Svar: Putning af meget aktiv baby

15. maj 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres aktive lillesøster :)

Det er helt normalt for alderen, at hun motorisk er meget urolig og virker til at være fyldt af en rastløshed, når hun skal sove. Og du gør alt det rigtige med bad, godnatgrød osv. som også har haft en vis effekt, men dog ikke løser uroen helt. Måske fordi der naturligt kommer til at gå tid fra hun tilbydes godnatgrød til hun puttes, ligesom hun er ikke særligt glad for babymassage og ikke længere bare falder i søvn med brystet...

Nogle børn har brug for tid til at koble fra, tid til at komme af med lidt overskudsenergi - og det kan godt være, at jeres datter har brug for dette. Derfor kan I godt prøve at putte hende i sengen om aftenen og så lade hende ligge og tumle rundt. Det kan derfor godt være et forsøg værd at sætte tremmerne på sengen, så hun netop kan bruge tremmerne til at rejse sig og sætte sig ved, og hvor det stadig er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at putte hende i seng.

I behøver ikke sidde hos hende eller være der, det er helt okay at du ammer hende og derefter lægge hende i sengen med puttebamse, sut, klud eller lignende - og så lader I hende okse lidt rundt for sig selv. Hvis hun bliver ked af det, så skal du naturligvis være der, men hvis hun har brug for at mosle rundt i 5-10 minutter på egen hånd før hun så er parat til at overgive sig til søvnen, og hvor du så kan sidde og læse bog, synge sang eller lignende, så er det fint at gøre det på denne måde.

Jeg synes ikke, at I skal separere hende og storebror om aftenen. De hygger sig tilsyneladende rigtig meget sammen, og de elsker begge denne stund, ...

Annonce

... og det er helt okay og kun dejligt, at hun hviner og spræller, så snart han er i nærheden :) Måske vil det være godt med lidt ro lige op til at de begge skal sove, så lidt stille lege 15-20 minutter før putning er at foretrække, men de kan også lege stille lege sammen, og i løbet af aftenen er det helt fint, at de tumler mere omkring :)

Ja, det kan som sagt være et forsøg værd at sætte tremmerne på sengen igen. Især hvis I også ønsker, at hun på sigt skal på eget værelse og derfor vænnes til at sove hele natten i egen seng. Du har naturligvis ret i, at det ikke giver hende mulighed for at kravle ud af sengen og putte sig ind til dig om natten, ligesom du ikke længere bare kan lægge en beroligende hånd over på hende, men det lyder som om, at det er et andet behov nu, og det er helt okay. Og hvis det så viser sig, at det bare slet ikke dur med tremmerne, så kan de jo tages af igen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder meget fint med to amninger nu - aften og sen aften. Det burde dække hendes behov for mælk, indtil hun er 12 måneder. Det er dog anbefalingen, at I tilsætter mme til hendes grød og mos indtil 12 måneders alderen, så hun får ekstra mælk den vej igennem og maden energiberiges ekstra. Hvis du ikke bruger mme i hendes grød og mos, kan du derfor godt overveje, om hun skal tilbydes en kop mme før sin middagslur om dagen, så hun får lidt ekstra den vej igennem.

Du skal være opmærksom på behov for f.eks. jern, B12 vitamin, D-vitamin, Calcium, hvis din datter ikke drikker modermælk eller modermælkerstatning, og I generelt spiser vegetarisk:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder