Søvn, bryst og baby

11. april 2021

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn, bryst og baby

Hej Helen,

Jeg skriver med et spørgsmål om min skønne datter på knap 9 måneder. Hun er glad, nysgerrig, aktiv og motorisk ret fremme i skoene, hun kravler og rejser sig op af alting. Hun har altid været en stor pige: hun var 4200 g ved fødslen og ved 8 måneder vejede hun knap 11 kg. Hun er lillesøster og meget nem, mild og sjov om dagen - en rigtig 2'er.

Jeg startede på arbejde, da hun fyldte 8 måneder, så nu er far på barsel. Det går så fint om dagen, på trods at jeg arbejder en del hjemme pga. corona. MEN vores udfordring er aftenerne og nætterne, da hun er meget glad for amning og mor, og det er svært for far at tage over. Hun er simpelthen rasende, hvis han prøver, og skriger helt vildt - og det er både i løbet af aftenen og om natten. Det stopper, så snart jeg kommer til hende. Jeg vil selvfølgelig gerne have mere sammenhængende søvn nu hvor jeg arbejder, og far vil gerne kunne tage hende om natten også.

Hun bliver puttet ca. kl. 19.00 og falder hurtigt i søvn - først bad, så bog, liggende amning, og så puttes hun i slyngevuggen og sover efter max fem minutters shhh og hånd på maven. Hun kommer over i min seng, når jeg går i seng, men hun kan have mange opvågninger i løbet af aftenen indtil jeg går i seng. Hun sover til mellem 6 og 7 næste morgen, men hun er begyndt at have flere opvågninger om natten og sove meget motorisk uroligt, hvor hun kravler rundt i sengen og sætter sig op.

Hun falder hurtigt til ro, hvis hun får bryst - men jeg prøver at holde igen og give hende en sut istedet. Hun har aldrig rigtig sovet i egen seng udover slyngevuggen, hun var lidt motorisk urolig som spæd og nærheden har givet hende meget ro. Hun sov stort set kun i vikle de første fire måneder, før hun lærte at sove i barnevogn - hvilket går fint om dagen nu. Da storebror på 4,5 år altid er stået utrolig tidligt op, har far og jeg stort set sovet opdelt hele lillesøsters liv, så han kunne taget storebror om morgenen, og jeg kunne sove lidt længere med lillesøster.

Hun ...

Annonce

... er - som vægten indikerer - meget glad for mad. Jeg fuldammede til hun var knap 6 måneder, men hun har altid ammet meget hyppigt, ca. hver 2. time om dagen og 2-4 gange om natten. Overgangsperioden til mere fast føde er gået fint, vi har kørt BLW, da hun ikke ville mades, og nu spiser hun tre hovedmåltider (morgen-middag-aften) og 2-3 mellemmåltider (formiddag, eftermiddag, nogle gange sen eftermiddag). Jeg ammer hende inden jeg tager på arbejde kl 8., til sengetid kl. 19. og stadig 2-4 korte amninger i løbet af aften og natten.

Vi har haft prøvet at skifte rundt på nætterne og lade far tage hende efter amning kl 22 nogle nætter, men hun blev simpelthen så rasende og ulykkelig at vi har sat det lidt på pause igen. Hun har en del separationsangst ift. mig lige nu, som sikkert både hænger sammen med alderen og at vi lige har skiftet rundt på hendes hverdag. Istedet er vi begyndt at sove sammen, så hun vænner sig til at far også er der om natten. Men vi mangler lidt strategien frem:

- hvordan får vi hende vænnet af med amninger, og vænnet mere til far? Skal vi først satse på egen seng og så far? Selv føler han, at nærheden er det, der kan få hende til ro, når det lykkes ham, så måske er det væk med amninger og så far, og så seng senere? Vi har altid brugt sutteklud, men det har ikke den store interesse, og vi har prøvet at introducere flaske af flere omgange, hun er ikke specielt interesseret og spiser max 20 ml. - hvis hun ville tage den, ville jeg være indstillet på at stoppe amningen i den gode søvns tjeneste. Men det handler nok om meget mere end sult!

Vi kan godt se at vi nok har skabt nogle uhensigtsmæssige vaner og søvnassociationer for hende, omvendt har vi jo gjort hvad vi kunne for at give hende ro og tryghed, og for selv at hænge sammen, når storebror nogle gange står op kl. 4. Storebror var fuldstændig modsat og har altid sovet for sig selv, så vi er lidt på glatis her, men vil gerne have et par gode råd med på vejen.

Mange hilsner,

Den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)