Brev:
Putning af meget aktiv baby
15. maj 2021
Alder:
10 mdr.
Putning af meget aktiv baby
Hej Helen
Jeg skriver lige igen angående vores datters søvn da jeg har brug for lidt inspiration og gode råd til at få hende puttet om aftenen.
Det er faktisk gået over al forventning med nætterne siden jeg skrev sidst: hun ammer ved puttetid og kl 22-23 og kan nu sove til ca. 6-7 stykker om morgenen uden amning, og far kan nu også tage hende hele natten uden de store udfordringer eller opvågninger. Så det er virkelig dejligt, og noget jeg ikke troede muligt for en måned siden.
Vi har prøvet indføre et mere fast putteritual: efter aftensmaden er der bad, lille legetid med storebror, godnatgrød, og så tandbørstning og godnatbog før vi putter hende ca. 19.30. MEN hun er en meget aktiv pige og det er meget svært for hende at finde ro om aftenen. Selvom hun tydeligt viser tegn på træthed (gnider sig selv i øjne og ører, har små øjne og røde kinder), så okser hun rundt og arme og ben kører rundt. Jeg har prøvet at holde hende i hånden, puttebamse, hånd på hofte/mave osv., men det hjælper ikke med at få hende til ro. Vi kan ikke lave babymassage da hun rejser sig op og bliver rasende på puslebordet, men jeg prøver at give hende let trykmassage på arme og ben ved sengetid.
Har du nogle gode ideer/bud til hvad vi kan gøre?
Mine egne tanker er:
- hun er selvfølgelig helt vild med sin storebror og hviner og griner og spræller så snart han er i nærheden. Bør vi separere dem lidt mere om aftenen?
- hendes tremmeseng står stadig ved vores seng med siderne af, men hun sover mere i den nu end tidligere. Skal vi sætte siderne på og lade hende okse rundt i den indtil hun falder i søvn? Det giver jo mindre mulighed for fysisk nærhed, som jeg altid føler har beroliget hende, men det er som om den fysiske nærhed ikke virker mere.
- tit gider hun knap amme inden putning fordi hun vil kravle rundt, og generelt er hun meget uinteresseret i at amme. Derfor kan jeg ikke amme hende til hun er døsig og så lægge hende. Bør hun få mme om dagen når hun efterhånden ammer så lidt?
En dag ser sådan ud:
6-7: vågner, havregrød og halv banan
8: puttes til formiddagslur, sover typisk to timer
10: formiddagsmad (1/2 bolle)
11.30: frokost: rugbrød, grøntsager, rester fra aftensmad
12.30: middagslur: 1-1,5 time
15: eftermiddagsmad (frugt, grød el bolle)
17.30: aftensmad (familiens mad)
18.00: bad, lille legetid
18.45: godnatgrød
19.30: ammes, puttes
22-23: ammes
På forhånd tusind tak for hjælpen!