Svært ved at ligge roligt og falde i søvn

10. februar 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Svært ved at ligge roligt og falde i søvn

Kære Helen,

Tusinde tak for svar på vores sidste problemstilling med lange opvågninger. Vi fulgte dit råd med at afkorte lurene om dagen, og det hjælper rigtig godt! Vores datter har dog fortsat brug for hjælp til at holde rytmen og ikke sove dagen væk.

Nu til en næste “problem”:

Vores datter er i mellemtiden blevet 5,5 måned. Hun stortrives fortsat, og vi er så småt begyndt på mos (hun afviste grød igen og igen, men mos er et kæmpe hit). Hun spiser nu ca. 2/3 dl. til frokost og ammes fortsat ved siden af.

Vores “problem” består i, at hun har svært ved at ligge stille og falde i søvn.
Hun sover på eget værelse i tremmeseng. Hun er træt når vi lægger hende, og hun sover hurtigt (i løbet af max 10 min), men vi må sidde ved sengen og holde hendes ben, så hun ikke sparker løs og holder sig selv vågen. Hun er ikke utilfreds over dette, og falder også hurtigt i søvn. Problemet opstår dog om natten, hvor hun vågner og kalder for at blive ammet. Jeg ammer hende i en lænestol og ligger hende tilbage i seng - indimellem falder hun i søvn under amningen og kan lægges uden problemer, men oftest skal man sidde og holde hendes ben igen. Jo længere ud på natten/morgenen vi kommer, jo længere skal man sidde... nogle gange op til 30-40 min før hun falder i ...

Annonce

... søvn. Kan vi gøre noget for at ændre på dette/sørge for at hun er mindre motorisk urolig når hun skal sove?

Udover dette er hun umulig at få til at sove videre i sengen hen på den tidlige morgen - hvorfor vi hver dag må give hende den ekstra lur tidligt om morgenen, inden vi lader dagen starte rigtigt.

Vores rytme ser således ud nu:

05/05.30 vågner og skal skiftes og kan ikke hjælpes tilbage i søvnen i sengen.
06/06.30 ammes og puttes til lur inden dagen starter rigtigt
08.00 bliver vækket og dagen starter
09.30 ammes og puttes til lur (sover ml. 1,5-2 timer)
11.00/11.30 kommer op og får mos
13.30/14.00 ammes og puttes til lur (sover ml. 2-2,5 timer)
16.00 kommer op og ammes
18.30 ammes og puttes til lur (sover 1 time)
19.30 kommer op og ammes
21.30 ammes og puttes til natten
Ml. 00-01 vågner og ammes
Ml. 03-05 vågner og ammes

Alle lure (også den tidlige) soves ude i barnevognen

Kan vi gøre noget for at forlænge hendes nattesøvn?
Vi har prøvet at rykke hele rytmen: putte senere hele dagen og til natten, men det ændrer ikke på at hun vågner ml 05-05.30. Er det bare sådan hendes “indre ur” er? Hun er tydeligvis træt, når hun vågner, og sover hurtigt og tungt når hun puttes til den ekstra/tidlige lur i barnevognen.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene