Søvn - normal udvikling, bare en fase eller

17. februar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn - normal udvikling, bare en fase eller

Kære Helen (igen).

Vi står lige midt i en periode, som vi har brug for at høre om bare er normal udvikling og måske bare en fase.

Vi har skrevet herind før, men vi har K på 6,5 måned, som generelt er glad og stortrives. Lurene i løbet af dagen er ikke noget at råbe hurra for (40-45 min. som regel) og hun er ikke til at få videre i søvnen. Natten plejer ikke at være et problem, men lige for tiden giver hun lyd fra sig en del flere gange, hvor vi skal lige at berolige hende eller give hende sutten igen. Hun er dog også begyndt at vågne mellem 5-5.30 (Idag var den 4.30). Vi giver hende en flaske og forsøger at få hende til at sove videre. Det lykkes de fleste gange, men kan virkelig tage lang tid. Hun har meget svært ved at falde til ro igen. Idag lykkedes det slet ikke og så er dagen altså lang med så korte lure også. Og 8 timers nattesøvn for hende. Hun virker nu glad og frisk nok, men vi synes bare ikke det er optimalt.

De sidste par dage har hun spist over 900 ml. ...

Annonce

... ved siden af tre hovedmåltider. Vi synes det varierer meget, hvor meget mad hun gider spise. Hun er generelt åben over for at prøve nyt mad og kan lide alt indtil videre. Synes bare portionerne bliver mindre lige pt. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan vi kan få vendt det, så hun spiser mere mad i stedet for mælk. Hun har aldrig spist så meget mælk, heller ikke da hun udelukkende var på flaske. Hun har normalt heller aldrig været særlig sulten om morgenen. Ørerne er forresten tjekket.

Hun er en stor pige på 9,2 kg og 71 lang.

Det er svært at beskrive en dagsrytme, da hun sover så forskelligt, som hun gør. Men vi er lidt øv over, at hendes nætter og morgener pludseligt ser ud som de gør pt.
Også fordi hun har nogle udbrud med gråd og nogle gange opvågning (som vi også har skrevet til dig om), som godt kan trække lidt tænder ud. Hvilket gør, at vi ikke bare kan gå tidligt i seng og få lidt søvn, inden vi skal rende frem og tilbage og op klokken 5.

Med venlig hilsen
R og E

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder