Svar: Søvnudfordringer igen
20. januar 2021
Alder:
12 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev, det er rigtig godt, at I skriver igen og hvor er det flot, at I er kommet væk fra amningerne om natten, dejligt at far kan hjælpe mere og ikke mindst, at I også kan mærke, at det har hjulpet på appetitten til morgenmaden. Super godt, så langt så godt! :)
Når børn vågner så hyppigt, som jeres dreng gør - og når de græder flere gange om natten, rejser sig, skal op, falder til ro, sover lidt igen og atter vågner med gråd ,så skal man altid overveje, om barnet kan have ondt og det første sted man tænker er ørerne. Det giver netop ofte dette grådmønster og derfor skal i medtænke, om jeres dreng kan have smerter fra ørene - har han været forkølet, hostet og lignede, så kan forklaringen ligge her - også selvom han nødvendigvis ikke har problemer med at sove om dagen.
Derudover skal man også altid overveje, om måden han falder i søvn på spiller ind og forstyrrer natten. Det er f.eks. tilfældet, hvis han falder i søvn med sin flaske i munden eller falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til sin seng. Det lyder dog som om, at I umiddelbart har styr på dette og er meget opmærksomme på at putte ham fra jer og over i sengen, før han sover helt - og ofte lykkes det ret godt. Han vågner dog ofte efter 35-90 minutter og har brug for jeres nærhed, måske t kram og skal så lægges igen og dette mønster kan fortsætte. Derfor kan det godt være, at skiftet fra favn og ned i sengen er for stort for jeres dreng stadigvæk....
Det er her en fordel, at han får flaske, og jeg synes faktisk, I skal prøve om I kan putte ham direkte i sengen med flasken, så han ikke oplever at skulle flyttes fra favn, men får lov til at falde i søvn der, hvor han fra starten er puttet. Det er vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han får flasken liggende, I kan derfor komme en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.
Derudover er det vigtigt, at han stadig ikke falder i søvn med flasken, han skal helst nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til jer og triller om på siden og sover :)
Det vil også være en rigtig god idé, at I indfører en putteklud eller lignende, som kan følge med jeres favn over i sengen, det vil minde lidt om at ligge i jeres favn, hvor han også kan mærke jeres tøj ved sit ansigt og hvis kluden samtidig dufter lidt af mor eller far, så kan det gøre det lettere for ham at ligge lidt for sig selv. Kluden kan på sigt også følge med i vuggestuen og være et bindeled mellem hjem og vuggestuens verden og derfor være med til at give lidt tryghed og ro, når han skal sove der.
Når alt dette er sagt, så vil hele dagens rytme spiller ind på nattensforløb, og selvom børn som udgangspunkt skal have lov til at sove, som de gør, ikke skal vækkes og meget gerne må sove en længere formiddagslur end middagslur, så lyder det faktisk lidt som om, at den rytme på en eller anden måde forstyrrer nattesøvnen. Ikke fordi jeres dreng nødvendigvis sover for meget om dagen, som I spørger til, men måske fordi formiddagsluren er meget lang og middagsluren meget kort...
Jeg tænker, at I skal regne med, at jeres drengs søvnbehov ligger på 13.5-14 timers søvn i døgnet. Dette vil ofte være rigtig godt fordelt, hvis han sover to lure dagligt og disse lure så samlet varer 2.5-3 timer og nattesøvnen varer så 11 timer.
Hvordan forventes jeres rytme at skulle være, når han starter i vuggestue? Vil det stadig være passende, at han sover til 7-7.30 hver morgen eller er der brug for at dagen på det tidspunkt starter tidligere? I givet fald vil jeg anbefale jer, at I nu begynder at vække ham på det tidspunkt, hvor I planlægger at dagen starter fremover, så I hjælper ham ind i en rytme, der passer med vuggestuens rytme og den dagligdag I forventer, at han skal kunne passe ind i 1. februar. Det er dagens stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. og umiddelbart tænker jeg, at det lyder for sent at starte dagen som nu og aflevere drengene kl 09.. men det afhænger naturligvis af, hvad I laver og hvor sent på job i møder :)
Derudover så tænker jeg faktisk, at I måske skal prøve at vække ham fra formiddagsluren, så han ikke sover 3 timer på dette tidspunkt, men måske sover 1.5-2 timer. I første omgang vil jeg ikke anbefale jer, at fjerne en time af hans formiddagslur, men i stedet vække ham gradvist tidligere og tidligere. Det vil sige, at hvis han lige nu sover 3 timer, så vækker I ham efter 2 timer og 45 minutter, derefter 2 timer og 30 minutter, så efter 2 timer og 15 minutter og til sidst efter 2 timer.
Til gengæld skal han så puttes lidt tidligere til sin middagslur og her have lov til at sove det længere, altså den tid, som han mangler fra sin formiddagslur for at få den mængde søvn, som han har behov for. Det er altså ikke et spørgsmål om, at I fjerner søvn fra ham, men et spørgsmål om, at I hjælper ham til at sove to lige lange lure eller en lidt kortere formiddagslur og længere middagslur. Så han stadig får sit søvnbehov dækket, men fordelt lidt anderledes end nu.
Det er vigtigt, at hans rytme ligger så tidligt, at han kommer op fra sin middagslur senest kl 15.30-16 og derudover tænker jeg, at et puttetidspunkt omkring kl 19.30-20 sandsynligvis vil passe rigtig godt, hvis dagen starter f.eks. 06.30-07. Så han som sagt samlet får ca 11 timers nattesøvn og kan sove 2.5-3 timer samlet i løbet af dagen, men nu fordelt lidt anderledes.
Det vil sige, at en rytme nu kan se således ud:
Tidlig morgen 06.30-07 - vækkes kærligt, hvis han ikke vågner af sig selv, så dagen begynder på det tidspunkt, som passer ind i vuggestuens og jeres nye hverdag
7-7.30: Havregrød, havrefras, røræg, yoghurt osv. som nu. Vand af kop..
Afleverer lige nu storebror og på sigt afleveres begge drenge
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og sover her 1.5-2 timer. Hvis han vågner af sig selv efter 2 timer er det fint, hvis han ofte sover 3 timer her, så vækkes han gradvist tidligere og tidligere, så hans formiddagslur afkortes lidt.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med varierende pålæg, rester fra aftensmad, frikadeller, pølse, æg, grøntsager mv. vand af kop. som nu
Puttes til middagslur, måske omkring kl 13-13.30 - og sover her 1-1.5 time - afhængig af, hvor lang formiddagsluren ender med at være. Han kan sove f.eks. 2 + 1 time eller 2 x 1.5 time, det er alt sammen rigtig fint, I må prøve jer lidt frem, hvad I tænker kan fingere bedst.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og lignende. Vand af kop.
Storebror hentes og på sigt hentes de begge to her
Før aftensmad 16.30-17: Lidt gnavegrønt, grøntsagsmuffins eller lignende, når I kommer hjem.
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, både små hapsere som spises med fingrene eller gaffel og større hapsere til hånden, derudover suppleres med lidt mos på gaffel eller ske, som I kan få lov til :)
Kommer i bad, gøres klar til natten med ren ble, nattøj osv. som nu
Ca. 19.15-19.30 tilbydes et godnatmåltid, får børstet tænder
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-01: Evt. drømmeflaske, hvis han vågner og melder sig her, så er det fint at tilbyde den lidt endnu, hvis det kan gøre, at han så sover mere sammenhængende og roligt efterfølgende.
Jeg håber at mine tanker og dagsplan hjælper jer videre på vej - og håber, at I får en rigtig god start på jeres nye hverdag alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske