Rører ved egen afføring

20. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Rører ved egen afføring

Hej Helen.

Har et spørgsmål ift. vores yngste datter på 2,3 år.

Hun er på det sidste begyndt at pille i sin ble, når hun har haft afførring. Når vi ikke lige når at opdage, at hun har noget i bleen, får hun det dermed på fingrene og ud på gulv/legetøj eller hvad hun lige er i nærheden af. Det er selvsagt ikke særlig praktisk eller lækkert...

Hun virker til at være blevet mere bevidst om at hun tisser/laver i bleen (kommer selv nogle gange og siger at hun skal have tør ble), så har tænkt, at det er hendes naturlige bevidsthed og nysgerrighed på det, der gør at hun piller ved det.

Vi har prøvet at fortælle hende på en aldersvarende måde, at hun skal kalde på mor og far når hun har lavet lort, ikke røre. Det virkede ikke. Så prøvede vi at lade være med at sige noget, men bare skifte hende som vi plejer, uden den store fokus på det. Det virker heller ikke rigtig. Vi har ikke på noget tidspunkt skældt hende ud over det eller talt surt om det.

Vi har prøvet at give hende mulighed ...

Annonce

... for at sidde på potte (på de tidspunkter i løbet af dagen, hvor hun normalt laver i bleen), men hun har ikke lavet i potten endnu og det er ikke noget, vi har haft stor fokus på at træne.

Hun har hverken tynd eller hård mave og har aldrig haft problemer med fordøjelsen.
Det sker ikke på bestemte tidspunkter, men typisk i løbet af dagen (ikke nat, men her har hun også meget sjældent afføring).
Der er ikke sket noget nyt i hendes liv for nyligt.

Har du mon et godt råd til hvordan vi kan hjælpe hende af med den vane?

Hun er ellers en pige, der trives rigtig godt. Hun er sund og rask, dygtig sprogligt (laver lange sætninger og har rigtig mange ord) og på andre områder oplever vi hende også helt aldersvarende. Hun har en stille og rolig hverdag hjemme (bliver passet hjemme indtil børnehavestart) med ugentlige aktiviteter med andre jævnaldrende børn (når der ikke lige er corona-restriktioner) og ellers leg hjemme med sine søskende og os.

På forhånd tak for svar:)

Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder