flere gange først sovet 21.30 trods hun ikke har sovet middagslur.
Vi har forsøgt at skubbe puttetidspunktet fra 20.00 til 20.45, da hun jo alligevel først har sovet efter 21.00. Vi tænker dog, at hun pludselig sover meget mindre, når hun både skipper 2 timers lur og går 1 time sener i seng.
A. sover til hun vågner om morgenen. Og hun er, trods hun er faldet sent i søvn, stået op til vanlig tid, men har i stedet for at vågne glad og smilende været sur og utilfreds fra morgenstunden.
Normalt puttes A. ved at tænderne børstes i sofaen, mens vi ser lidt tegnefilm. Kl 20.00 går vi op i seng, A. får hendes to nusseklude, og vi læser et par bøger. Før fik hun også hendes sut på dette tidspunkt. Hun har kun haft sutten ved middagslur og til nat.
Til slut får hun selv et par bøger, som hun ligger og bladrer i i et stykke tid, mens vi er nede i stuen, hvor vi kan høre hende. A. plejer at sove mellem 20.15 og 20.40. Det har ikke tidligere været en udfordring, at hun stod ud af sengen, hun har derimod hygget sig i sin seng. Nu har hun flere gange nævnt, at hun ikke vil sove i hendes seng, og at hun vil med ind i soveværelset, hvor både vi og G. sover. Hertil svarer vi, at G. sover derinde, og at vi skal ordne nogle praktiske ting nu, så hun roligt kan lægge sig til at sove.
Vi er i vildrede og har mere end én gang overvejet at købe en sut! Omvendt er det naturligt at luren måske forsvinder nu, og at hendes søvnbehov er mindre end det har været. A. er dog synligt træt og gnider sine øjne og gaber mellem 19.00 og 20.00. Hun kvikker dog nærmest op igen, når vi går op i seng. Hendes overskud om eftermiddagen har også været mindre end normalt.
A. går til dagligt i dagpleje, og skal ikke i børnehave før til efteråret, så der er ikke sket forandringer på den front.
Det blev et lang og lidt rodet brev. Har du nogle tanker omkring, hvad vi skal gøre?
Mange hilsener
Astrid