Brev:
Svært ved at ligge roligt og falde i søvn
10. februar 2021
Alder:
5 mdr.
Svært ved at ligge roligt og falde i søvn
Kære Helen,
Tusinde tak for svar på vores sidste problemstilling med lange opvågninger. Vi fulgte dit råd med at afkorte lurene om dagen, og det hjælper rigtig godt! Vores datter har dog fortsat brug for hjælp til at holde rytmen og ikke sove dagen væk.
Nu til en næste “problem”:
Vores datter er i mellemtiden blevet 5,5 måned. Hun stortrives fortsat, og vi er så småt begyndt på mos (hun afviste grød igen og igen, men mos er et kæmpe hit). Hun spiser nu ca. 2/3 dl. til frokost og ammes fortsat ved siden af.
Vores “problem” består i, at hun har svært ved at ligge stille og falde i søvn.
Hun sover på eget værelse i tremmeseng. Hun er træt når vi lægger hende, og hun sover hurtigt (i løbet af max 10 min), men vi må sidde ved sengen og holde hendes ben, så hun ikke sparker løs og holder sig selv vågen. Hun er ikke utilfreds over dette, og falder også hurtigt i søvn. Problemet opstår dog om natten, hvor hun vågner og kalder for at blive ammet. Jeg ammer hende i en lænestol og ligger hende tilbage i seng - indimellem falder hun i søvn under amningen og kan lægges uden problemer, men oftest skal man sidde og holde hendes ben igen. Jo længere ud på natten/morgenen vi kommer, jo længere skal man sidde... nogle gange op til 30-40 min før hun falder i søvn. Kan vi gøre noget for at ændre på dette/sørge for at hun er mindre motorisk urolig når hun skal sove?
Udover dette er hun umulig at få til at sove videre i sengen hen på den tidlige morgen - hvorfor vi hver dag må give hende den ekstra lur tidligt om morgenen, inden vi lader dagen starte rigtigt.
Vores rytme ser således ud nu:
05/05.30 vågner og skal skiftes og kan ikke hjælpes tilbage i søvnen i sengen.
06/06.30 ammes og puttes til lur inden dagen starter rigtigt
08.00 bliver vækket og dagen starter
09.30 ammes og puttes til lur (sover ml. 1,5-2 timer)
11.00/11.30 kommer op og får mos
13.30/14.00 ammes og puttes til lur (sover ml. 2-2,5 timer)
16.00 kommer op og ammes
18.30 ammes og puttes til lur (sover 1 time)
19.30 kommer op og ammes
21.30 ammes og puttes til natten
Ml. 00-01 vågner og ammes
Ml. 03-05 vågner og ammes
Alle lure (også den tidlige) soves ude i barnevognen
Kan vi gøre noget for at forlænge hendes nattesøvn?
Vi har prøvet at rykke hele rytmen: putte senere hele dagen og til natten, men det ændrer ikke på at hun vågner ml 05-05.30. Er det bare sådan hendes “indre ur” er? Hun er tydeligvis træt, når hun vågner, og sover hurtigt og tungt når hun puttes til den ekstra/tidlige lur i barnevognen.
Hilsen