Søvnrytmeforstyrrelser

3. juni 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Søvnrytmeforstyrrelser

Kære Helen!

Tak for dit oplæg, som jeg netop har lyttet til. Grunden til, jeg loggede på var, at vi har en dreng med søvnrytmeforstyrrelser.

E. er 2 år og 5 mdr. Han er aktiv, meget veltalende og glad. I lang tid har vi bøvlet med at han sover for meget om dagen og for lidt om natten. vi har prøvet at afkorte hans lur (i vuggestuen nåede de ikke altid ud til ham i krybben, når han vågnede og så vendte han sig om og startede forfra). Det er der helt tjek på nu og han er så stor at han sover indenfor sammen med de andre børn.

Han sover nu mellem 2 og 3 timer om dagen og 8 ...

Annonce

... (en sjælden gang 9) timer om natten. Sammenlagt er det jo ikke helt skævt, men ifht børn på hans alder, vil vi meget gerne arbejde på, at dagsluren bliver kortere og natten længere. Han er ydermere ikke til at drive i seng om aftenen og har et hav af overspringshandlinger, som vi selvfølgelig ikke lader ham føre ud i livet, men det tager for tiden op mod to timer at putte. Vi har faste regler om at man får 2 små bøger, en godnatsang og så skal vi sove og det hele foregår i sengen.

Hvad kan vi gøre for at vores lille mand sover længere tid om natten?

De bedste hilsner
L og K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor