Svar: Rører ved egen afføring

20. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver lidt urolig over, at din datter pludselig viser interesse for sin afføring.. det er dog helt normalt for hendes alder :)

Når man er 2-3 år gammel, så begynder man at interessere sig rigtig meget for, hvordan kroppen føles og ser ud. Man undersøger rigtig mange ting og kroppens åbninger er interessante på mange måder. Det kan f.eks. være munden, hvor hun tygger maden og tager den ud af munden for at se, hvordan maden ser ud, når den har været i munden. Det kan også være næsen, som hun piller i, og hvis hun får fat i en bussemand, så er det meget interessant at undersøge den, måske smage på den, det kan også være spændende at komme perler, pinde eller andre ting op i næsen... Og så er det, som hos jer, også meget interessant at finde ud af, hvad urin og afføring er for noget...

Jeres datter vil altså have en naturlig lyst til at undersøge sin krop, ligesom hun begynder at interessere sig for forskellen mellem drenge og piger. Og det vil være rigtig godt, hvis I læser bøger om kroppen, om hvordan man ser ud, hvad der sker med maden, som vi spiser osv. Naturligvis bøger, som er skrevet til de 2-3 årige børn, så det passer til hendes alder og udvikling.

Det er, som du skriver vigtigt, at I ikke skælder hende ud, da for stor opmærksomhed på denne måde kan gøre det ekstra interessant og derfor forstærke hendes lyst til at røre ...

Annonce

... ved sin afføring. Det er derfor godt, at I forsøger at tage det stille og roligt, og hvis I ikke når at aflede hende, før det sker, og I derfor finder hende med afføring på fingrene, så må I hjælpe hende ud i bad og få hendes vasket med et "hovsa skat, du må hellere komme i bad nu, vi skal have vasket dine fingre" eller lignende.

Derudover er det helt rigtigt, det I gør - at sige til hende, at hun skal kalde på jer ,når hun har noget i bleen - og det lyder heldigvis som om, at hun faktisk er begyndt at komme og sige, når hun skal have en tør ble - det er super godt!

Det er på samme måde rigtig godt, at I forsøger at lægge mærke til tidspunkterne, hvor hun har afføring på, så I kan nå at komme det i forkøbet, og det er også rigtig fint, at I prøver med potten, hvis hun viser interesse for dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også være en god idé, at I lader hende gå lidt rundt med bar numse - når hun ikke skal have afføring - så hun på den måde kan undersøge sig selv og måske derfor ikke behøver gøre det så meget, når der er afføring med i spillet. lad hende også vaske sig selv, både når hun er i bad, og når hun ligger på puslebordet - så godt det nu kan lade sig gøre :)

Der er som regel tale om en periode, og det går ofte over igen, hvis I blot er ekstra opmærksomme, får hende afledt og tager det roligt, som det lyder som om, at I gør :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie