Brev:
Søvnrytmeforstyrrelser
3. juni 2021
Alder:
2 år, 5 mdr.
Søvnrytmeforstyrrelser
Kære Helen!
Tak for dit oplæg, som jeg netop har lyttet til. Grunden til, jeg loggede på var, at vi har en dreng med søvnrytmeforstyrrelser.
E. er 2 år og 5 mdr. Han er aktiv, meget veltalende og glad. I lang tid har vi bøvlet med at han sover for meget om dagen og for lidt om natten. vi har prøvet at afkorte hans lur (i vuggestuen nåede de ikke altid ud til ham i krybben, når han vågnede og så vendte han sig om og startede forfra). Det er der helt tjek på nu og han er så stor at han sover indenfor sammen med de andre børn.
Han sover nu mellem 2 og 3 timer om dagen og 8 (en sjælden gang 9) timer om natten. Sammenlagt er det jo ikke helt skævt, men ifht børn på hans alder, vil vi meget gerne arbejde på, at dagsluren bliver kortere og natten længere. Han er ydermere ikke til at drive i seng om aftenen og har et hav af overspringshandlinger, som vi selvfølgelig ikke lader ham føre ud i livet, men det tager for tiden op mod to timer at putte. Vi har faste regler om at man får 2 små bøger, en godnatsang og så skal vi sove og det hele foregår i sengen.
Hvad kan vi gøre for at vores lille mand sover længere tid om natten?
De bedste hilsner
L og K