Brev:
Rører ved egen afføring
20. januar 2021
Alder:
2 år, 3 mdr.
Rører ved egen afføring
Hej Helen.
Har et spørgsmål ift. vores yngste datter på 2,3 år.
Hun er på det sidste begyndt at pille i sin ble, når hun har haft afførring. Når vi ikke lige når at opdage, at hun har noget i bleen, får hun det dermed på fingrene og ud på gulv/legetøj eller hvad hun lige er i nærheden af. Det er selvsagt ikke særlig praktisk eller lækkert...
Hun virker til at være blevet mere bevidst om at hun tisser/laver i bleen (kommer selv nogle gange og siger at hun skal have tør ble), så har tænkt, at det er hendes naturlige bevidsthed og nysgerrighed på det, der gør at hun piller ved det.
Vi har prøvet at fortælle hende på en aldersvarende måde, at hun skal kalde på mor og far når hun har lavet lort, ikke røre. Det virkede ikke. Så prøvede vi at lade være med at sige noget, men bare skifte hende som vi plejer, uden den store fokus på det. Det virker heller ikke rigtig. Vi har ikke på noget tidspunkt skældt hende ud over det eller talt surt om det.
Vi har prøvet at give hende mulighed for at sidde på potte (på de tidspunkter i løbet af dagen, hvor hun normalt laver i bleen), men hun har ikke lavet i potten endnu og det er ikke noget, vi har haft stor fokus på at træne.
Hun har hverken tynd eller hård mave og har aldrig haft problemer med fordøjelsen.
Det sker ikke på bestemte tidspunkter, men typisk i løbet af dagen (ikke nat, men her har hun også meget sjældent afføring).
Der er ikke sket noget nyt i hendes liv for nyligt.
Har du mon et godt råd til hvordan vi kan hjælpe hende af med den vane?
Hun er ellers en pige, der trives rigtig godt. Hun er sund og rask, dygtig sprogligt (laver lange sætninger og har rigtig mange ord) og på andre områder oplever vi hende også helt aldersvarende. Hun har en stille og rolig hverdag hjemme (bliver passet hjemme indtil børnehavestart) med ugentlige aktiviteter med andre jævnaldrende børn (når der ikke lige er corona-restriktioner) og ellers leg hjemme med sine søskende og os.
På forhånd tak for svar:)
Med venlig hilsen
en mor