Svar: Søvnrytmeforstyrrelser
3. juni 2021
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære L og K
Tak for jeres brev og velkommen til - og hvor dejligt at høre, at I har lyttet til mit webinar omkring børn og søvn:)
I beskriver en dreng, som stortrives. Han lyder til at være rigtig glad for sin vuggestue, han sover sammen med de andre børn, han er aktiv, veltalende og har det generelt rigtig godt. Og derfor skal man naturligvis overveje, hvor meget man vil ændre og hvorfor.
Det lyder også som om, at jeres dreng måske er det man kalder for en lille ugle. Hos voksne taler vi om A og B mennesker, hos børn om Lærker og Ugler.
Lærkerne (A) falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, og de vil rigtig gerne i seng. Når dagen nærmer sig sin afslutning, så har de rigtig svært ved at koncentrere sig og en 2årig lærke kommer ofte trissende med sin bamse, putteklud eller lignende og er tydeligt parat til at blive puttet. Til gengæld, så er det morgenfriske - når klokken er 5 så er de vågne og parate til at starte dagen - og de elsker morgenerne. De vågner veludhvilede og friske og er bare parate til alt det nye og spændende, som dagen byder på.
Uglerne (B) kan derimod ikke lide at stå op. De er bare rigtig trætte om morgenen og der skal ofte en del protester og diskussioner til omkring tøj, morgenmad, hårredning osv. Men, de elsker aftenerne. Her er de bare super friske, og de leger bare rigtig godt. De har rigtig svært ved at skulle koble fra og overgive sig til søvnen, for om aftenen har de bare lyst til at lege og der skal ske noget...
Og jeres dreng er måske mere ugle end lærke, så han har en naturlig aktivitet om aftenen, som I til en vis grad er nødt til at acceptere. Det er altså til en vis grad naturligt, hvis han ikke er træt allerede kl 19.30-20, men måske først vil sove senere. Samtidig lyder det også som om, at han måske sover en lille smule mindre end gennemsnittet, hvilket naturligt ikke gør at nattesøvnen kan være voldsomt lang - og når det så er sagt, så er det naturilgvis også en god idé at arbejde på en rytme, hvor han ikke sover alt for sent om aftenen, netop fordi han også skal have kræfter og energi til at møde dagen og alle de oplevelser og krav han naturligt møder der.
Når man har et barn med en sen søvnfase og man gerne vil have vendt lidt rundt på det, så han begynder at gå tidligere i seng, så er det rigtig vigtigt at anerkende at han om aftenen faktisk er mest frisk og at det derfor er det enormt frustrerende at skulle ligge i sin seng. Det kender I også fra jer selv, det er naturligt frustrerende, at ligge i sin seng og ikke kunne sove. Og derfor er man nødt til at putte ham sent. I skriver, at han god kan bruge et par timer på at falde søvn og at der er rigtig mange overspringshandlinger involveret - og I kan desværre ikke putte ham i seng kl. 20 og regne med, at han på sigt vil lære at falde i søvn der, ændringen skal ske med små skridt.
Som det er hos jer lige nu, så er jeres dreng vænnet til et putteritual der varer 2 timer og som består i en masse overspringshandlinger som at han skal have vand, at I skal læse, I går, kommer tilbage, han kaster med sin bamse, sin sut, vil have vand igen, I går igen, han stiger måske ud af sin seng, I følger ham tilbage, så vil han lege, rejser sig, I går eller sidder hos ham og gentager at han skal lægge sig osv. osv. Det er sådan han tror det fungerer, når han skal sove. Og for at få ændret dette ritual, så er I nødt til at putte ham så sent, at han med sikkerhed kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter - og det med det ritual, som I ønsker, at han skal have - f.eks. tale lidt om dagen, få læst en godnathistorie og synge en godnatsang.
Det betyder, at hvis han ofte ikke falder i søvn før klokken er 22, så skal I ikke putte ham før kl 22. Og gradvist skal I så flytte hans puttetidspunkt frem. Nogle aftener kan han flyttes aften efter aften, men de fleste gange vil det være sådan, at I skal bibeholde samme puttetidspunkt flere aftener i træt, før I så kan flytte tidspunktet lidt frem igen. Ofte vil det være passende at flytte med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at hvis han først sover kl 22, så puttes han kl. 22, derefter 21.45 21.30, 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 - som måske lige vil være hans puttetidspunkt fremadrettet, hvis han har en sen søvnfase...
Det er samtidig meget vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen derudover. Det er vigtigt, at han kommer op til samme tid hver morgen - uanset om det er hverdag eller weekend og uanset hvad tid han er faldet i søvn om aftenen. Det er ikke om morgenen, at hans søvn skal forlænges, men om aftenen. Det er på samme måde vigtigt, at han sover middagslur til samme tid hver dag.
Og i takt med at hans nattesøvn gøres gradvist længere, så vil middagsluren ofte blive afkortet af sig selv. Og hvis den ikke gør det, så kan man begynde at afkorte den - men igen med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at hvis han sover 3 timer, så vækkes han efter 2 timer og 45 minutter, så 2 timer og 30 minutter, 2 timer og 15 minutter, 2 timer. Han vil sandsynligvis have glæde af at sove 1.5-2 timer hver dag stadigvæk.
Det kræver stor omsorg og også tid og tålmodighed at ændre på en søvnrytme. For det vil som sagt ofte være sådan, at I ikke kan ændre på tidspunkterne fra dag til dag. Derudover er det en forudsætning, at han ikke bliver syg, skal starte i ny institution eller andet undervejs, som naturligt kan ændre på hans rytme og hans behov for søvn. Det kan sagtens tage 5 uger at ændre på en rytme og det skal I derfor være parate til :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det projekt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske