Svar: Ingen søvn - 5 mdr.
21. april 2021
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng og dine tanker - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at jeres dreng trives og udvikler sig, som han skal. Han lyder også til at have en rigtig fin og alderssvarende rytme, og nogle børn har rigtig svært ved at komme videre søvnen, når de mellem 20-40 minutter skal fra et søvnstadie til et andet. Det lyder dog som om, at jeres dreng godt kan komme videre i søvnen - hvis du blot triller ham i barnevognen, men det kan du jo naturligt ikke gøre om natten...
Det er super fint med de to måltider skemad dagligt - hvor meget spiser han af gangen nu? Hvis han kan spise ¾-1 dl. uden problemer, så tænker jeg, at I godt i løbet af de næste 1-2 uger kan begynde med lidt morgengrød. Det vil være med til at mætte ham lidt mere hele dagen igennem, og derudover skal han stadig have sine flasker som nu. Det lyder super fint med flaske kl ca. 20, 01 og 06. Den rytme, må I meget gerne holde fast i, og det er helt okay, at han tager sit længste søvnstræk om aftenen og ikke efter midnat, sådan er der nogle børn som gør - og det må han gerne. Det kan også sagtens ændre sig igen i takt med at han bliver ældre, men lige nu er det sådan det fungerer:)
Det er vigtigt at flasken indgår som en fast del af hans putteritual - MEN - det er samtidig vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden. Han skal helst slippe flasken og puttes i sin seng lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig er vågen nok til at registrere, at han bliver puttet i seng. Hvis han falder i søvn i din favn og med sin flaske i din favn og derefter flyttes sovende til sin seng, så vil han vågne op efter 20-40 minutter, han vil registrere, at han ligger et andet sted, og det vil være utrygt for ham. Derfor vil han ikke kunne komme videre i søvnen uden, at du tager ham op i din favn igen eller giver ham flasken. Derfor er det vigtigt, at han får sin mælk, men at I arbejder på at putte ham, hvor han skal sove, før han falder helt i søvn :)
Bruger han sut? Sutteklud? Det kan være en god idé at indføre en sutte-putteklud til han nu, som følger med fra favnen og ned hvor han skal sove, og som netop kan beolige og betrygge, når han vågner op. Det kan være med til at give ro og hjælpe ham til at sove videre, uden at du på sigt behøver trille ham.
Og så er der netop problematikken omkring trilning. Det er super flot, at han kan falde i søvn i sin barnevogn, imens den står stille. Og her skal I endelig putte ham, som I gør, for det fungerer :) Men det er en god idé, hvis du ikke traver gaderne tynde, når han efter de berømte 30 minutter vågner op. Prøv om du her kan hjælpe ham videre i søvnen med lidt beroligende hænder, sutte-putte-kluden og evt. trille barnevognen lidt, men uden at han er i konstant bevægelse. Prøv om du kan trille vognen, men holde den stille, når han er stille og kun trille dem, når og hvis han siger noget. Hvis han ikke giver lyd fra sig, så prøv at holde barnevognen stille. På den måde kan du lære ham, at han ikke skal være i konstant bevægelse for at sove. Det er godt, hvis han kan lære at sove uden for meget bevægelse, fordi I jo naturligt ikke kan trille ham om natten...
Jeg tænker ikke umiddelbart, at I skal strække hans vågentid lige nu. Men måske skal han have lov til at sove lidt kortere tid om dagen.. Han har måske behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet, og da han ofte sover ca. 11 timer om natten fra kl 20 til 07, så vil han om dagen samlet skulle sove ca. 3.5 time. Fordelt på 3 lure kunne det f.eks. være 1.5 time om formiddagen, 1.5 time til middag og ½ time om eftermiddagen. Det kunne også være 1 time + 2 timer + ½ time... Det betyder ikke så meget, hvordan søvnen fordeles eller hvorvidt formiddagslur eller middagslur er længst... Det vigtige er, at du samlet skal prøve at se på hans søvnindtag, for hvis du ved at trille ham kan holde ham sovende i næsten 2 timer til hans lure, så vil det forklare, hvorfor det er svært at putte ham til dagens 3. lur, ligesom det også kan være med til at forklare, hvorfor han sover afbrudt og lyder til at sove meget let om natten...
Jeg tænker derfor, at du måske nogle gange skal prøve at lade ham regulere sit søvnbehov om dagen lidt selv, så hvis han vågner efter 1 time til den ene lur, så er det måske okay, hvis han så sover 2 timer til den næste lur - og hvis han samlet får sit søvnbehov rigtig fint dækket og måske derfor også har lettere ved at sove mere sammenhængende og på egen hånd.
Det er naturligt en balance, for han må heller ikke mangle søvn, og man siger, at søvn avler søvn, så jo bedre han sover om dagen, jo bedre vil nattesøvnen ofte også være. Men alt naturligt med måde, for der er også grænser for, hvor meget han samlet kan sove, og balancen mellem dagssøvn og nattesøvn skal du naturligt forsøge at finde. Jeg tænker dog ikke, at han kan nøjes med kun 2 lure om dagen, det vil stadig være rigtig godt med de 3 lure og de afbræk som disse lure netop giver ham. Men det er måske okay hvis hans dagslure ikke er helt så lange og du ikke kæmper helt så meget med at holde ham sovende om dagen...
Og så en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud, hvis I om et par uger begynder med lidt morgengrød:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Formiddag. 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød (anden type end om morgenen) eller grøntsagsmos, vand af kop.
Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.
Flaske og puttes til middagslur ca. 12.30 som nu.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos og vand af kop.
Flaske og puttes til natten 20 som nu
Nat 01: Drømmeflaske og sover videre
Derudover så kan I naturligvis overveje, om han vil have glæde af at sove i en sovepose, som holder hans ben mere i ro, så han ikke kan ligge og sparke og derfor får vækket sig selv. Nogle børn finder ro ved dette, og måske har I allerede en sovepose, som I bruger i barnevognen om dagen? Når det så er sagt, så kan det dog også irritere ham, når han ikke kan flytte på sig. Han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at have mere og mere behov for at kunne skifte stilling under søvn, og samtidig bliver det varmere i vejret, så en sovepose kan blive for varm for ham... Jeg tænker også, at han i løbet af de næste uger, vil begynde at bruge sin krop på en ny måde og tendensen til at løfte benene og smide dem ned i madrassen bliver mindre, så på den måde arbejder tiden altså også for jer her :)
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske