Svar: Søvn, bryst og baby

11. april 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dejlige datter, hendes søvn og de rutiner I har. Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :) Og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen :)

Der er, som du også selv er lidt inde på, lidt udfordringer med søvnassociationer hos jer, og det lyder derfor som om, at det er dette, som I skal arbejde på at ændre...

Du fortæller at jeres datter er meget glad for amning og mor, og det er meget svært for far at tage over. Og du fortæller, at du mange dage arbejder hjemme - betyder det, at hun så stadig ammes før sin middagslur f.eks. disse dage, eller er du helt holdt op med at amme om dagen? Jeg spørger, fordi det lyder som om, at jeres datter er meget afhængig af bryst, favn og også sin slyngevugge, når hun skal sove. I hver fald om aftenen, og det er faktisk godt, hvis hun nu har lært at sove uden disse ting om dagen, fordi de rutiner stille og roligt så også kan overføres til aften og nat... Så det er bestemt rigtig godt, hvis I har fået ændret vaner om dagen.

De fleste børn vil trives med 3 amninger i døgnet, når de er 9 måneder gamle, og jeg anbefaler normalt, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Da du som udgangspunkt er på arbejde om dagen, så vil det være fint at de tre amninger hos jer ligger aften, sen aften og tidlig morgen.. og når lillesøster bliver 10 måneder, vil det være rigtig godt, at du stopper med at amme hende om morgenen. I 10-12 månederes alderen vil det være super godt med 2 amninger og meget gerne aften og sen aften. Da hun netop er ekstra brystsøgende her og naturligt har savnet sin mor i løbet af dagen, så vil det være oplagt at bibeholde amningerne aften og sen aften. Det vil være en rigtig dejligt måde at slutte dagen af for jer begge to.

Det er dog en god idé at arbejde på, at hun begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Når I putter hende i slyngevuggen og efterfølgende flytter hende over i egen seng, så oplever hun at blive puttet ét sted og vågner så op og registrerer, at hun ligger et andet sted - og det kan gøre hende ekstra tryghedssøgende og urolig. Det er vigtigt, at hun kender sit sovested og ved hvor hun er puttet.

Det er på samme måde vigtigt at adskille bryst og søvn. Hvis hun falder i søvn i din favn eller med brystet i munden, så vil hun naturligt savne dette, når hun har sine opvågninger i løbet af natten. Hun vil registre om alt er, som da hun faldt i søvn, og hvis det er det, så sover hun roligt videre, hvis det ikke er det, så vil hun vågne yderligere op. Hvis hun falder i søvn med bryst og favn, så vil hun derfor ikke kunne sove videre, før du atter tilbyder bryst og favn. Og far vil have meget svært ved at hjælpe hende, da han jo af gode grunde netop ikke kan tilbyde brystet.

Sutten kan give lidt samme problem, i hver fald, hvis du kommer sut i munden på hende igen og igen natten igennem. Når hun sover dybt, så slapper hun af i alle muskler i kroppen og sutten falder ud - og hvis du så kommer sutten i munden på hende, hver gang den tabes, så lærer hun at hun netop kun kan sove med sut i munden og vil derfor begynde at vågne op, hver gang den tabes.. Det er fint, at du en overgang erstatter bryst med sut for på den måde at lære hende at sove på afstand af dig og gerne i egen seng, men det er vigtigt, at du om natten hjælper hende med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, beroligende ord osv. og uden at komme sut, bryst eller andet i munden på hende...

Så nye rutiner, nye søvnassociationer er vigtige. Derudover er det vigtigt, at far begynder at gøre noget af alt det, som leder op til putning om aftenen. Det vil være en rigtig god idé, at jeres datter får et bad om aftenen nu. Badet bør ligge godt en time før putning og bør afsluttes med god frottering med håndklædet, babymassage osv. og det bør være far som giver hende bad og gør hende klar til natten.

Efter badet vil det være godt at tilbyde hende en godnatgrød, fordi det er med til at sikre, at hun ikke vågner og søger brystet, fordi hun reelt er sulten. Sammen med grøden kan hun tilbydes vand af kop. Derefter skal hun have børstet tænder - og alt ...

Annonce

... dette gøres også af far.

Og først derefter tager mor over. Du går i soveværelset og ammer hende og putter hende ned i tremmesengen, gerne koblet til din seng, så hun stadig er tæt på dig, mærker dine hænder, nærhed osv. men lærer at forbinde tremmesengen med stedet hun skal sove og også slipper bryst og favn, før hun falder i søvn. Hun må gerne blive puttet med klud og sut.

Og sen aften vil det så være super fint at amme hende igen og derefter igen putte hende i egen seng, hvor hun så hjælpes til at sove videre. På afstand af brystet, så hun ikke ligger foran mælkebaren og derfor ikke fristes til at skulle die. I kan overveje om far er nødt til at tage over efter midnat, men i første omgang tænker jeg, at det vil være super fint, hvis hun stadig kan have mor hos sig, men ikke længere skal ammes så meget og hvis I gradvist kan øve at falde i søvn uden bryst og favn :)

Hvis det er for stort et spring at komme fra favn, bryst og slyngevugge til tremmesengen, så kan løsningen også være at du lægger dig og ammer hende liggende i din seng. Det har den fordel, at hun lærer at falde i søvn liggende ned ved siden af dig og uden at være i bevægelse. Det kan nemlig heller ikke udelukkes, at hun er blevet uhensigtmæssigt afhængig af vugning/bevægelse for at kunne sove. Ved at ligge ned og amme kan du vænne hende til at falde stille i søvn, og hun kan slippe brystet og falde i søvn tæt med dig. Du skal helst nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Stadig må hendes seng gerne være koblet til din seng, hvis du har mulighed for det, og så øver I at øge afstanden mellem jer så hun flyttes over i egen seng, hvor du så stadig ligger ved siden af hende, beroliger med die hænder osv. men hvor hun stadig overgiver sig til søvnen uden bryst og favn og hvor hun ved og fornemmer, at hun ligger i sin seng.

Jeg vil også lige sende jer en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud nu:

Tidlig morgen 05: Ammes kortvarigt og sover videre. Denne amning trappes ud, når hun bliver 10 måneder...

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere ammes - heller ikke før mor tager på arbejde.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af kød/fiskedelle, ½ hårdkogt æg eller lignende og suppleres også meget gerne med grøntsagsmos - gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til middagslur - og skal heller ikke ammes her, kan i stedet blive tilbudt lidt vand eller mme af en kop samme med en banan, hvis far skønner, at hun har brug for noget at sove på. Ellers springes det over.

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Aften 17.30: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad - frikadellen kan f.eks. gives i stykker og kartoflerne moses med lidt sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes et godnatmåltid, måske ca 18.45-19. Det kan være en portion grød eller en moset banan. Vand af kop. Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten 19-19.30. Lærer nu at overgive sig til søvnen uden at have mors bryst i munden og lærer også at forbinde egen seng med stedet, hvor hun skal sove.

Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes tilbage i egen seng, og sover til næste morgen tidlig, hvor hun lige nu ammes igen, men efter 10 måneders alderen ikke længere ammes efter midnat...

Badet om aftenen kan godt gøre, at hun først er putteklar ½ times tid senere end hun normalt er lige nu, til gengæld kan det give mere ro i kroppen og gøre, at hun sover mere roligt - og så er det med til at gøre, at far kan komme mere på banen. Og jo mere far gør alt det som leder op til putning jo, jo mere vil han kunne tage over fremadrettet.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina