Putning af meget aktiv baby

15. maj 2021

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Putning af meget aktiv baby

Hej Helen

Jeg skriver lige igen angående vores datters søvn da jeg har brug for lidt inspiration og gode råd til at få hende puttet om aftenen.

Det er faktisk gået over al forventning med nætterne siden jeg skrev sidst: hun ammer ved puttetid og kl 22-23 og kan nu sove til ca. 6-7 stykker om morgenen uden amning, og far kan nu også tage hende hele natten uden de store udfordringer eller opvågninger. Så det er virkelig dejligt, og noget jeg ikke troede muligt for en måned siden.

Vi har prøvet indføre et mere fast putteritual: efter aftensmaden er der bad, lille legetid med storebror, godnatgrød, og så tandbørstning og godnatbog før vi putter hende ca. 19.30. MEN hun er en meget aktiv pige og det er meget svært for hende at finde ro om aftenen. Selvom hun tydeligt viser tegn på træthed (gnider sig selv i øjne og ører, har små øjne og røde kinder), så okser hun rundt og arme og ben kører rundt. Jeg har prøvet at holde hende i hånden, puttebamse, hånd på hofte/mave osv., men det hjælper ikke med at få hende til ro. Vi kan ikke lave babymassage da hun rejser sig op og bliver rasende på puslebordet, men jeg prøver at give hende let trykmassage på arme og ben ved sengetid.

Har du nogle gode ...

Annonce

... ideer/bud til hvad vi kan gøre?

Mine egne tanker er:

- hun er selvfølgelig helt vild med sin storebror og hviner og griner og spræller så snart han er i nærheden. Bør vi separere dem lidt mere om aftenen?

- hendes tremmeseng står stadig ved vores seng med siderne af, men hun sover mere i den nu end tidligere. Skal vi sætte siderne på og lade hende okse rundt i den indtil hun falder i søvn? Det giver jo mindre mulighed for fysisk nærhed, som jeg altid føler har beroliget hende, men det er som om den fysiske nærhed ikke virker mere.

- tit gider hun knap amme inden putning fordi hun vil kravle rundt, og generelt er hun meget uinteresseret i at amme. Derfor kan jeg ikke amme hende til hun er døsig og så lægge hende. Bør hun få mme om dagen når hun efterhånden ammer så lidt?

En dag ser sådan ud:

6-7: vågner, havregrød og halv banan
8: puttes til formiddagslur, sover typisk to timer
10: formiddagsmad (1/2 bolle)
11.30: frokost: rugbrød, grøntsager, rester fra aftensmad
12.30: middagslur: 1-1,5 time
15: eftermiddagsmad (frugt, grød el bolle)
17.30: aftensmad (familiens mad)
18.00: bad, lille legetid
18.45: godnatgrød
19.30: ammes, puttes
22-23: ammes

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder