Svar: Svært ved at ligge roligt og falde i søvn

10. februar 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I stille og roligt har fået hjulpet jeres datter til at sove mindre om dagen og lidt mere om natten. Det er helt okay, at I fortsat skal hjælpe hende med ikke at bygge rundt på nat og dag :)

Det lyder umiddelbart som om, at det lige nu er den motoriske uro, som giver flest udfordringer. Hun har brug for at du holder hendes ben i ro, både når hun ammes, når hun puttes og undervejs i søvnen - og ofte er det netop hendes benspark og uro, som vækker hende og som gør, at hun har svært ved at komme videre i søvnen.

Det er rigtig fint, at du fornemmer, at din "håndspålæggelse" virker, men det fungerer naturligt ikke på sigt, hvis du skal sidde og holde hendes ben, så hun ikke sparker og ender med at vække sig selv. Derfor må I finde et alternativ til de urolige ben.

Det kunne være en sovepose. Hvis I allerede har en voksipose eller lignende, som I bruger i barnevognen om dagen, så kan I godt forsøge at prøve den om natten. I skal blot sikre jer, at hendes påklædning passer til at hun ligger i en sovepose indendøre og at hun ikke får det for varmt.

I kan også købe en indendøres sovepose, ofte beregnet til børn i alderen 6-18 måneder. De er lavet sådan, at armene er fri, men benene ligger i en pose, så når hun sparker, så vil hun mærke lidt modstand og hun vil samtidig ikke kunne sparke dynen af. Derfor kan det være med til at give hende lidt mere fysisk ro, når hun skal sove og også undervejs i søvnen. Der findes flere modeller - nogle af de mærker, som du kan kikke efter er f.eks. Voksi, By KlipKlap, CamCam Copenhagen, Ergo Baby, Done by Dear ...

Annonce

... og Fabelab... udvalget er ret stort :)

Det vil ofte også være en god idé at give hende et bad og så efterfølgende massere hende, give hende lidt trykmassage og babymassage, som kan hjælpe hende til at koble lidt fra og bedre finde fysisk ro. Badet vil især virke, hvis det ligger en time før putning og netop afsluttes med lidt trykmassage og blide strøg på huden, gerne med lidt creme eller olie.

Det er super, at I er begyndt med skemad, og det lyder som om, at I godt kan forsøge at øge hende til to skemåltider dagligt nu, så hun både får frokost og aften. Hun skal stadig have mælk, som en fast del af sit putteritual, og jeg tænker, at jo mere rytme hun får nu - men både skemad, mælk og dagssøvn, jo mere vil hun også begynde at fornemme behov for at sove og jo lettere bliver det på sigt også for hende at finde ro. På den måde arbejder tiden altså også for jer :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er okay, at hun lige nu har en kort vågenperiode tidlig morgen, og at I derefter så kan gå i seng og sove lidt længere. Prøv dog om I kan få afkortet denne periode lidt, så det bliver til en opvågning og ikke en vågenperiode. Hvis hun har afføring tidlig morgen, så er du naturligvis nødt til at skifte hende, og så vil hun vågne mere op, men hvis hun kun tisser tidlig morgen, så kan du måske tage hende over i din seng, amme hende liggende der og på den måde med brystet holde hende sovende, så hun står lidt senere op - men måske til gengæld vågner af sig selv. Det kunne også være et forsøg værd :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej, det er rigtig dejligt at høre, at det går så fint fremad hos jer :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor