Svar: Svært ved at ligge roligt og falde i søvn
10. februar 2021
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I stille og roligt har fået hjulpet jeres datter til at sove mindre om dagen og lidt mere om natten. Det er helt okay, at I fortsat skal hjælpe hende med ikke at bygge rundt på nat og dag :)
Det lyder umiddelbart som om, at det lige nu er den motoriske uro, som giver flest udfordringer. Hun har brug for at du holder hendes ben i ro, både når hun ammes, når hun puttes og undervejs i søvnen - og ofte er det netop hendes benspark og uro, som vækker hende og som gør, at hun har svært ved at komme videre i søvnen.
Det er rigtig fint, at du fornemmer, at din "håndspålæggelse" virker, men det fungerer naturligt ikke på sigt, hvis du skal sidde og holde hendes ben, så hun ikke sparker og ender med at vække sig selv. Derfor må I finde et alternativ til de urolige ben.
Det kunne være en sovepose. Hvis I allerede har en voksipose eller lignende, som I bruger i barnevognen om dagen, så kan I godt forsøge at prøve den om natten. I skal blot sikre jer, at hendes påklædning passer til at hun ligger i en sovepose indendøre og at hun ikke får det for varmt.
I kan også købe en indendøres sovepose, ofte beregnet til børn i alderen 6-18 måneder. De er lavet sådan, at armene er fri, men benene ligger i en pose, så når hun sparker, så vil hun mærke lidt modstand og hun vil samtidig ikke kunne sparke dynen af. Derfor kan det være med til at give hende lidt mere fysisk ro, når hun skal sove og også undervejs i søvnen. Der findes flere modeller - nogle af de mærker, som du kan kikke efter er f.eks. Voksi, By KlipKlap, CamCam Copenhagen, Ergo Baby, Done by Dear og Fabelab... udvalget er ret stort :)
Det vil ofte også være en god idé at give hende et bad og så efterfølgende massere hende, give hende lidt trykmassage og babymassage, som kan hjælpe hende til at koble lidt fra og bedre finde fysisk ro. Badet vil især virke, hvis det ligger en time før putning og netop afsluttes med lidt trykmassage og blide strøg på huden, gerne med lidt creme eller olie.
Det er super, at I er begyndt med skemad, og det lyder som om, at I godt kan forsøge at øge hende til to skemåltider dagligt nu, så hun både får frokost og aften. Hun skal stadig have mælk, som en fast del af sit putteritual, og jeg tænker, at jo mere rytme hun får nu - men både skemad, mælk og dagssøvn, jo mere vil hun også begynde at fornemme behov for at sove og jo lettere bliver det på sigt også for hende at finde ro. På den måde arbejder tiden altså også for jer :)
Det er okay, at hun lige nu har en kort vågenperiode tidlig morgen, og at I derefter så kan gå i seng og sove lidt længere. Prøv dog om I kan få afkortet denne periode lidt, så det bliver til en opvågning og ikke en vågenperiode. Hvis hun har afføring tidlig morgen, så er du naturligvis nødt til at skifte hende, og så vil hun vågne mere op, men hvis hun kun tisser tidlig morgen, så kan du måske tage hende over i din seng, amme hende liggende der og på den måde med brystet holde hende sovende, så hun står lidt senere op - men måske til gengæld vågner af sig selv. Det kunne også være et forsøg værd :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej, det er rigtig dejligt at høre, at det går så fint fremad hos jer :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske