Nyt job og bumlede nætter

10. februar 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Nyt job og bumlede nætter

Hej Helen.

Tak for en dejlig side, som har hjulpet mig både til handling og refleksion over årene. Vi er de glade ejere af dine bøger om søvn, mad, udvikling og opdragelse, men jeg har alligevel brug for din vurdering af vores udfordring og måske et par råd.

Jeg er færdig med barsel og er begyndt på nyt arbejde pr. 1.2, hvor min mand har taget over på barsel. Vores yngste datter på 8 mdr., som dette brev handler om, vågner stadig adskillige gange i løbet af natten. Hun er en lille røver – bomstærk og målrettet, når hun kryber afsted. Glad og parat med store smil og grin, når vi leger og når storesøster fjoller. Hun er faktisk lidt en drøm af en unge, som bare passer perfekt ind i vores lille flok.

Lillesøster havde fra fødslen et fantastisk sovehjerte og faldt nemt i søvn og sov ofte fem timer i streg om natten. Hun kunne sagtens falde i søvn, mens hun lå selv og ellers kunne jeg lægge hende lige inden hun faldt i søvn. Det var de tre-fire første måneder. Det var vel omtrent her at jeg begyndte at amme hende i søvn, da hun var ved at blive for tung at rokke i armene. Nu jeg tænker lidt over det...

Sidenhen er hun begyndt at vågne oftere og oftere, og nu får jeg som regel kun to-to en halv timers sammenhængende søvn inden hun har brug for mig igen. Jeg har læst meget om at give hende brystet og tage det fra hende inden hun falder helt i søvn, så det forsøger jeg mig med. Jeg synes ikke, at jeg ser nogen ændring. Ofte falder jeg også i søvn, mens jeg ammer, så det er svært at holde fast i de gode takter. Jeg ...

Annonce

... ligger dog så dumt, når jeg ammer om natten, at jeg får ondt i skulder og nakke, når jeg sover sådan. Ellers kunne det jo også bare være en mulighed.

Jeg har svært ved at vurdere om hun er sulten om natten, fordi hun altid har ammet kort tid ad gangen (8-10 minutter). Hun får pt. 4-5 måltider om dagen og trives rigtigt godt med mad – hun bliver tilbudt vand til måltiderne.

En aften/nat ser som regel sådan ud – ca.-tider:

Kl. 18.00: Aftensmad
Kl. 18.30: Massage med fed creme, nattøj, børste tænder, synge – sige godnat til far og storesøster
Kl. 19.00: I vores seng (vi sover sammen), ammer indtil hun begynder at sutte mindre effektivt (jeg tolker det som om, hun falder lidt hen), fjerner brystet og giver en lille bamse i stedet, hun sutter som regel på sine to midterste fingre på højre hånd – hun har ikke ville tage sut.
Kl. 21.30: Vågner, græder, falder til ro ved brystet - fjerner brystet og hun sutter på sine fingre
Ml. 22-23: Samme
Kl. 1: Samme
Kl. 3: Samme – her kan jeg nogen gange trøste uden brystet.
Kl. 5: Samme
Kl. 7: Vi står op og mor drikker tonsvis af kaffe :)

Der er en dejlig og nærværende far, som gerne vil tage hende nogle nætter, hvis det kan hjælpe, men jeg har svært ved at overskue det, da lillen jo stadig skal have mælk sen aften og sen nat. Jeg synes i det hele taget, at det er svært at indføre ændringer – jeg vil jo helst give min lille abeunge, det hun har brug for. Jeg har svært ved at se, hvad der kan være det rigtige for vores familie, da jeg er træt med træt på.

Kærlig hilsen og tak <3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!