Svar: Søvn - normal udvikling, bare en fase eller

17. februar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære R og E

Tak for jeres brev :)

Der er ingen tvivl om at udvikling spiller ind på nattesøvnen. Nu hvor jeres datter er 6 måneder gammel, så bruger hun sig selv rigtig meget motorisk. Hun triller mere omkring nu, hun sparker fra med benene, hun begynder at skubbe eller hive sig fremad og viser tegn på at krybe. Hun tager også bevidst ud med sine hænder, putter dem i munden, får øje på sine fødder og begynder at tage fat i dem. Alt sammen gør, at hun generelt har rigtig svært ved at ligge stille - og det gælder både dag og nat. Så om natten får hun sig lagt i stillinger, som hun ikke selv kan komme væk fra, og hvor hun derfor har brug for jeres hjælp. Hun har brug for at I hjælper hende om på siden eller tilbage på ryggen eller brug for at I hjælper hende ned midt i sengen, fordi hun har fået skubbet sig ud i et hjørne eller hun har brug for, at I giver hende dynen på, som hun har sparket af osv.

Hun er også meget mere bevidst nu. Hun følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende, og hvor I er. Hun skelner tydeligt mellem, om I er hjemme eller ude. Og alt hvad I oplever i løbet af dagen vil naturligt påvirke hendes søvn om natten. Alle dagens oplevelser kan både gøre det svært for hende at mærke, hvornår hun egentlig er træt og det kan gøre, at hun protesterer mod søvnen, og når hun endelig sover, så kan hun også sove meget uroligt, fordi hun drømmer ekstra meget. Det er i drømme, at hun bearbejder alt det, der er sket i løbet af dagen...

Det er rigtig godt, hvis I kan begynde at hjælpe hende med en nogenlunde fast rytme. Det vil påvirke hendes indre ur og dermed både hendes fornemmelse for søvn og hvornår hun er parat til at sove og hvornår det er tid til at være aktiv. Og det vil også påvirke hendes fornemmelse for sult og mæthed, når hun tilbydes skemad til fast tid hele dagen igennem - så hun begynder at spise mere, når det er spisetid og derfor også får en anden mæthed, som igen kan hjælpe til bedre og lidt længere søvn.

I skal opsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop - og hvor hun så tilbydes flaske før hver lur. På den måde sikrer I plads i maven til begge dele og mælk vil stadig være en fast del af hendes putteritual. Det vil være rigtig godt, at I ud over de tre hovedmåltider - morgen, frokost og aften - også tilbyder hende mellemmåltider formiddag og eftermiddag. I skal prøve ikke at fokusere for meget på, hvor store portioner hun spiser, men at hun i stedet tilbydes lidt og tit - og så stadig får sin flaske før lur.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan få hende til at sove en lidt længere middagslur f.eks. ved at lægge jer med hende eller ved at trille hende en tur i barnevognen. Hvis I kan få skabt en rytme, hvor hun vænnes til at sove lur i barnevognen midt på dagen, så vil denne lur måske gradvist blive længere og på den måde vil I kunne få lidt mere ro på i løbet af dagen. Lige nu er det dog meget fint med 3 lure dagligt.

Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på nattens forløb og derfor er det vigtigt at finde en dagsrytme, som både sikrer hende mad og mælk nok, men som også påvirker hendes indre ur i en retning, som på sigt vil hjælpe både jer og hende. Jeg tænker, at hun måske begynder at kunne ...

Annonce

... være vågen i lidt længere tid. Netop fordi I begynder at fornemme, at der udviklingsmæssigt sker meget med hende lige nu, så kan det nogle gange faktisk være med til at ændre rytmen lidt. Hendes vågenperioder bliver længere og mere aktive, netop fordi hun bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, og efter en længere aktiv vågenperiode vil hun så kunne få mælk og sove - en forhåbentlig lidt længere lur...

En dagsplan kan derfor nu se f.eks. således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og I forsøger at hjælpe hende til at sove lidt videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

I leger, tumler, pludrer, hygger...

Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur måske ca. 9.30 - sover her måske kun 45 minutter

I leger, tumler, pludrer, hygger

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjlæker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Og stimuleres på den måde rigtig godt både motorisk og mentalt.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13... Du kan lægge dig med hende i dobbeltsengen eller måske putte hende i barnevognen og trille en tur, så hun på den måde hjælpes til at sove et længere søvnstræk midt på dagen

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

vågner, I leger, pludrer, hygger, tumler...

Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til dagens 3. lur, som igen er en kort lur

Vågner, I leger, pludrer, hygger, tumler...

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre

Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten - det vil sige sove 5-6 timer uden mælk - at hun får både skemad og mælk nok hele dagen igennem. Og balancen skal naturligt findes. Derudover er det godt hvis dagen nu er mere inddelt i perioder, hvor hun er aktiv og bruger sig selv motorisk og mentalt - og perioder, hvor hun så får mælk og hjælpes til at finde ro og sove.

Som I kan se, så har jeg lagt et bad ind midt på dagen. Dette for lige nu at hjælpe hende til en længere aktiv vågenperiode og derefter forhåbentlig en lidt længere middagslur, så I stille og roligt får denne rytme ind hos hende... Rytmen ligger rimeligt fast, hvad angår spisetider, det kan dog godt variere +/- en halv times tid, men prøv om I nogenlunde kan holde fast i rytmen selvom hun nogle dage spiser mere eller mindre og selvom hun nogle dage sover kortere tid og andre dage måske pludselig tager en lidt længere lur. Alt sammen for at få påvirket hendes indre ur på sigt ....

Jeres datter er en fysisk stor pige på 9.2 kg, og det gør naturligt, at hendes væskebehov ligger omkring en liter. Det er derfor helt okay, hvis hun nogle dage drikker lidt mere også selvom I generelt har oplevet, at hun ikke var specielt interesseret i sin mælk. Mælken skal komme ud over indtaget af grød og mos og på den måde skabes stille og roligt mere mæthed - igen hjælper dagsplanen på dette :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor