Svar: Putning af meget aktiv baby
15. maj 2021
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres aktive lillesøster :)
Det er helt normalt for alderen, at hun motorisk er meget urolig og virker til at være fyldt af en rastløshed, når hun skal sove. Og du gør alt det rigtige med bad, godnatgrød osv. som også har haft en vis effekt, men dog ikke løser uroen helt. Måske fordi der naturligt kommer til at gå tid fra hun tilbydes godnatgrød til hun puttes, ligesom hun er ikke særligt glad for babymassage og ikke længere bare falder i søvn med brystet...
Nogle børn har brug for tid til at koble fra, tid til at komme af med lidt overskudsenergi - og det kan godt være, at jeres datter har brug for dette. Derfor kan I godt prøve at putte hende i sengen om aftenen og så lade hende ligge og tumle rundt. Det kan derfor godt være et forsøg værd at sætte tremmerne på sengen, så hun netop kan bruge tremmerne til at rejse sig og sætte sig ved, og hvor det stadig er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at putte hende i seng.
I behøver ikke sidde hos hende eller være der, det er helt okay at du ammer hende og derefter lægge hende i sengen med puttebamse, sut, klud eller lignende - og så lader I hende okse lidt rundt for sig selv. Hvis hun bliver ked af det, så skal du naturligvis være der, men hvis hun har brug for at mosle rundt i 5-10 minutter på egen hånd før hun så er parat til at overgive sig til søvnen, og hvor du så kan sidde og læse bog, synge sang eller lignende, så er det fint at gøre det på denne måde.
Jeg synes ikke, at I skal separere hende og storebror om aftenen. De hygger sig tilsyneladende rigtig meget sammen, og de elsker begge denne stund, og det er helt okay og kun dejligt, at hun hviner og spræller, så snart han er i nærheden :) Måske vil det være godt med lidt ro lige op til at de begge skal sove, så lidt stille lege 15-20 minutter før putning er at foretrække, men de kan også lege stille lege sammen, og i løbet af aftenen er det helt fint, at de tumler mere omkring :)
Ja, det kan som sagt være et forsøg værd at sætte tremmerne på sengen igen. Især hvis I også ønsker, at hun på sigt skal på eget værelse og derfor vænnes til at sove hele natten i egen seng. Du har naturligvis ret i, at det ikke giver hende mulighed for at kravle ud af sengen og putte sig ind til dig om natten, ligesom du ikke længere bare kan lægge en beroligende hånd over på hende, men det lyder som om, at det er et andet behov nu, og det er helt okay. Og hvis det så viser sig, at det bare slet ikke dur med tremmerne, så kan de jo tages af igen :)
Det lyder meget fint med to amninger nu - aften og sen aften. Det burde dække hendes behov for mælk, indtil hun er 12 måneder. Det er dog anbefalingen, at I tilsætter mme til hendes grød og mos indtil 12 måneders alderen, så hun får ekstra mælk den vej igennem og maden energiberiges ekstra. Hvis du ikke bruger mme i hendes grød og mos, kan du derfor godt overveje, om hun skal tilbydes en kop mme før sin middagslur om dagen, så hun får lidt ekstra den vej igennem.
Du skal være opmærksom på behov for f.eks. jern, B12 vitamin, D-vitamin, Calcium, hvis din datter ikke drikker modermælk eller modermælkerstatning, og I generelt spiser vegetarisk:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske