Brev:
Nyt job og bumlede nætter
10. februar 2021
Alder:
8 mdr.
Nyt job og bumlede nætter
Hej Helen.
Tak for en dejlig side, som har hjulpet mig både til handling og refleksion over årene. Vi er de glade ejere af dine bøger om søvn, mad, udvikling og opdragelse, men jeg har alligevel brug for din vurdering af vores udfordring og måske et par råd.
Jeg er færdig med barsel og er begyndt på nyt arbejde pr. 1.2, hvor min mand har taget over på barsel. Vores yngste datter på 8 mdr., som dette brev handler om, vågner stadig adskillige gange i løbet af natten. Hun er en lille røver – bomstærk og målrettet, når hun kryber afsted. Glad og parat med store smil og grin, når vi leger og når storesøster fjoller. Hun er faktisk lidt en drøm af en unge, som bare passer perfekt ind i vores lille flok.
Lillesøster havde fra fødslen et fantastisk sovehjerte og faldt nemt i søvn og sov ofte fem timer i streg om natten. Hun kunne sagtens falde i søvn, mens hun lå selv og ellers kunne jeg lægge hende lige inden hun faldt i søvn. Det var de tre-fire første måneder. Det var vel omtrent her at jeg begyndte at amme hende i søvn, da hun var ved at blive for tung at rokke i armene. Nu jeg tænker lidt over det...
Sidenhen er hun begyndt at vågne oftere og oftere, og nu får jeg som regel kun to-to en halv timers sammenhængende søvn inden hun har brug for mig igen. Jeg har læst meget om at give hende brystet og tage det fra hende inden hun falder helt i søvn, så det forsøger jeg mig med. Jeg synes ikke, at jeg ser nogen ændring. Ofte falder jeg også i søvn, mens jeg ammer, så det er svært at holde fast i de gode takter. Jeg ligger dog så dumt, når jeg ammer om natten, at jeg får ondt i skulder og nakke, når jeg sover sådan. Ellers kunne det jo også bare være en mulighed.
Jeg har svært ved at vurdere om hun er sulten om natten, fordi hun altid har ammet kort tid ad gangen (8-10 minutter). Hun får pt. 4-5 måltider om dagen og trives rigtigt godt med mad – hun bliver tilbudt vand til måltiderne.
En aften/nat ser som regel sådan ud – ca.-tider:
Kl. 18.00: Aftensmad
Kl. 18.30: Massage med fed creme, nattøj, børste tænder, synge – sige godnat til far og storesøster
Kl. 19.00: I vores seng (vi sover sammen), ammer indtil hun begynder at sutte mindre effektivt (jeg tolker det som om, hun falder lidt hen), fjerner brystet og giver en lille bamse i stedet, hun sutter som regel på sine to midterste fingre på højre hånd – hun har ikke ville tage sut.
Kl. 21.30: Vågner, græder, falder til ro ved brystet - fjerner brystet og hun sutter på sine fingre
Ml. 22-23: Samme
Kl. 1: Samme
Kl. 3: Samme – her kan jeg nogen gange trøste uden brystet.
Kl. 5: Samme
Kl. 7: Vi står op og mor drikker tonsvis af kaffe :)
Der er en dejlig og nærværende far, som gerne vil tage hende nogle nætter, hvis det kan hjælpe, men jeg har svært ved at overskue det, da lillen jo stadig skal have mælk sen aften og sen nat. Jeg synes i det hele taget, at det er svært at indføre ændringer – jeg vil jo helst give min lille abeunge, det hun har brug for. Jeg har svært ved at se, hvad der kan være det rigtige for vores familie, da jeg er træt med træt på.
Kærlig hilsen og tak <3