Svar: Rører ved egen afføring
20. januar 2021
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt urolig over, at din datter pludselig viser interesse for sin afføring.. det er dog helt normalt for hendes alder :)
Når man er 2-3 år gammel, så begynder man at interessere sig rigtig meget for, hvordan kroppen føles og ser ud. Man undersøger rigtig mange ting og kroppens åbninger er interessante på mange måder. Det kan f.eks. være munden, hvor hun tygger maden og tager den ud af munden for at se, hvordan maden ser ud, når den har været i munden. Det kan også være næsen, som hun piller i, og hvis hun får fat i en bussemand, så er det meget interessant at undersøge den, måske smage på den, det kan også være spændende at komme perler, pinde eller andre ting op i næsen... Og så er det, som hos jer, også meget interessant at finde ud af, hvad urin og afføring er for noget...
Jeres datter vil altså have en naturlig lyst til at undersøge sin krop, ligesom hun begynder at interessere sig for forskellen mellem drenge og piger. Og det vil være rigtig godt, hvis I læser bøger om kroppen, om hvordan man ser ud, hvad der sker med maden, som vi spiser osv. Naturligvis bøger, som er skrevet til de 2-3 årige børn, så det passer til hendes alder og udvikling.
Det er, som du skriver vigtigt, at I ikke skælder hende ud, da for stor opmærksomhed på denne måde kan gøre det ekstra interessant og derfor forstærke hendes lyst til at røre ved sin afføring. Det er derfor godt, at I forsøger at tage det stille og roligt, og hvis I ikke når at aflede hende, før det sker, og I derfor finder hende med afføring på fingrene, så må I hjælpe hende ud i bad og få hendes vasket med et "hovsa skat, du må hellere komme i bad nu, vi skal have vasket dine fingre" eller lignende.
Derudover er det helt rigtigt, det I gør - at sige til hende, at hun skal kalde på jer ,når hun har noget i bleen - og det lyder heldigvis som om, at hun faktisk er begyndt at komme og sige, når hun skal have en tør ble - det er super godt!
Det er på samme måde rigtig godt, at I forsøger at lægge mærke til tidspunkterne, hvor hun har afføring på, så I kan nå at komme det i forkøbet, og det er også rigtig fint, at I prøver med potten, hvis hun viser interesse for dette.
Det vil også være en god idé, at I lader hende gå lidt rundt med bar numse - når hun ikke skal have afføring - så hun på den måde kan undersøge sig selv og måske derfor ikke behøver gøre det så meget, når der er afføring med i spillet. lad hende også vaske sig selv, både når hun er i bad, og når hun ligger på puslebordet - så godt det nu kan lade sig gøre :)
Der er som regel tale om en periode, og det går ofte over igen, hvis I blot er ekstra opmærksomme, får hende afledt og tager det roligt, som det lyder som om, at I gør :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske